Skidtmads kat

Er der nogen der ved om milbemax er afførende og eller indeholder antibiotika?

Det er det eneste der hjælper på min kat og jeg tror ikke hun har orm mere men har været forstoppet. Hun er 13, overvægtig og har sansynligvis gigt. Siden april har jeg givet hende milbemax 5 gange og efter det har hun været frisk igen. Sidst var for ca 14 dage siden og hun er tilbage til at være lidt mut og have ondt.

Min gamle dyrlæge fandt intet i vejen med hende og efter aftale med den nye får hun metacam i 10 dage for at se om det hjælper på hendes tilstand.

1 Synes om

Milbemax er rent og skært ormemiddel som slår orme ihjel. En bivirkning kan dog være diarré (som så vil komme til udtryk som normal afføring hvis katten et forstoppet).

Overvægt, gigt og forstoppelse er lidt sådan en ond cirkel. Så det lyder ikke som en dårlig idé at se om man kan lindre evt smerter.
Hvis hun er til vådfoder, så giv hende alt det hun vil have. Det skal “selvfølgelig” være fuldfoder og uden sukker, vegetabilsk indhold og salt. Det mætter uden mange kalorier og væskeindholdet gør afføringen blødere.

5 Synes om

Tak for svaret.
Bella har altid haft tendens til diarre men nu er det så gået i en anden retning. Ormekur virker i hvert fald som om det satte gang i systemet.
Hun får 2 x mush kødbolle oksekød/gris. Lidt royal canin senior tørkost og purina vådfoder. Jeg vil jo gerne at hun taber sig men hun bevæger sig meget lidt og virker som om hun har ondt. Hun er i hvert fald slatten. På det sidste er hun begyndt at ryste på hovedet og soignere sig mere.
Hun startede på metacam i onsdags og syns ik jeg kan se nogle ændringer - måske faktisk er hun blevet lidt mere slatten. Er dog kommet af med afføring.
For ca 1 1/2 md siden døde hendes mor på 17. Hun havde en kræftknude sagde dyrlægen.
Bella er nok også påvirket af at der mangler en kat og jeg har været ked af det. Hun har dog haft enkelte dage hvor hun har været mere frisk. Hun vil stadig gerne ud og er også meget kælen.

Jeg er simpelhen så stresset over syge katte. Det har næsten været hele året indtil videre og tanken om jeg skal miste en mere så hurtigt efter kan jeg slet ikke rumme :crying_cat_face:.
Hun er jo fin og spiser og drikker som hun skal.

Er så udmattet af at være bekymret :crying_cat_face:

Jeg er slem til at Google og undersøge alt muligt fordi jeg ik føler dyrlægerne er særlig proaktive. At forstoppelse, gigt og overvægt hænger sammen er jeg ikke blevet fortalt nogle af de 3 gange hun er blevet set. Hun vejer nok næsten 6 kg og er en lille kat, så det er selvfølgelig alt for meget.
Ved ikke om jeg har for store forventninger men kan godt fornemme at de ikke er vant til at folk bruger mange ressourcer på en gammel kat. Jeg vil heller ikke trække hende igennem en hel masse, men i forhold til at jeg lige har haft en meget syg kat, så synes jeg ikke Bella er der hvor hun skal have fred endnu.

Det blev lidt langt men jeg er frustreret og ked af det :crying_cat_face:

1 Synes om

Uden vegetabilsk? Tror der er gulerødder eller noget andet grønt i fx Purina…

:kram:

Nu er jeg ikke 100 % inde i Barf-fodring, men er “mush” ikke et barf-foder? Hvis ja, er det så et fuldfoder? Hvis ja, kunne du måske skrue lidt på mængden af det ift. at få væske i hende som måske kan hjælpe på forstoppelsen.

Gigt, overvægt og forstoppelse hænger til dels sammen forstået således: Hvis katten har gigt, så påvirker overvægt den negativt fordi den så får mere ondt i ledene sammenlignet med en normal vægtig kat. Pga. overvægten bliver din kat måske også mere forpustet ved bevægelse, ergo bevæger den sig måske mindre. Hvis katten ikke bevæger sig nok, kan det sandsynligvis også være med til at virke fremmede ift en forstoppelse. Mennesker kan risikere at være i større risikozone for forstoppelse hvis de ikke bevæger sig, lur mig om det ikke også gør sig gældende for kat. Så på den måde kan de 3 ting hænge sammen

Hvis hun soignerer sig mere end hun plejer kan det også være tegn på at hun har ondt, fx. på grund af gigten. Hvordan bevæger hun sig rundt? Er hun fx. mere stiv at se på i bevægelserne? Er hun ikke så glad for at bevæge sig i højden? De ting kan være tegn på gigt sammen med øget soignering. Er det specifikke områder, fx. bagpartiet hun soignerer? Det med hendes rysten på hovedet har jeg ikke umiddelbart nogen bud på.

Hvis hun har gigt skal du overveje at give hende et gigtfoder, fx. prescription diet fra Hills til gigt, eller den tilsvarende fra Royal Canin. Du kan også give hende Canosan, det virker rigtig godt på mange gigtkatte. Jeg har selv en gigtkat, også på 13 år, og jeg kan tyderligere se på ham hvis han ikke har fået sin Canosan end hvis han ikke har fået sit smertesstillende. Han går tydeligvis meget dårligere uden Canosan. Det er selvfølgelig ikke sikkert det gør sig gældende for din kat.

1 Synes om

Mush er barf og skulle være fuldfoder. Hills er prøvet, godt nok i senior udgave, men det blev hun dårlig af tilbage i foråret. Hun har fået glucosamin et par uger, men jeg stoppede fordi en bivirkning var forstoppelse efter hun peb på bakken da der kom meget hård afføring ud.
Canosan vil hun ikke ha men måske ka jeg snyde det i hende. Er efterhånden også bange for at hendes mave er slået i stykker af for meget forskelligt. I den sidste tid hvor hendes mor var syg blev der fodret m mange forskellige ting for at få den gamle til at spise :confused:

Efter 3 dage på metacam forstår jeg ik hvorfor hun ik har det bedre. Hun hopper stadig men er besværet når hun går op ad trappen. Kan ikke spærre den af. Hun ligger sig ned på en måde som virker besværet. Vælter nærmest lidt til sidst. Kan hun virkelig have så ondt at metacam ikke virker :crying_cat_face::crying_cat_face::crying_cat_face:

Det undrer mig bare at hun efter en Milbemax virker markant forbedret hvilken hun ikke gør nu selvom hun er kommet af med afføring.

Forstoppelse kan også til dels være fordi hun ikke får nok fibre… , og hvis hun har gigt kan det også være medvirkende til at det gør ondt på hende når hun skal have afføring.

Har dyrlægen konstateret hun har gigt? Fx. ved gennemmærkning og/eller røntgenbilleder?

Hvis hun har gigt så duer det ikke kun med smertestillende, det er ikke nok. Du bliver nødt til at fodre efter hendes gigt, og det vil sige som nævnt tidligere Hills prescription j/d mobility eller Royal Canins mobility. Jeg synes personligt glukosamin er noget crap til kat, og hvis du ligefrem kan se at hun skulle få forstoppelse af den så dur det jo ikke. Jeg synes du skal prøve canosan igen, prøv evt. at gemme det i en godbid der kan formes rundt omkring canosan pillen. Det er en kæmpepille, men så del den evt. op i mindre dele og giv den. fx. i 4 stykker. Også skal du fortsætte med en målrettet behandling og du skal give det tid til at virke. Du skal have hende igang med at drikke noget mere så hun får væske til den tarm, enten iform af mere vådfoder (mobility gigtfoder fåes også som vådfoder), eller i form af en vandfontæne hvis det kan få hende til at drikke mere. Ift. foderskift så er det selvfølgelig vigtigt at du tilføjer lidt efter lidt af det nye, således at du ikke skifter det meget brat så hun får dårlig mave… som du allerede er inde på.

Står hendes vandskål lige ved siden af foderskålen? Hvis ja, så sæt den et andet sted så de ikke står lige op og ned af hinanden og sæt mange vandskåle op rundt omkring i huset.

Hvis ikke metacam virker, så prøv at spørg dyrlægen om I ikke kan prøve Onsior i stedet for. Jeg oplevede også at jeg ikke syntes metacam var nok for min gigtkat, så vi skiftede over til onsior i stedet for.

Sidst men ikke mindst… har hun fået taget blodprøver, så det er udelukket at hun evt. fejler noget andet?

Tak for svar, det betyder virkelig meget for mig :hugs:

Jeg har måske bare selv konkluderet at hun har gigt. Hun blev mærket grundigt igennem for en md siden og der blev ikke nævnt gigt (men jo heller ik at hun var for tyk, bare til den kvabsede side).
Hun klager hvis jeg klemmer lidt på bagpartiet og så har jeg bare gået ud fra det var gigt.

Hun har faktisk fået royal canin mobility tørfoder blandet med senior. Stoppede for et par dage siden fordi der er glycosamin i og med erfaringen med pulveret at det måske kunne skade. (Er godt klar over jeg handler i max desperation og det er uhensigtsmæssigt).

Ja 2 x vandskåle v siden af foder. Hvorfor er det bedre det står et andet sted?

Hun fik taget blodprøver i foråret og der er intet at komme efter, men det var ikke en udvidet tror jeg, bare standard.

Er der fibre i våd fuldfoder?

Vil stille flere vandskåle rundt omkring. Hun tisser i øvrigt som en dreng udenfor, altså strinter hvilket jeg nok også har antaget måtte være fordi det var for hårdt at sidde…

Hun har allerede været henne og drikke af nyplaceret vandskål :heart:

1 Synes om

Dette er indholdet på Royal canin senior. Der står vegetabilske fibre, er det skidt?

Det med placeringen af vandskålen har noget med deres sans for renlighed at gøre - hvis vand er tæt på foderkilden kan foderkilden risikere at forurene vandkilden. På et tidspunkt har jeg set et videnskabeligt forsøg hvor de har testet placering af vandskåle ift. hvor meget katten drak - de drak mere når vandskålen ikke var placeret tæt på deres foder.

Du kan altid læse bagpå foderet om der er fibre i. Umiddelbart uden at have fuldt op på hvad der står bag på mine egne foderposer, vil jeg umiddelbart mene indholdet af fiber er lavt i vådfoder.

Står op og tisser/strinter. Er hun neutraliseret? Som regel er det ofte de intakte katte der står op og tisser/strinter. Selvom der selvfølgelig kan være undtagelser. Herhjemme har jeg selv en der står op og tisser selvom hun er neutraliseret. Hendes datter står kun op og tisser når hun stresser over de andre, så det er svært at sige om hun gør det af den ene eller anden årsag…

1 Synes om

Ja hun er neutraliseret. Måske er det pga hun mærker territorie for at holde naboens katte væk.

Vildt nok m vandet. De har ikke haft nogle kvaler med at drikke af vandpytterne som jeg umiddelbart ikke vurderer er specielt rene :thinking:

Hvis hun ska ha flere fibre, hvilket dyrlægen også var inde på, så tænker jeg da hun ska ha mere tørkost. Og det med at lade hende få alt det våde hun vil kan jeg ikke se logikken i når hun er for tyk, hvis hun samtidig ska ha tørkost med fibrer.

Det er noget af en videnskab, vil jo bare at hun har det godt :heart:

Her til morgen har hun fået en applaws senior vådfoder med en canosan pille i.
Tror jeg drosler ned på barf for at se om det gør en forskel.

Jeg har læst lidt om betændelse i analkirtlerne og dette kunne godt være det Bella døjer med, der er godt nok ikke komme slem luft udover prutter.

Må jeg poste et billede af hendes bagdel, synes nemlig det ligner der er noget hvidt, evt betændelse når man zoomer ind.

Er der en der måske kan se det?

Man må godt poste billeder af bagdelen :slight_smile: Om vi kan sige noget om det, er en anden sag.