Skifte øjefarve

Alle killinger fødes med blå øjne - den farve beholder de indtil 7 til 8 uger gamle hvor øjnene så virker grumsede indtil de er farvet op.

Der er racer som siam og hellig birma der har blå øjne som voksne, og sikkert racer der kommer fra dem.

Andre racer har ikke blå øjne som voksne - heller ikke huskatte.

De racer der har blå øjne som voksne - fødes de også med blå øjne?

Ud over størrelse og vægt er øje farve en god metode at stedfæste en killings alder på - er de blå - så er killingen alt for ung til at flytte hjemmefra …

De huskatte jeg har set fra helt små, de har haft mørkeblå øjne.

Jeg har så en bekendt hvor jeg var oppe og skulle kigge på pelslængde, og der havde flere en af dem blå øjne, en anden var odd-eyed og den sidste kan jeg ikke huske. Men det må have været noget blandings noget, for den ene af killingerne var nemlig semilanghåret.

Ja. Men den blivende øjenfarve begynder man først at få en fornemmelse af i 6-8 ugers alderen.
VH
Susanne

Vi har siden Laki fik øjene, kunne se at han fik et blåt øje.
Ikke på farven, for begge øjne havde samme farve, men når vi tog billeder af ham (med flash) blev hans blå øje rødt.

14 dage gammel Laks - højre øje er rødt:

3 uger gammel

6 uger gammel, nu meget tydeligt blåt øje

Ja… men jeg synes (ud fra min ringe erfaring) - at den “babyblå” ser anderledes ud end den blivende blå farve - selv hvis katten bliver ved med at have mørkeblå øjne. Der er mere “liv” i den blivende farve?

Astrakhan’s Fair Donna - henholdsvis 5 uger og 10 år gammel.

Helt enig…

Derudover er jeg lykkelig hvis mine orientaler venter med at skifte øjenfarve til de er 10 uger da den grønne farve så bliver bedre og mere grøn.
Derudover fortalte en MEGET garvet opdrætter at han oplever at to med perfekt øjenfarve sjældent giver nær så smukke øjenfarve ved killingerne som hvis forældrene havde henholdsvis en dårlig øjenfarve og en fantastisk øjenfarve. Nu opdrætter jeg ikke sia eller bal, men af hvad jeg kan forstå er mange meget fokuseret på at jo længere tid øjenfarven er baby farvet (efter min mening virker farven grumset), jo bedre da det gør farven mere dyb jo ældre de bliver

[quote=PiaR;406035]Vi har siden Laki fik øjene, kunne se at han fik et blåt øje.
Ikke på farven, for begge øjne havde samme farve, men når vi tog billeder af ham (med flash) blev hans blå øje rødt.[/quote]

Vi har haft hvide killinger, som med tiden blev hhv. blå-øjet og oddeyed.
Disse killinger fik altid røde øjne/øje når vi tog billeder af dem med blitz.

Jeg har kun haft fornøjelsen af at se et enkelt kuld killinger fra fødsel til flytning herhjemme. Der var det morsomt at bemærke at én af de fire killigner havde meget mørkeblå øjne, og de tre andre mere lyseblå øjne. Katten med det mørkeblå fik meget grønne øjne, og de andre tre mere klassisk gule øjne :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;406012]
De racer der har blå øjne som voksne - fødes de også med blå øjne?

…[/quote]

Ja, jeg er enig med Ann R, det gør de for det er jo den “babyblå” farve de har når de åbner øjnene, …og så skifter farven som hos andre katte til den blivende

Felis - Den skifter også hos racerne med blå øjne hos voksne, babyblå og voksenblå er ikke den samme, og man kan som regel godt se skiftet :slight_smile: