Skiftende øjenfarve?

Kan det passe at katte kan skifte øjenfarve efter humør, eller er det det et synsbedrag? :gruble:

Glamour har normalt gule øjne, men når hun er kælen er de grønne inderst mod pupillen. Og hun har som regel ret store pupiller der. Når det er meget lyst, og hendes pupiller er helt smalle, er hendes øjne alligevel gule.

Er der nogen der kender til dette, og/eller har en forklaring på det?

Det har jeg aldrig tænkt over - det må lige observeres…

Eneste forskel jeg husker at have set, er når øjnene bliver helt sorte fordi pupillerne er spilet helt op. Fx. når man lige skal angribe en flue eller en kattehale (nogle gange sin egen)

Typisk aby - kunne hun gå hen og få grønne øjne en dag? Det kan tage sin tid - flere år - men så bliver farven aldrig intens grøn

Jeg har katte i et bestemt lys der har grønne øjne

Min Mikki får meget lyse øjne når han er nervøs eller stresset, hvorimod de er flotte og mørke hvis han føler sig tilpas. (Han har blå øjne)
Men ellers har jeg ikke lagt mærke till det, heller ikke ved de andre :slight_smile:

[QUOTE=Lone;712338]Det har jeg aldrig tænkt over - det må lige observeres…

Eneste forskel jeg husker at have set, er når øjnene bliver helt sorte fordi pupillerne er spilet helt op. Fx. når man lige skal angribe en flue eller en kattehale (nogle gange sin egen)[/QUOTE]

Haha, ja den kender vi nok allesammen :tihi:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;712345]Typisk aby - kunne hun gå hen og få grønne øjne en dag? Det kan tage sin tid - flere år - men så bliver farven aldrig intens grøn

Jeg har katte i et bestemt lys der har grønne øjne[/QUOTE]

Det ved jeg ikke, men det gør Vivi måske. De er rigtig flotte hendes øjne, når de er semigrønne.

[QUOTE=Egeberg;712351]Min Mikki får meget lyse øjne når han er nervøs eller stresset, hvorimod de er flotte og mørke hvis han føler sig tilpas. (Han har blå øjne)
Men ellers har jeg ikke lagt mærke till det, heller ikke ved de andre :)[/QUOTE]

Det lyder lidt ala det jeg har observeret, dog har jeg ikke noteret nogen forskel ved nervøsitet. Der kan man nærmest ikke se andet end pupil på hende.

Tak for jeres svar.

Jeg tror desværre ikke Glamour får grønne øjne - det vil i så fald være første gang det sker for en kat fra mit opdræt. :slight_smile:

Ja lige på det her område kan man nok ikke sige “En gang skal jo være den første”.

Og jeg er ligeglad hvad farve de er, hun er jo dejlig uanset. Men det er nu sjovt at de tilsyneladende skifter ind i mellem. Det er desværre ikke lykkedes mig at få et billede af det.

Det er vist meget almindeligt at de skifter farve alt efter humør. Synes jeg har læst en anden tråd om det herinde…
Min Silke har ihvertfald meget forskellig farve på øjnene alt efter humør. Kan faktisk være ret sjovt at observere.

Tino har gyldne øjne, omend kan de virke grønne i et bestemt lys. Desværre tror jeg ikke de bliver anderledes grønne afhængig af hans sindstilstand :slight_smile:

Vi har haft en lignende tråd - Husker jeg syntes den var SÅ morsom.

Men ja, katte kan sagtens skifte øjenfarve efter deres sindsstemning.
Ikke at en blåøjet kat pludselig får gule øjne, men intensiteten i den gule, blå eller grønne farve kan variere.

[QUOTE=DK Lindvig;712577]Vi har haft en lignende tråd - Husker jeg syntes den var SÅ morsom.

Men ja, katte kan sagtens skifte øjenfarve efter deres sindsstemning.
Ikke at en blåøjet kat pludselig får gule øjne, men intensiteten i den gule, blå eller grønne farve kan variere.[/QUOTE]

Gud ja, der er da den her øjenfarve efter humør . Tak, så fik jeg også lige den tråds svar med. Det er jo meget rart at det ikke bare er mig der er tosset :tihi:

Ja det er den tråd. Husker den med paskontrollen, hvor øjenfarven skiftede :klapper: