Skimmelsvamp - hvad nu?

Vi er gået igang med, at pakke ned og flytte rundt. Vi flytter jo netop her d. 1/3.

Men nu har vi opdaget at både bag sofaen, sengen og klædeskabet er der store sorte plamager (Det ligner skimmelsvamp - når jeg kigger på google)

Hvis vi kigger et par mdr. tilbage, så har vi alle her i huset været meget syge og tit.

Kattene har været hårdt ramt, af alt fra snotnæse, øjenbetændelse og diarré. Mange dyrlæge besøg imens vi har boet her.
Min mand har skrantet mange gange med snotnæse og ondt i halsen, og jeg har nu for 3’ gang lungebetændelse. Denne gang har det været i over 14 dage og jeg er endnu ikke rask trods penicillin. :frowning:

Så nu tænker jeg. Hænger det sammen?! :S Og hvad gør vi så?
Jeg er jo gravid, og jeg må indrømme at jeg har lyst til at løbe skrigende bort og aldrig vende tilbage.

Men vi har trods alt lige 1 måned endnu, inden vi kan tage nogen steder hen.

Hvad tænker i? Er det farligt? Hvad skal vi gøre?

(Vi har ringet til udlejer hele dagen, desværre uden held - men har lagt ham en tlf. svare og venter på, at han ringer tilbage)

få det renset væk lige med det samme, skimmelsvamp er sundhedskadeligt så de gør noget.
rodalon er godt til fjerne det eller ihvert neutralisere det, men i skal samtiddig ha fundet ud af hvorfor der er skimmelsvamp, så i kan få det stoppet. husk osse at kigge jeres møbler grundigt igennem for der sidder garanteret svampesporer osse.
og ja snotnæse, hovedpine og løbende øjne kan sagtens skyldes skimmelsvamp.

husk osse at få luftet rigtig godt ud

[QUOTE=Johnny;1227438]få det renset væk lige med det samme, skimmelsvamp er sundhedskadeligt så de gør noget.
rodalon er godt til fjerne det eller ihvert neutralisere det, men i skal samtiddig ha fundet ud af hvorfor der er skimmelsvamp, så i kan få det stoppet. husk osse at kigge jeres møbler grundigt igennem for der sidder garanteret svampesporer osse.
og ja snotnæse, hovedpine og løbende øjne kan sagtens skyldes skimmelsvamp.

husk osse at få luftet rigtig godt ud[/QUOTE]

Vi lufter grundigt ud hver dag.
Men jeg får lige manden til at købe rodalon med hjem fra arbejde, så han kan få det vasket væk.
Udlejeren må stå for, at finde ud af om hvor det stammer fra, osv. så han kan få det stoppet inden næste lejer flytter ind.
Tak for dine råd :slight_smile:

Mht jeres helbred KUNNE det da godt lyde som om det er skimmelsvamp.
Men…

sprte plamager betyder ikke nødvendigvis skimmel.
Det kan også bare være alm fugtproblemer som ikke er sundhedsskadelige i samme grad eller på samme måde.
Mange har bare tendens til at se noget sort og så tro at det er skimmel med det samme uden at vide en pløk om forskellen på de forsk. Svampe der vokser i et hjem (både i luft og på objekter). Fx er det sorte i visse badeværelsesvinduer heller ikke skimmel.,.

[QUOTE=ThildeL;1227445]Mht jeres helbred KUNNE det da godt lyde som om det er skimmelsvamp.
Men…

sprte plamager betyder ikke nødvendigvis skimmel.
Det kan også bare være alm fugtproblemer som ikke er sundhedsskadelige i samme grad eller på samme måde.
Mange har bare tendens til at se noget sort og så tro at det er skimmel med det samme uden at vide en pløk om forskellen på de forsk. Svampe der vokser i et hjem (både i luft og på objekter). Fx er det sorte i visse badeværelsesvinduer heller ikke skimmel.,.[/QUOTE]

Nej, jeg kan selvfølgelig ikke sige om det er skimmel. Men udfra de billeder jeg har set af det, syntes jeg det ligner meget godt.
Men under alle omstændigheder skal det i hvertfald undersøges :slight_smile: Tak for din besked.

skimmelsvamp trives ved høj (luft)fugtighed - over 70%
jeg gætter på at møblerne har stået for tæt på ydervægge ??
rodalon og få dem tørret ud…evt med en hårtørrer
få fat på et hygrometer - luftfugtigheds måler dims ting fidus, og er der en generel luftfugtighed i alle rum over 55% på denne årstid, så har i et fugtproblem

[QUOTE=Jim;1227451]skimmelsvamp trives ved høj (luft)fugtighed - over 70%
jeg gætter på at møblerne har stået for tæt på ydervægge ??
rodalon og få dem tørret ud…evt med en hårtørrer
få fat på et hygrometer - luftfugtigheds måler dims ting fidus, og er der en generel luftfugtighed i alle rum over 55% på denne årstid, så har i et fugtproblem[/QUOTE]

Altså, vores sofa står godt nok op af en ydrevæg. Men vores seng og klædeskab gør ikke :?

sengen står formentligt i soveværelset…klædeskabet ?

her i stuen har jeg i skrivende stund 39%…i soveværelset 49…sove og badeværelser er der man er tilbøjelig til at lufte for lidt eller forkert ud…dyner, puder og madrasser er fugtsamlere uden lige

[QUOTE=Jim;1227457]sengen står formentligt i soveværelset…klædeskabet ?

her i stuen har jeg i skrivende stund 39%…i soveværelset 49…sove og badeværelser er der man er tilbøjelig til at lufte for lidt eller forkert ud…dyner, puder og madrasser er fugtsamlere uden lige[/QUOTE]

Ja sengen og klædeskabet står begge i soveværelset, men ingen af delene står op af en ydrevæg.

Husk at dokumentere med masser af billeder inden I går igang med at vaske ned - også gerne med makrobilleder helt tæt på.

behøves de heller ikke…blot nærliggende fordi de fleste kuldebroer ligger ved ydervægge…

  • der kan være flere grunde
  • for dårlig udluftning
  • forkert placering - for tæt på væg, møbler er organiske, de suger fugt fra omgivelserne, og den skal de af med igen - hvis de står for tæt på væg kan de ikke ånde
  • kuldebroer - giver til tider store temperatur sving og dermed kondens, er naborum feks uopvarmet, eller et vådrum kan det gi’ problemer

men få fat på en luftfugtighedsmåler og tag den derfra…koster ikke mange skillinger

Vi har fået taget en masse billeder, så vi kan vise dem til udlejer :slight_smile:

[QUOTE=Jim;1227466]behøves de heller ikke…blot nærliggende fordi de fleste kuldebroer ligger ved ydervægge…

  • der kan være flere grunde
  • for dårlig udluftning
  • forkert placering - for tæt på væg, møbler er organiske, de suger fugt fra omgivelserne, og den skal de af med igen - hvis de står for tæt på væg kan de ikke ånde
  • kuldebroer - giver til tider store temperatur sving og dermed kondens, er naborum feks uopvarmet, eller et vådrum kan det gi’ problemer

men få fat på en luftfugtighedsmåler og tag den derfra…koster ikke mange skillinger[/QUOTE]

Tak for hjælpen :slight_smile:

luft ud dagligt x flere. fjern ting fra de steder hvor du tror der er skimmelsvamp. Kan de ikke koges, vaskes i klorin/rodalon så smid ud. Desværre tager ikke alle udlejer det alvorligt.

De maler blot over og så er problemet væk til næste gang

hvis ikke der er for høj fugtighed i gulv, loft eller vægge er det vel heller ikke udlejers problem…

Tjek www.skimmel.dk - den henviser jeg altid beboere til, hvis de finder noget der ligner skimmelsvamp i deres lejligheder.

Og LAD VÆRE med at gå i panik over det, selvom der står at skimmelsvamp kan være skadelig og give gener, så behøver det ikke at være et problem :slight_smile:

Jeg ville så modsat går rimelig meget amok over mistanke om skimmelsvamp i min lejlighed.
Mange mennesker bliver syge i årevis eller for resten af livet af sådan noget stads!

Umiddelbart tænker jeg, om man ikke sætter eksperter på, i stedet for selv at begynde at vaske ned? Risikerer man ikke bare at sprede det, hvis det er giftigt?

Efter min mening skal alle løsgenstande vaskes i svampedræbende midler, og møblerne smides ud. Man kan ikke se svampesporer.

Jeg er afsindig generet af for tør luft her om vinteren, og vidste godt, at vi herhjemme har for tør luft.
Nu har jeg så på det seneste haft 3 hygrometre i gang, og vi har en relativ luftfugtighed på 30-35%.
Men jeg ville simpelthen ikke turde gøre lejligheden mere fugtig. Der er også nogle kuldebroer i gulvet, så jeg var meget spændt på, da vi flyttede store skabe fra ydervæggene, men der var heldigvis ikke noget.

Mange kram og gode tanker til jer. Godt at I snart skal væk alligevel! Som lejer er man desværre ofte i praksis totalt tabt overfor sådanne problemer.

[QUOTE=Gæst;1249752]Dette råd kommer lidt for sent, men fremadrettet kan du kontakte et firma der bekæmper skimmelsvamp og fjerner fugt, såsom: xxxxxxx. :slight_smile:

Det er en kamp at komme af med både fugt og skimmelsvamp i boligen, hvilket jo helst skal ske i en fart, taget i begtragtning at det kan være sundhedsskadeligt.[/QUOTE]

Du mener, at man skal kontakte dit firma? Din mailadresse er jo identisk med firmaets mailadresse. :ups: