Skør af varmen 🤯

Altså det havde jeg ikke troet om min mor-mis :thinking:

I dag har havedøren stået åben det meste af tiden,mor-mis har været rundt i hele hytten og har slet ikke nærmet sig havedøren. Jeg fik dog en bange anelse og lukkede døren til.

Senere var døren lige åben af anden årsag og svups,så smuttede mor-mis ud,jeg gik efter hende men hun var iskold (eller varm) og smuttede over gaden og ind i en busk,jeg kunne sagtens se hende og snakkede til hende,men hin ignorerede mig bare og snusede til alle bladene i busken som en værre ferdinand :crazy_face:

Jeg så i mit hoved alle de værste scenarier hvis hun ikke gik med mig tilbage til hendes killinger og tog en meget hurtig beslutning! Jeg hentede en af killingerne og gik over foran busken,killingen pev,mor-mis kom med det samme og haps,hun var hjemme igen :pray:

OMG altså… hvorfor vil hun ud? Er det bare fordi hun er vant til det? Jeg er jo såååå bange for at der sker noget og hun ikke kommer tilbage :grimacing:

Hun nægter at gå når jeg går ud med hende med snor på - hun vil selv! Men hvad nu hvis hun ikke kommer tilbage?

Hvad skal jeg gøre? Skal jeg lade hende gå ud,eller fortsat holde hende inde?

Desuden så har de små ikke taget så meget på sim de plejer,den mindste har taget 14 gram på siden igår,nr.2 har taget 4 gram på og nr.3 har taget 10 gram på. De vejer nu således

1; 293 gram (har altid været den mindste)
2; 308 (har altid ligget i midten mht vægten)
3; 315 ( har altid været størst)
Alle 3 er drenge formoder jeg,se nyt billede og vurder gerne :see_no_evil:

Mor-mis ligger størstedelen ad sin tid med de små,men hun er begyndt at komme mere ud i resten af huset, men tænker at det er pga varmen. Jeg tænker også og kan også se at de små er mere aktive,så det påvirker vel også deres vægtkurve?

Sorry for det lange indlæg med håber alligevel at i gider komme med jeres gode og uundværlige råd :hugs:

1 Synes om

Jeg ved ikke det store om killinger og katte der har killinger, men jeg ved, at så længe killingerne er under 12 uger, helst længere, bør du holde morkatten inde. Er hun først ude, har du ingen garanti på at hun kommer ind igen, og det kan der være mange grunde til. Og så er killingerne pludselig uden mor.

Resten kan jeg ikke svare noget brugbart til. :slight_smile:

1 Synes om

Jeg kan kun anbefale at man som minimum holder mormis inde til killingerne kan spise selv, og helst til killingerne er en 12-16 uger, og kan undvære deres mor.

Mht vægt, så sker det at de vokser i spring, så et par gram den ene dag, og 20 gram den næste f.eks. Man har som tommelfingerregel at killinger skal vokse 100 gram om ugen, men fordi en killing vokser 80 gram om ugen f.eks., er der altså ikke noget i vejen med den :slight_smile: (og samme hvis det er 120 gram :wink: ) Så, så fede som dine 3 er, så ville jeg ikke bekymre mig. Dog hvis han begynder at virke slap, apatisk og uinteresseret i mad så skal alarmklokkerne bimle, og det er dyrlæge (antibiotika) i løbet af få timer, hvis man skal gøre sig håb om ikke at miste så bette en killing :slight_smile:

1 Synes om

Hun skal holdes inde, for at undgå uheld. Det vil være frygteligt, hvis hun blev kørt ned. :ked:

Det er normalt, at hun begynder at forlade killingerne flere gange i løbet af dagen. Hun keder sig sikkert lidt og når hun er vant til at være ude, så vil hun ud.
Det var smart tænkt, at lokke hende frem med killingen. :ok:

Enki:

Præcis det jeg tænker og er bange for kunne ske👀

Eva:

Heldigvis er ingen af dem sløve eller uinteresseret i mad :heart_eyes_cat:
Fed oplysning ang. Deres vægt, det havde jeg ikke tænkt over, at de selvfølgelig kan tage det i spring,jeg har jo heldigvis mit tal-skema og de har hele tiden taget ml.15-20 gram på om dagen,så det jo ok,så længe,som du siger de ikke er sløve og apatiske :ok_hand:t2:

Velfa:
Ja det må da også være kedeligt at ligge inde i et værelse i så mange dage :joy_cat: hun trænger vel også til lidt “voksensnak”

Jeg vidste slet ikke hvad jeg skulle lokke hende med,så jeg huskede at når jeg tager hendes killinger en efter en,for at veje dem,så hun allerede på vej for at hente dem tilbage til kassen inden jeg overhovedet får lagt killingen på vægten :smirk_cat: så det hjalp heldigvis og nu er døren bare lukket,i hedebølgen :fire: det må vi leve med :shower::shower::shower::shower:

2 Synes om

Har du ikke mulighed for at lave en netdør?
Netdøren kan laves relativ biligt med det bidefaste net fra zooplus og så en ramme af lister. Blot en ide, jeg ville smelte hvis mine døre ikke kunne stå åbne døgnet rundt.
Eller sætte alle vinduer på klem så der kan blive gennemtræk?

re. missemor på udetur - det ville jeg slet ikke turde, af samme grund som andre, nemlig risikoen for at hun går på langtur eller endnu værre bliver kørt ned

1 Synes om

Eller bliver drægtig igen… :neutral_face:

3 Synes om

Hmmm… god ide med sådan en netdør :thinking: det vil jeg helt sikkert undersøge :+1:

1 Synes om