"skraber" henne ved maden

Sika har åbenbart en mani med at “skrabe”/dække til, over ved deres madskåle - Ligesom de gør i kattebakken …

Har aldrig oplevet dette før - Nogen der ved hvorfor han gør det ??

Har prøvede at vaske alle skåle, dækserviet osv, men uden held :slight_smile:

Jeg ved faktisk ikke hvorfor kattene gør det, men har en ide´ om de måske tror de på den måde gemmer maden for andre.
Her gør Pyrus det i stor stil, oftes er det dog når han ikke kan spise mere af hans vådfoder, så forsøger han at skrabe det godt sammen ved at skrabe ved siden af skålen

MVH
Gitte

Herhjemme ser vi kun den adfærd i 2 tilfælde.

1. Når der serveres mad som de syntes er klamt

2. når vi har en hunkat med killinger, som vil have killingevådmaden dækket til - vel for ikke at tiltrække rovdyr ?

Unni skraber herhjemme både før og efter hun har spist- hver gang! :tihi:
som om hun har noget usynligt jord hun lige flytter rundt på :tihi:
og jeg tror nu nok hun kan lide det - hun spinder nemlig i mens hun spiser :hjerte:

[quote=GitteS;504130]Jeg ved faktisk ikke hvorfor kattene gør det, men har en ide´ om de måske tror de på den måde gemmer maden for andre.
Her gør Pyrus det i stor stil, oftes er det dog når han ikke kan spise mere af hans vådfoder, så forsøger han at skrabe det godt sammen ved at skrabe ved siden af skålen
[/quote]

Jeg har også tænkt på om det var idéen bag det, for Gimli gør præcis det samme når han ikke kan spise sit vådfoder op :slight_smile:

De kloge er uenige men der er flere bud. Her er nogle af dem:

1. Det er et levn fra forfædrene, der dækkede deres mad til, som leoparder gør i dag, hvis de ikke slæber det med op i et træ. Formål: Beskytte mod tyvagtige løver og hyæner.

2)Det er en markeringsadfærd, hvor mis sætter duftspor vha de kirtler der er under deres poter. Formål: Skræmme andre tyvagtige katte væk - dette er mit!

MCO og NFO gør det tit. Nogle gange også omkring deres vandskål.
Nogle mener at det er et levn fra livet i naturen, hvor de måske ala deres fætter leoparden har haft behov for at gemme til senere.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg tror… umiddelbart er tamkatten jo ikke ådselæder, og Lybica er heller ikke. Leo er… Et sted stammer de naturligvis fra samme slægt og familie men jeg hælder mest til markering.

Hjemme hos mig gør Nanoq det. Han er bossen i gruppen. Og Fie, som er den eneste fertile.

De andre er dog fløjtende ligeglade… de æder af maden alligevel.
Så måske er det bare et levn?

Min Maine Coon Nimbus gør det samme både med vand og maden. Vi plejer at sige at han forsøger på at gemme sine krummer. Dem har han nemlig en del af, da han er lidt af en madgris.

Missemanden gør det også engang i mellem, men her er det kun når han drikker vand af glas. Her er en video hvor han går helt amok. Det ser så sjovt ud, som om han danser…
[ame]Moonwalking Cat - YouTube

[quote=Missemanden;504179]Missemanden gør det også engang i mellem, men her er det kun når han drikker vand af glas. Her er en video hvor han går helt amok. Det ser så sjovt ud, som om han danser…

Ha ha hvad har du lige i det glas :høhø:
Min Coco skrabede godt nok ved maden hver gang hun havde spist, men ikke sådan :klapper:

Hermie gør det hvergang der er lidt vådfoder tilbage. Og oftes også hvis der er tørfoder tilbage. Jeg syntes det ligner hun prøver at dække det til. Men så ogen Hermie gør mange sære ting. Drikker af toilettet og skraber på kanten (derfor er toiletbrættet altid slået ned) går i bruseren for at drikke, hvorfor skulle man bruge sin skål? og bruger hun endelig skålen, så skal poten dyppes først. Skal jo liiige som om det er godt nok

[quote=Missemanden;504179]Missemanden gør det også engang i mellem, men her er det kun når han drikker vand af glas. Her er en video hvor han går helt amok. Det ser så sjovt ud, som om han danser…

får han overhoved drukket noget med hans vilde dans ? haha :smiley:

[quote=Fire misser;504189][quote=Missemanden;504179]Missemanden gør det også engang i mellem, men her er det kun når han drikker vand af glas. Her er en video hvor han går helt amok. Det ser så sjovt ud, som om han danser…

Ha ha hvad har du lige i det glas :høhø:
Min Coco skrabede godt nok ved maden hver gang hun havde spist, men ikke sådan :klapper:[/quote]

Der er kun vand i glasset, men mange har spurgt om det samme. -LOL

Herhjemme er det vovhundspien, der er den store skraber. Og: Hun gør det især omkring steder hvor vi mennesker lige har spist menneskemad. F.eks hvis bordet ikke ryddes af med det samme, så står hun pludselig oppe på det og skraber fornærmet i dugen - ja hun ser meget meget fornærmet ud, når hun gør det! :slight_smile:

I dont know. :øhmm:

Prøv at købe en fontæne til hende :slight_smile:

det vil jeg prøve :smiley:

Bastian gør det også i stor stil. Hver gang han har spist, skraber han det til. Hvad enten det er tørfoder, råt eller dåsefoder. Det skal altid forsøges dækket til når han har spist. Isis har aldrig gjort det, men Takara gjorde det også meget, selvom hun bare var en killing.

Jeg købte en til Bastian, som vil drikke af bruseren. Den var interessant de første 14 dage, men så ville han drikke af bruseren igen.

Mine elsker vores :slight_smile:

Købte du en med en stråle eller en med “rutschebane”?

Vores er med stråle.

[quote=DK Thomani;504285]Mine elsker vores :slight_smile:

Købte du en med en stråle eller en med “rutschebane”?

Vores er med stråle.[/quote]

Med stråle, for det er det han vil ha’. Men det behager altså ikke herren i længden, så vi er gået tilbage til bruseren. Hvilket er ret besværligt. Bruseren skal hænge på en ganske bestemt måde, og strålen skal være nøje afmålt. Ellers gider han ikke. Ak ja - han har oplært os ganske godt efterhånden :ups:

:tihi: