Skræmte katte?

Jeg har to skønne huskatte på 2 år (Teddy og Emma), som begge er sunde, raske, kælne og legesyge missere. Vi har dog et stigende problem med dem: De bliver meget nemt skræmt :frowning:

I starten var det kun vores dørtelefon som de blev rigtig bange for, men da den har en meget høj og voldsom lyd, syntes vi ikke det var så underligt. Så blev det til at de blev bange hvis vi tabte noget der sagde en høj lyd. Nu er det næsten alt. Hvis jeg/kæresten laver en pludselig bevægelse eller lyd, så fare de sammen. Selv lyden det giver når man river sølvpapir af rullen bliver de bange for :S
Det starter som regel med at en af dem bliver meget forskrækket og “puffer op” og så er det ligesom om at den anden følger trop og bliver meget bange. De sniger sig herefter nervøst omkring og har meget svært ved at falde til ro igen. Det sker dagligt og vi går efterhånden på listeføder mht. alt for at de ikke skal blive bange :S
Har i haft katte der har haft en lignende adfærd? Hvad kan man gøre ved det? Jeg syntes det er så synd for dem at de skal blive så bange flere gange dagligt :frowning:

En anden ting er, at de er begyndt at lege/slås med lyd indimellem. Det er altid Emma der “skriger” og hvæser, fordi Teddy er gået for vidt. Jeg ved ikke om de to ting måske kan hænge sammen? :gruble:

Vi har overvejet en legekammerat (mest til Teddy), men det er bare ikke muligt her hvor vi bor, da vi faktisk i forvejen kun må have én kat :ups:

De to ting hænger garanteret sammen.
Har der været nogle oppe og toppes hos mig, er alle kattene meget fintfølene lige efter.

Dine er måske så lidt mere sensitive og er det i flere dage, så det bider sig i halen, at de også slås lidt.

Jeg ville nok gøre det modsatte af, hvad I gør. Sæt lidt musik på, skramle med tallerkener i køkken osv. Gerne mens der fx falder en godbid af eller den anden snakker med kattene imens.

Hvis du synes problemet er stort, kunne du vælge at give dem Zylkene i en periode, for at bryde den onde cirkel.

Det kunne godt lyde som om, at Teddy har brug for en han kan tumle med. Det kan ofte være et problem med en han og en hun, hvis hannen er meget fysisk og pigen er tøset.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;652263]De to ting hænger garanteret sammen.
Har der været nogle oppe og toppes hos mig, er alle kattene meget fintfølene lige efter.

Dine er måske så lidt mere sensitive og er det i flere dage, så det bider sig i halen, at de også slås lidt.

Jeg ville nok gøre det modsatte af, hvad I gør. Sæt lidt musik på, skramle med tallerkener i køkken osv. Gerne mens der fx falder en godbid af eller den anden snakker med kattene imens.

Hvis du synes problemet er stort, kunne du vælge at give dem Zylkene i en periode, for at bryde den onde cirkel.

Det kunne godt lyde som om, at Teddy har brug for en han kan tumle med. Det kan ofte være et problem med en han og en hun, hvis hannen er meget fysisk og pigen er tøset.[/QUOTE]
Tak for svar Vivi :slight_smile:
Sjovt, jeg havde slet ikke tænkt på at man kunne prøve bevidst at lave larm, men det giver faktisk meget god mening :slight_smile:

Emma fik i en periode noget medicin fra dyrlægen i forbindelse med at hun var urenlig, men nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad det hed. Dyrlægen beskrev det som en slags antidepressiv medicin til katte. Kan det ha’ været Zylkene hun fik? Jeg skulle dele en tablet i 10, så hun fik en 10. del dagligt.
Det hjalp i hvert fald på både hendes urenlighed og hendes forsigtighed :slight_smile:

Du har helt ret i at Teddy helst vil lege klodsede slås-drengelege og Emma vil meget hellere kaste rundt med en legetøjsmus og fange sin egen hale :tihi

Det har ikke været Zylkene :slight_smile:
Du kan læse om produktet her www.zylkene.dk

Ja det har jeg oplevet - her kunne almindelig aktivering samt klikkertræning dvs mental aktivering fjerne det helt. Hvis man keder sig er man understimuleret og har en tendens til at reagere voldsommere på sanseindtryk pga stressen. Katte generalisere deres frygt fra en lyd til lyde der ligner den første til flere lyde til alle lyde… Det du beskriver er en meget typisk problemstilling hos katte, der savner noget mentalt indhold i dagligdagen. Det ses hos både inde og ude katte.

Vivis pointe om kønsforskelle kan også spille ind, og endelig bør I overveje om en af kattene er syge/har smerter - det kan de også reagerer sensitivt på

MVH

PS det var nok clomicalm din kat fik

[QUOTE=lenschow;652322]Ja det har jeg oplevet - her kunne almindelig aktivering samt klikkertræning dvs mental aktivering fjerne det helt. Hvis man keder sig er man understimuleret og har en tendens til at reagere voldsommere på sanseindtryk pga stressen. Katte generalisere deres frygt fra en lyd til lyde der ligner den første til flere lyde til alle lyde… Det du beskriver er en meget typisk problemstilling hos katte, der savner noget mentalt indhold i dagligdagen. Det ses hos både inde og ude katte.

Vivis pointe om kønsforskelle kan også spille ind, og endelig bør I overveje om en af kattene er syge/har smerter - det kan de også reagerer sensitivt på

MVH[/QUOTE]
Tak for svar Helle. Jeg håber da ikke de går og er understimmulerede, men jeg må indrømme at det passer meget godt med det du beskriver :frowning:
Vi prøver at aktivere dem med leg osv. så meget vi kan. Klikkertræning er vi ikke kommer i gang med endnu - Simone (Blabl) havde en klikker med for nogle uger siden og prøvede at træne med dem :slight_smile: Det gik faktisk rigtig godt, men selv er vi ikke rigtig kommet videre. Jeg må ud og finde mig noget jeg kan bruge som target til at træne med dem - klikkeren har jeg :slight_smile:

På mig lyder det som om, at Teddy er understimuleret - og det går så ud over Emma, der er en langt roligere kat :?

Måske I alligevel skulle overveje en hankilling til Teddy?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;652332]På mig lyder det som om, at Teddy er understimuleret - og det går så ud over Emma, der er en langt roligere kat :?

Måske I alligevel skulle overveje en hankilling til Teddy?[/QUOTE]
Ja det lyder meget rigtigt :slight_smile: Du kan tro vi overvejer endnu en kat, også selvom vi reelt kun må have een…
Jeg er bare meget nervøs for om det kan ødelægge de fremskridt vi har fået med Emma. Hun var før en meget forsigtig mis der gemte sig når det kom gæster og i det hele taget en nervøs kat, som så ovenikøbet tissede alle vejne. Nu er hun bare så glad og tilfreds, og en rigtig kælefis det meste af tiden.
Kan jeg ikke risikerer at hun får adfærdsproblemer igen, ved at vi bringer en ny kat (og dermed stress) ind i vores 2værelses lejlighed :?

[QUOTE=StinePigen;652335]Ja det lyder meget rigtigt :slight_smile: Du kan tro vi overvejer endnu en kat, også selvom vi reelt kun må have een…
Jeg er bare meget nervøs for om det kan ødelægge de fremskridt vi har fået med Emma. Hun var før en meget forsigtig mis der gemte sig når det kom gæster og i det hele taget en nervøs kat, som så ovenikøbet tissede alle vejne. Nu er hun bare så glad og tilfreds, og en rigtig kælefis det meste af tiden.
Kan jeg ikke risikerer at hun får adfærdsproblemer igen, ved at vi bringer en ny kat (og dermed stress) ind i vores 2værelses lejlighed :?[/QUOTE]

Jo, det kan I risikere.
Men prøv at kigge på, hvad der gør hende nervøs? Er det noget med Teddy? Er det mennesker? Er det lyde?
Hvis hun ikke er specielt utryg ved Teddy, tror jeg ikke en killing vil stresse hende voldsomt. I overgangsperioden kan man køre hende på Zylkene eller lign., hvis hun er meget følsom.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;652338]Jo, det kan I risikere.
Men prøv at kigge på, hvad der gør hende nervøs? Er det noget med Teddy? Er det mennesker? Er det lyde?
Hvis hun ikke er specielt utryg ved Teddy, tror jeg ikke en killing vil stresse hende voldsomt. I overgangsperioden kan man køre hende på Zylkene eller lign., hvis hun er meget følsom.[/QUOTE]
Det virker ikke til at det er Teddy der gør hende nervøs eller omvendt.
Hvis det skulle være, ville det bedste så være at få en killing? Eller ville det ligeså godt kunne være en ungkat? :slight_smile:

[QUOTE=StinePigen;652426]Det virker ikke til at det er Teddy der gør hende nervøs eller omvendt.
Hvis det skulle være, ville det bedste så være at få en killing? Eller ville det ligeså godt kunne være en ungkat? :)[/QUOTE]

Jeg ville tage en killing - der går sammenføringen oftest lettest :slight_smile:

Jagtlege alene dur ikke for ALLE katte - nogle gør andre “kæmmer over”:slight_smile: Så en god kombi af mental og fysisk aktivering - og så det at den voldsomme kattetype leges færdig - dvs leg i 15 minutter stop så hvis ikke katten stopper før - er afgørende. Leges katten ikke færdig, så kan den ligge der med en masse indebrændt energi, som SKAL ud… Og leger man mere en de 15 minutter med en såkaldt voldsom kat, så kan den overstimuleres - og så springer den også på nabokatten ved første chance. Det handler om en balance - grunden til at jeg siger 15 minutter er, at det indtil nu har virket med det minutantal for de katte jeg har været hos gennem snart 7 år… Hvis katten afbryder før tid, så lad den gå - men gør den ikke, så stop ved 15 mins leg.

Klikkertræning: 2 minutters træning to gange i ugen gør en kæmpe forskel…

Ellers kan du sende mig en mail, så skal jeg gerne sende dig et par gratis tips til aktivering af katte. Jeg har nogle standard skabeloner, som jeg sender til folk. Jeg har også en med angste katte, men det tror jeg ikke din kat er… Jeg tror også som Vivi siger, at en hankastrat mere er en god løsning - killing… Jeg gjorde det samme her, hvor Tip drillede de andre - så kom Eddie, og fra dag et var de sammen hele tiden…

mailen er [email protected] hvis du vil have skabelonen - den er generel, men du kan se om der er noget i den du kan bruge til inspiration.

MVH

Ps jeg har vist mailproblemer i dag… Jeg kan ikke modtage - får du ikke svar, så send igen i morgen… jeg aner ikke hvad der er med min mail…

Helle - Mange tak for råd - jeg sender dig en mail i morgen :tak:

Puha det er svært, vi vil overveje kraftigt om vi skal anskaffe os endnu en mis. Min kæreste er helt med på ideen, men jeg er bare så nervøs for at “ødelægge” Emma. Og så er der også noget økonomi i det som vi skal overveje selvfølgelig. :slight_smile:

Jeg sadpræcis som dig, før jeg fik en kat mere - jeg har søgt lidt i gemmerne, og det var faktisk Maggie jeg fik ikke Eddie - jeg kan sige at jeg var meget positiv over at se, hvordan de to unge søgte hinanden, mens de lod mine MCOere være i fred. Det var en super løsning her.

I dag går de tre unge (Fie, Eddie og Tip) også mest sammen, når der skal leges vidlt, mens Tara og Nanoq har nogle andre aktiviteter (de er fem år).

Jeg har lige sendt dig en mail med klikkertræningstips samt aktiveringstips til katte. Så kan du plukke de ting ud, som jeres kat synes om. De er jo generelle.

KH