Sky kat trives bare ikke mere

[QUOTE=taina;658734]
Kira, tusind tak for linket til tråden. Nøj, hvor har I arbejdet på sagen, det er helt uretfærdigt, at det ikke kunne få en lykkelig udgang! Nå, men jeg blev da godt og grundigt inspireret! Lige nu tænker jeg zylkene, indretning af kattesovesteder i højden, så Nugga ikke behøver at flygte, når barylerne kommer ind i et rum, generel klikkertræning for at give hende noget mere selvtillid (har lidt samme problem som jer her med en kat, som er svært at belønne, men det må jeg se at hitte ud af), og så skal jeg nok blive bedre til at se og skabe situationer som en, der lige opstod for lidt siden, hvor en nyopstået og lidt søvndrukken baryler sad helt stille hos mig, hvor Nugga kom hen og godt lige ville klappes lidt. Hmmmm og så er der problemet med at træne “hunden”, altså barylerne til at være rolige :slight_smile:

mvh. tina[/QUOTE]

Ja det var hårdt og trist at alt vores arbejde ikke havde nogen effekt. Nu har hun fået ro og vi har fået det hele lidt på afstand. Vi ved at det var det bedste for Trixie og det har været en trøst. Vores lille vaps får en ny mis på søndag. Så håber vi at en killing hurtigt lærer at acceptere ham, en ting er sikkert. Han vil elske killingen :hjerte:

Ja prøv at starte med nogen af alle de ting vi har haft fremme i tråden. Sørg for hun kan komme i sikkerhed i højden og stadig har mulighed for at følge med. Sæt gerne en børnelåge op et sted, så hun har et sted hvor hun ved hun med sikkerhed kan få ro hvis hun har brug for det. Zylkene, muligvis klikkertræning, masser af godbidder gerne mens de små er i nærheden og så videre.

Jeg håber I får mere held med det end vi havde. Held og lykke.

[QUOTE=DK Thomani;658739]

Jeg har i øvrigt prøvet Zylkene, hvilket føltes som overgreb hver gang jeg skulle tvinge pillerne i ham, og det havde ingen virkning.[/QUOTE]

Tvinge Zykene i katten? Vores står i KØ for at få det. Jeg åbner kapslerne og blander det (i håndfladen) med lidt Gimpet ostepasta (alternativt Baconost på tube… mummmmmmmms)

Så får katten en “guf” og det forsvinder på sekunder hvorefter de plejer at se bebrejdende på mig fordi der ikke er mer’!

MHT den konkrete situation her… Jeg ved ikke hvad jeg vil råde til men husk at det kan aldrig være synd for et dyr at blive aflivet humant. Men det kan være synd for et dyr hvis det bli’r holdt i live.

Det gør naturligvis ikke beslutningen spor nememre at ta’. Men man skal altid huske at hvad man end beslutter skal det være tilkattens bedste, ikke ens eget!

Hvis Zylkene ikke virker så findes der jo andre beroligende midler som måske kan bruges ?

Jeg har lige talt med en veninde som fortalte mig som sine erfaringer med sådanne midler - co-calm eller sådan noget hed det. Jeg kan desværre ikke huske navnet præcist - men måske kan din dyrlæge finde på noget ?
Min veninde fortæller at det især bruges til hunde - man giver katte ½ pille om dagen. Hendes erfaring var, at katten sover og spiser og stort set ikke andet de første par uger - så har kroppen vænnet sig til behandlingen og katten bliver normal aktiv men “cool” i personligheden.

Noget jeg personligt ville forsøge inden jeg overvejede aflivning af en elsket kat.

Teresa

[QUOTE=Maria-Amalie;658820]
Jeg har selv en følsom kat herhjemme, og gruer for den dag der kommer børn i huset…

Jeg har med stor succes brugt klikkertræning til min Oliver… Det er dagens højde punkt for os begge, og han kommer selv og “siger til” når han vil klikke… Helle Lenshow herinde fra, har givet mig en masse gode ideér til hvad man kan træne, og ellers har jeg lånt Karen Pryor (tror det staves sådan) bøger på biblioteket… Der er mange gode råd og trænings eksempler i hendes bøger… Efter jeg begyndte på klikkertræning kan jeg mærke at Oliver langsomt får mere selvtillid alt imens han lærer nye tricks… Når et trick lykkes, kan man næsten se hvor stolt han bliver :smiley: Vi klikker hver dag, ca 5 min (længere tid, også mister han koncentrationen)

Så jeg kan kun anbefale klikkertræning… Det har ændret meget herhjemme :D[/QUOTE]

Tusind tak for at dele :slight_smile: Det gør mig da helt glad, at du kan mærke en bedring på din følsomme kat med klikkertræning! Jeg må nok hellere få fat i den bog. Jeg har klikket Billy til en masse fornuftige ting (ingen øvelser), men har faktisk aldrig klikket ham ordentligt ind, fordi han er så nem. Det bliver nok nødvendigt med Nugga. Med hensyn til børn og din følsomme kat, så vent med at bekymre dig om det, til du står i det. Underligt nok var Nugga en rigtig børnekat i det hjem, jeg har fået hende fra, og hun var helt ok med børnene, også da de var små, og afleverede hendes bytte under deres senge :slight_smile: Allerede der var hun en meget følsom kat, så man ved aldrig, hvordan tingene vender…

[QUOTE=kitiradk;659029]Ja det var hårdt og trist at alt vores arbejde ikke havde nogen effekt. Nu har hun fået ro og vi har fået det hele lidt på afstand. Vi ved at det var det bedste for Trixie og det har været en trøst. Vores lille vaps får en ny mis på søndag. Så håber vi at en killing hurtigt lærer at acceptere ham, en ting er sikkert. Han vil elske killingen :hjerte:

Ja prøv at starte med nogen af alle de ting vi har haft fremme i tråden. Sørg for hun kan komme i sikkerhed i højden og stadig har mulighed for at følge med. Sæt gerne en børnelåge op et sted, så hun har et sted hvor hun ved hun med sikkerhed kan få ro hvis hun har brug for det. Zylkene, muligvis klikkertræning, masser af godbidder gerne mens de små er i nærheden og så videre.

Jeg håber I får mere held med det end vi havde. Held og lykke.[/QUOTE]

Det er da godt, at du er vågen, så du ved, at det er dig, jeg skriver til, selv om jeg kalder dig det helt forkerte :slight_smile: Jeg så godt den lille misling, der er på vej hjem til jer, i en anden tråd, den er fiiiiin :slight_smile: Det skal nok gå meget bedre med en killing, jeg krydser for jer.

Jeg har allerede to børnegitre oppe, da min lejlighed er i to etager. Men jeg kan godt se, at jeg mangler noget i højden, nu da barylerne regerer på gulvet og i møblerne :slight_smile: Og tak for de gode ønsker!

[QUOTE=Teresa Guldager;659501]
Jeg har lige talt med en veninde som fortalte mig som sine erfaringer med sådanne midler - co-calm eller sådan noget hed det. Jeg kan desværre ikke huske navnet præcist - men måske kan din dyrlæge finde på noget ?
Min veninde fortæller at det især bruges til hunde - man giver katte ½ pille om dagen. Hendes erfaring var, at katten sover og spiser og stort set ikke andet de første par uger - så har kroppen vænnet sig til behandlingen og katten bliver normal aktiv men “cool” i personligheden.

Teresa[/QUOTE]

Tusind tak for forslaget, men piller duer ikke her. Hvis det endelig skulle lykkes mig at få en i hende, går hun i totalt flugt- og jeg-vil-overhovedet-ikke-have-noget-med-dig-at-gøre- mode i mindst et døgn bagefter (hvilket hun i øvrigt også gør, når jeg forsøger, og det ikke lykkes :-))

mvh. tina

Jeg ved ikke hvor gammel katten var, men min niece var omkring 1 år, så hun var ude over det “værste baby-stadie” set med kattens øjne.
Det lyder som en god ide at give hende plads i højden.

[QUOTE=Nevadaisy;660318]Jeg ved ikke hvor gammel katten var, men min niece var omkring 1 år, så hun var ude over det “værste baby-stadie” set med kattens øjne.
Det lyder som en god ide at give hende plads i højden.[/QUOTE]

Sjovt nok så er det faktisk her lidt før, barylerne blev et år, at problemet startede her. Så længe de bare lå og var babyer og ingenting gjorde, så var det okay - Nugga er faktisk også set ligge ved siden af barylerne en hel del gange, men det var altså inden de begyndte at bevæge sig alt for meget :slight_smile:

mvh. tina

[QUOTE=taina;660322]Sjovt nok så er det faktisk her lidt før, barylerne blev et år, at problemet startede her. Så længe de bare lå og var babyer og ingenting gjorde, så var det okay - Nugga er faktisk også set ligge ved siden af barylerne en hel del gange, men det var altså inden de begyndte at bevæge sig alt for meget :slight_smile:

mvh. tina[/QUOTE]

Ja, ok, så kan du nok ikke bare vente på det bliver bedre. Jeg tror Pil ikke brød sig om alt skrigeriet og hun derfor bedre kunne lide Rebecca, da det stilnede af (hun græd MEGET de første mange måneder af hendes liv pga. allergi og kolik). Men jeg håber du finder en løsning - jeg kender alt til at have sådan en kat…og for pokker hvor man bare holder utrolig meget af dem.

[QUOTE=taina;660315]
Det er da godt, at du er vågen, så du ved, at det er dig, jeg skriver til, selv om jeg kalder dig det helt forkerte :slight_smile: Jeg så godt den lille misling, der er på vej hjem til jer, i en anden tråd, den er fiiiiin :slight_smile: Det skal nok gå meget bedre med en killing, jeg krydser for jer.

mvh. tina[/QUOTE]

Lille Jeppe som var vist i den tråd jeg linkede til dig tidligere blev desværre aflivet med dårligt hjerte blot en uge efter vi havde valgt ham. Istedet fik vi lille Thea hjem i går. Du kan se her hvordan det går :slight_smile:
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?32590-S�-kom-Thea-hjem-YaY

[QUOTE=taina;660315]

Tusind tak for forslaget, men piller duer ikke her. Hvis det endelig skulle lykkes mig at få en i hende, går hun i totalt flugt- og jeg-vil-overhovedet-ikke-have-noget-med-dig-at-gøre- mode i mindst et døgn bagefter (hvilket hun i øvrigt også gør, når jeg forsøger, og det ikke lykkes :-))

mvh. tina[/QUOTE]
Måske kan pillerne knuses og hældes over lidt guf, vådmad e.l. Det samme gælder med Zylkene, kapslerne rykkes fra hinanden og pulveret drysses over noget tun og wupti er det væk. De gange jeg har skullet givet smertestillende i pilleform, har jeg knust pillerne og pakket den knuste pille inde i lidt tun, og wupti… Måske man også kan det samme med det omtalte præparat.

Held og lykke med at få ro på din kat - jeg kan kun tilsutte mig de andre forslag om liggepladser i højden og liggerpladser der er afskærmet for børnene, så katten ved at den altid kan komme i sikkerhed. Og så ville jeg prøve Zylkene eller et lignende produkt, evt. i samarbejde med din dyrlæge.

vi laver mest “cirkus” tricks herhjemme… F.eks. Stå på bag benene, give pote, high five, op på mine lår, røre min finger med næsen og dreje rundt om sig selv… Den sidste har han næsten lige lært :smiley: og han elsker at vise mig den… Hehe… Jeg er sikker på han synes det er ligeså sjovt som jeg gør, for han kommer selv og vil klikke…
Efter vi begynde at træne er han blevet meget mere rolig… Altså han hviler mere i sig selv end før… Han er også blevet mere kælen og opsøger kontakt meget mere end tidligere… :slight_smile: som killing havde han et eller andet med mænd… Han hvæste af dem og slog ud efter dem… Jeg er sikker på at klikker træningen har givet ham mere selvtillid på det punkt, for min mors kæreste kunne for lidt tid siden give ham en ordenlig nusse tur, selvom han kun havde mødt ham 2 gange før… :smiley:

find nogle rigtig lækre godbider som Nugga elsker, og ha det sjovt sammen… Det er sådan set ligemeget hvad du lære hende af tricks, bare i har det sjovt sammen… Hvis du er motiveret vil hun også være det :slight_smile: hun bliver nok temmlig træt den første gang… Hun skal jo pludselig bruge nogle hjerneceller hun ikk er van til… :stuck_out_tongue: Oliver gik ihvertfald kold på sofaen den første gang… Hihi…

Du kan skrive en mail til Helle Lenshow… Hun har helt sikkert nogle rigtig gode øvelser til jer, og hun gør meget ud af at forklare dem ned til mindste detajle :smiley: og ja gå på bibliotektet også :smiley:

held og lykke med træningen… Glæder mig til høre om jeres tricks :smiley:

[QUOTE=kitiradk;660338]Lille Jeppe som var vist i den tråd jeg linkede til dig tidligere blev desværre aflivet med dårligt hjerte blot en uge efter vi havde valgt ham. Istedet fik vi lille Thea hjem i går. Du kan se her hvordan det går :slight_smile:
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?32590-S�-kom-Thea-hjem-YaY[/QUOTE]

Åh, det er jeg ked af at høre med Jeppe! Men det ser ud som om, Thea er i gang med at tage alle hjerter med storm :slight_smile:

Med hensyn til Nugga, så har jeg taget et par dage med en del sofatimer. Og hun er faktisk blevet set flere gange på gulvet i nærheden af barylerne. Det holder så kun indtil, de får øje på hende og vil være lige så søde og goe og rare ved hende som de er ved Billy :smiley: Jeg har prøvet at holde dem fra hende, men må erkende, at der bare er tidspunkter, hvor jeg har ryggen til. Men jeg tænker, at når de bliver lidt større og forstår, at de skal lade være med at jagte hende, så må det da blive bedre på det punkt. Nå, men derfor tror jeg ikke, at det er helt håbløst at få alle parter til at fungere…

Jeg går desuden og lurer lidt på, at jeg næsten kan lave en ekstra katte-etage i stuen ved at lægge en ekstra pind over de synlige bjælke og så lige en ordentlig adgang fra begge sider, som for eksempel kunne bestå af gulv-til-loft træ og kattesovehylder på væggen. Inden det gamle gulv-til-loft-træ gav op, skete det da en del gange, at jeg var oppe og redde en kat ned derfra (hvorfor kan de komme op, men ikke ned??)

Det er i øvrigt sjov med tricksene, for jeg har aldrig syntes, at det var ret sjovt at træne noget, som ikke rigtig skulle bruges til noget. Men at træne elendig hankat til at tisse på potten i stedet for i dynen, at ringe på klokke for at komme ud i stedet for virkelig irriterende enerverende rondere-adfærd og at sætte kommando på hoppe-op-på-bryst-på-stakkels-uforberedte-gæster for at kontrollere den har givet lidt mere mening for mg. Men hvis cirkus-tricksene kan give mere selvtillid, så er der jo pludselig en rigtig god mening med dem også :slight_smile:

mvh. tina

Jeg ved ikke om du kan bruge det, men jeg ved at i USA er man begyndt oftere og oftere at bruge Prozac til katte med problemer som dine. Det hjælper på deres nervøsitet, og det hjælper også på f.eks. kastrerede hankatte der strinter, hvor de ikke skal. Deres blodbillede ændres ikke, og de bliver heller ikke sløve. De bliver simpelthen mere tilfredse, glade og hviler mere i sig selv. Jeg ved ikke om de produkter du har prøvet hører til i samme gruppe som Prozac, men jeg synes lige jeg ville nævne det :slight_smile:

Emmasmor, tak for input. Det er nok ikke den første vej, jeg vil gå, men det er altid godt at have flere veje, til når de første ender i blindgyder :slight_smile:

mvh. tina