Sky killing?

Jeg har brug for lidt input fra jer herinde, efter vi var ude og se killinger i går. Jeg har haft skrevet med Brita om det her, men jeg tænkte, at det kunne være rart at høre andres erfaringer også.

Vi var ude og se på et maine coonopdræt på en bestemt, meget fin lille mand, vi havde udset os og skrevet med opdrætter om. Hun havde skrevet, at killingen ikke var den mest frembrusende kat, hvilket vi fik syn for sagen på i går. Når vi forsigtigt stak hånden hen til ham for at lade ham snuse eller legede med fingrene (fang fingeren på afstand), veg han tilbage. Og lige netop det bekymrer mig en del. For vi har prøvet at købe killinger før, der var nogle sky misser, og de er ikke ligefrem skødekatte i dag, selvom de er noget mere tillidsfulde og glade katte (blandingskatte).

Killingen legede dog tagfat med sin bror, og kunne også lege med legetøjet. Da han gjorde det, kunne vi godt nusse ham lidt. Mens han var optaget af leg med legetøjet. Og kæresten kunne også godt bære ham ind i stuen, da han var gået et andet sted han, uden han peb og vred sig for at komme ned.

Opdrætter fortalte, at hun før har haft killinger, der har været noget tilbageholdende som mindre killinger (han er 9 uger nu), men at det ændrer sig meget, når de er lidt ældre. Så er de blevet mere kælne og opsøgende.

Alle hendes andre katte var i øvrigt meget kælne, søde og imødekommende, så jeg tænker også, om han mon bliver det? Vi vil i hvert fald meget gerne have en kælekat. Det betyder meget for os.
Hendes opdræt virker i øvrigt meget seriøst, og hun virker til at have styr på det.

Han mangler noget pels omkring ørerne. Hun mener, at det er, fordi moren har slikket det af. Hun har haft begge killinger, der begge har det “problem” med til dyrlægen, der er ret sikker på, at det ikke er ringorm, da det så også ville være på poter og mellem ørerne, havde han vist sagt. Men der er taget en hudprøve, som hun får svar på i næste uge.
De andre katte i opdrættet er i øvrigt ikke smittet med ringorm.

Hans søster døde desværre. Det sker ret sjældent, sagde hun. Hun havde vist sygnet hen med hurtigt vægttab og afkræftelse.

Jeg vil høre jeres input omkring det her. Hvad jeres erfaringer er, og hvad I ellers har at sige til det. Har I erfaringer med lettere sky killinger, der ændrer sig, når de bliver ældre? Eller vil de altid være sky?

Vi er tilbageholdende med at reservere ham, fordi vi er nervøse for, at han ikke bliver nogen kælekat, når han er sky. Han er i øvrigt i hænder dagligt, og hun sørger for at tage ham op og sådan. Så det er ikke, fordi han ingen kontakt har til mennesker.
Vores egne var også ret sky, da de flyttede ind hos os, men er meget mindre sky i dag. De er desværre ikke kælekatte, kun sjældent, når de selv gider, og vi ville gerne have en kat, som gider komme op i sofaen og putte jævnligt og i øvrigt gide os også.

Verden er fuld af killinger - I skal kun vælge én, hvor mavefornemmelsen er helt rigtig…! Jeg ved ikke hvor meget skødekat en MCO er som voksen, men hvis I gerne vil være sikre på at få en rigtig skødekat, så skal I måske også se på nogle andre racer, som man med sikkerhed er det? I hvert fald er det en god idé at få set lidt flere killinger, for pludselig falder I over én, hvor I ikke er spor i tvivl om at det er den helt rigtige.
VH
Susanne

Find da en anden kat, som er mere imødekommende.

Generelt skal man lade være, hvis man er i tvivl.

Umiddelbart ville det ikke bekymre mig at han ikke synes I er verdens bedste opfindelse :wink: Han er i den alder, hvor i al fald mine killinger, synes at menneskene ikke er så hamrende spændende og kun begrænsende, de kan bruges når man skal sove og hygge lidt, men ellers er der fokus på andre katte og søskende. Normalt får vi meldingen tilbage fra vores killingekøbere at det er nogle værre velcrokatte vi har afleveret :slight_smile:

Jeg faldt faktisk over en af dine sætninger:

De er desværre ikke kælekatte, kun sjældent, når de selv gider, og vi ville gerne have en kat, som gider komme op i sofaen og putte jævnligt og i øvrigt gide os også.

Sådan er Maine Coon´en også, men den er også en der kun vil når den selv vil, og ikke nødvendigvis en skødekat, men elsker at ligge ved siden af og følge med i hvad der sker. Er I sikre på at det er den helt rigtige race for jer? For en ting er at man falder for udseendet og looket, men noget andet er hvordan katten er og hvilken funktion den skal have.

Jeg ville gå i en stor bue uden om!!

Der er masser af kontaktsøgende killinger der ude …

[QUOTE=Margrethe;920441]Jeg ville gå i en stor bue uden om!!

Der er masser af kontaktsøgende killinger der ude …[/QUOTE]

Uh, jeg bliver skisme ked af en så bastant kommentar, nogle killinger har i en periode så travlt med at lære at være kat, at de i perioder slet ikke har øje for mennesker og nærmest synes de er “grimme”. Det gør dem bestemt ikke til mindre værd i mine øjne, og ikke nogen jeg ville kassere som interessante, i al fald ikke på det grundlag.

[QUOTE=En forhenværende bruger;920438]Umiddelbart ville det ikke bekymre mig at han ikke synes I er verdens bedste opfindelse :wink: Han er i den alder, hvor i al fald mine killinger, synes at menneskene ikke er så hamrende spændende og kun begrænsende, de kan bruges når man skal sove og hygge lidt, men ellers er der fokus på andre katte og søskende. Normalt får vi meldingen tilbage fra vores killingekøbere at det er nogle værre velcrokatte vi har afleveret :slight_smile:

Jeg faldt faktisk over en af dine sætninger:

Sådan er Maine Coon´en også, men den er også en der kun vil når den selv vil, og ikke nødvendigvis en skødekat, men elsker at ligge ved siden af og følge med i hvad der sker. Er I sikre på at det er den helt rigtige race for jer? For en ting er at man falder for udseendet og looket, men noget andet er hvordan katten er og hvilken funktion den skal have.[/QUOTE]
Ja vi er sikre. Fordi den passer rigtig godt ind sindsmæssigt med vores andre katte. Og så kan vi godt lide det langpelsede look. Men det er langt fra kun pga. udseendet, vi vælger dem.

Er dine killinger også sky på den måde? Altså hvor de viger tilbage fra nye hænder? Er det noget, du har oplevet? Ved godt, at de har meget andet i hovedet på den alder.

Jeg vil også anbefale at gå efter mavefornemmelsen. Og så vil jeg lige sige at min seneste kat jagtede mig rundt hjemme hos opdrætteren, da han kun var 6-7 uger gammel. Og den bette killing skreg hvis jeg sætte ham ned eller gik fra ham. Så killinger kan bestemt være kontaktsøgende som små. Nu er det dog en anden race, som generelt elsker kontakt.

Jeg har haft 2 af sådanne killinger. Jeg kunne dårligt komme til dem og jeg skulle i hvert fald ikke røre dem :cool2:
De var egentlig ikke sky for de ville rigtig gerne klatre på mig når jeg sad på gulvet og jeg kunne sagtens lege med dem, men jeg skulle altså ikke røre dem eller få den ide at ville bære rundt på dem :slight_smile: Jeg gjorde det nu alligevel :p. De havde nok i sig selv og de andre katte og mennesker kunne kun bruges når der var mad i farvandet :slight_smile:

Begge killinger blev solgt, og der gik henholdsvis 1 og 4 dage før der tikkede mails ind om hvor kælne de var :uha:

Og så vil jeg sig som Pia at killinger i den alder har altså for travlt til at blive kælet med og især når de nu lige er i gang med at lege :slight_smile:

Jeg synes der er stor forskel på om de vil kæle (for det er der absolut tidspunkter de ikke vil) - eller om de er direkte sky og “bange for hænder”.

Ud fra beskrivelsen er det svært at vurdere, men jeg synes faktisk ikke man bør være i tvivl, når man vælger at købe en kat.
Jeg har i hvert fald ikke selv lyst til at sælge til en køber, der tvivler på om det er det rigtige valg :slight_smile:

PT har jeg en perserhun på 10 måneder…hun tror hun hedder “nej ikke nu jeg gider ikke sidde med dig”…gæt selv hvorfor ( en ældre søster med samme forældre vil også gerne ligge på skødet…også perser)

når det så er sagt, så synes jeg, jeg kan fornemme hvem der bliver skødekatte og hvem der mere ønsker katte som selskab, allerede når de er 6-8 uger…og det har holdt stik indtil nu. min 11 uger gamle zotte hun kravler også op på skødet for at få en lur… (igen samme forældre)

Jeg tænker ligeledes på om det nu er den rette race for jer… der findes jo andre semilanghårede racer…(den eneste der decideret hedder langhår er perser og i korthårsudgaven Exotic, de går begge i udstillingsregi som langhår, da de må parre hinanden)

Jeg synes, at killinger enten sover, spiser eller tonser rundt. De skal være meget ældre, før de sætter pris på bare at kæle.
Der er også stor forskel på, om en killing virker sky og “stivner” i kroppen, når den kommer i hænder, eller den hellere vil lege.
Som du beskriver killingen, virker den helt normal.

PS: Nogle killinger (og voksne med) kan godt være lidt tyndhårede foran ørerne, uden det betyder noget.

Tak for jeres svar. Vi ER sikre på, at det er racen for os, så det er lidt uddebatteret. Vi har brugt ret lang tid på at sætte os ind i, hvad det er, vi gerne vil have i en kat, og vi har også været ude og besøge et hellig birmaopdræt, og fandt ud af, at de ikke lige er os. Vi vil gerne have en mco, fordi den er legesyg, også som voksen, hvilket er meget vigtigt i forhold til Ozzy. Og så skulle de også være meget menneskeglade, følge menneskerne rundt og være glade for kontakt.

Vi tænker en del over det her også i forhold til de andre katte, hun havde, da de alle var meget kælne og imødekommende, så vi tænker, om det måske kommer? Også når hun selv siger, at hun har oplevet det før, hvor det har ændret sig, når de blev lidt ældre. Men det er jo totalt umuligt at vide, hvordan en kat falder ud, selvom man har set, hvor den kommer fra.

Tag ud og besøg nogle andre opdrættere med killinger - så har I et godt sammenligningsgrundlag :slight_smile:

[QUOTE=Mega;920458]Jeg synes, at killinger enten sover, spiser eller tonser rundt. De skal være meget ældre, før de sætter pris på bare at kæle.
Der er også stor forskel på, om en killing virker sky og “stivner” i kroppen, når den kommer i hænder, eller den hellere vil lege.
Som du beskriver killingen, virker den helt normal.

PS: Nogle killinger (og voksne med) kan godt være lidt tyndhårede foran ørerne, uden det betyder noget.[/QUOTE]

Det var ikke, når vi tog ham op. Det var, da han sad på kradsetræet og vi strakte hånden hen mod ham, så trak han sig tilbage og så bange ud :frowning:

Mht. pelsen er det pels, der mangler, for de havde den for nogle uger siden. Det er en del pels, der mangler, men den kommer forhåbentlig igen.

Den mest kælne kat jeg nogensinde har haft hvæsede af mig hos opdrætteren da jeg var der for at se hende. Hun var et surt spektakkel der ikke ville røres og slog ud efter mig - og det var kun hvis jeg legede med hende eller gav godbidder hun kom i nærheden af mig. Nu ligger hun på mit skød altid, sover under min dyne, sidder i nakken på mig når jeg laver mad og jeg er altid i hendes synsfelt. Jeg stolede på opdrætter og hun havde noget jeg forelskede mig i. Men jeg kan også godt lide hunkatte med lidt kant.

Når det er sagt, så skal du følge din mavefornemmelse. Der er så mange maine coon killinger derude, så hvis det ikke lige klikker med den her killing, så besøg en anden opdrætter og se der. Selv om mange killinger har en periode hvor mennesker ikke er noget man spilder tid på i deres verden, skal du ikke købe en kat når du er i tvivl om det er det der spiller ind, eller om det er at killingen bare er sky.

Det har vi også planer om :slight_smile: Vi har en aftale i aften med et opdræt, dog ikke et sted, hvor vi kigger killing, men bare for at snakke med hende og se kattene.
Og jeg skal ringe tilbage til et andet sted og snakke med dem senere i dag om et besøg hos dem. Så det er med i planerne :slight_smile:

[QUOTE=Panthera;920462]Den mest kælne kat jeg nogensinde har haft hvæsede af mig hos opdrætteren da jeg var der for at se hende. Hun var et surt spektakkel der ikke ville røres og slog ud efter mig - og det var kun hvis jeg legede med hende eller gav godbidder hun kom i nærheden af mig. Nu ligger hun på mit skød altid, sover under min dyne, sidder i nakken på mig når jeg laver mad og jeg er altid i hendes synsfelt. Jeg stolede på opdrætter og hun havde noget jeg forelskede mig i. Men jeg kan også godt lide hunkatte med lidt kant.

Når det er sagt, så skal du følge din mavefornemmelse. Der er så mange maine coon killinger derude, så hvis det ikke lige klikker med den her killing, så besøg en anden opdrætter og se der. Selv om mange killinger har en periode hvor mennesker ikke er noget man spilder tid på i deres verden, skal du ikke købe en kat når du er i tvivl om det er det der spiller ind, eller om det er at killingen bare er sky.[/QUOTE]
Min kæreste var ret forelsket i ham, men han kunne godt se, da vi snakkede om det på vej hjem, at vi skulle tænke over det, at han virkede noget sky.
Vi har også lidt præferencer ligesom dig, da vi godt kan lide, at boksen på dem ikke er kæmpestor og voldsom. Og hendes katte havde nogle skønne ansigter, som vi forelskede os i. Det er ikke kun udseendet, vi vælger ud fra, men det er klart med i vores overvejelser.

[QUOTE=Pussikat;920468]Min kæreste var ret forelsket i ham, men han kunne godt se, da vi snakkede om det på vej hjem, at vi skulle tænke over det, at han virkede noget sky.
Vi har også lidt præferencer ligesom dig, da vi godt kan lide, at boksen på dem ikke er kæmpestor og voldsom. Og hendes katte havde nogle skønne ansigter, som vi forelskede os i. Det er ikke kun udseendet, vi vælger ud fra, men det er klart med i vores overvejelser.[/QUOTE]

Hvad med at besøge opdrætter igen. Fortæl ærligt at i ikke helt kunne finde ud af om killingen virkede lidt sky om i må komme og se igen inden i bestemmer jer. Jeg er sikker på de fleste opdrættere vil blive glade for at i overvejer det så grundigt og gerne vil have i kommer igen :slight_smile:

[QUOTE=En forhenværende bruger;920438]Umiddelbart ville det ikke bekymre mig at han ikke synes I er verdens bedste opfindelse :wink: Han er i den alder, hvor i al fald mine killinger, synes at menneskene ikke er så hamrende spændende og kun begrænsende, de kan bruges når man skal sove og hygge lidt, men ellers er der fokus på andre katte og søskende. Normalt får vi meldingen tilbage fra vores killingekøbere at det er nogle værre velcrokatte vi har afleveret :slight_smile:

Sådan er Maine Coon´en også, men den er også en der kun vil når den selv vil, og ikke nødvendigvis en skødekat, men elsker at ligge ved siden af og følge med i hvad der sker. Er I sikre på at det er den helt rigtige race for jer? For en ting er at man falder for udseendet og looket, men noget andet er hvordan katten er og hvilken funktion den skal have.[/QUOTE]

Allerførst vil jeg da give Pia fuldstændigt ret. Jeg har osse haft killinger der i den alder synes, at den store verden med alle dens hænder er “farlig”
Her i huset er der masser af velcrokatte, men sandelig osse de der “bare” ligger ved siden af eller render nysgerrigt efter for at følge med.

Men som andre skriver, det er osse vigtigt at I følger jeres mavefornemmelse, det er er en ven for mange år ud i fremtiden I køber :slight_smile:
og i øvrigt ville jeg afvente svar på prøverne før jeg ville reservere killingen :slight_smile: og så skriver du :

“Hans søster døde desværre. Det sker ret sjældent, sagde hun. Hun havde vist sygnet hen med hurtigt vægttab og afkræftelse.”

Se det ville jeg så spørge mere ind til, for hvad skyldtes at den sygnede hen ? Han er kun 9 uger, hvornår døde hans søster og af hvad ?

Rigtigt meget held og lykke med at finde den rigtige misling :slight_smile: