Sky/reserveret kat

Hej alle katte eksperter:slightly_smiling_face:

Jeg har lige et par spørgsmål og håber i kan hjælpe.

En i min familie har overtaget 2 raggdolls, en pige på 2 år og en dreng på 12-14 uger, deres ejer skulle på plejehjem og kattene skulle til nyt hjem eller aflives :disappointed_relieved:

Udfordringen er den store hunkat på 2 år, hun “krøller” sig bare sammen i et hjørne/gemmested og kommer kun ud om natten, hun har nu fundet et sted under et køkkenskab hvor hun gemmer sig og besørger. :poop:

Hvis man bærer hende og sidder med hende,så “accepterer” hun det, men hun er ikke afslappet og hvis man stopper med at ae hende, kryber hun væk og over på et gemmested. Hun går slet ikke rundt, kun om natten hvor hun så går under køkkenskabet.

Hvordan kan man på bedste vis for katten, lære hende at blive menneskevant og falde til ro? Hun har været i sit nye hjem i en uge nu

På forhånd tak :smiley_cat:

Først og fremmest giv hende tid uden at presse hende. Nogle katte skal bruge lang tid for at finde sig til rette og en uge er ikke ret længe. Efter hvad du siger tror jeg ikke at hun er sky, hun er bange.

Nu har jeg ikke den store erfarning med bange katte men at presse hende til at blive båret eller kælet er næppe vejen til at få hendes tillid. Giv hende tid og ro til at komme frem selv. Prøv at lokke hende til at lege ved at lege med killingen hvor hun kan kigge på, brug gerne en viftepind/birdie. Gode godbidder kan lægges i nærheden af hende, men forvent ikke hun tager dem med det samme. Nærhed og kontakt må komme i hendes tempo.

Jeg vil tro I skal have lukket af under køkkenskabet for at stoppe hendes uvane med at besørge der, sæt eventuelt en bakke ved siden af når I har fået det lukket.
Hvis familien har mulighed for at lave noget for kattene i højden ? Højt kradsetræ, hylder mm. Jeg vil tro det kan hjælpe på hendes selvtillid hvis hun kan komme op i sikkerhed og få ordenligt overblik istedet for at gemme sig i et hul/hjørne.

Der er sikkert nogle af de mere erfarne der kan komme med flere forslag.

Nu ved jeg jo ikke, hvor de har sat hendes bakke. Den skal helst stå et sted, hvor hun kan besørge i fred og ro - og lige nu vil det selvfølgelig være bedst, hvis den kan stå lige i nærheden af hendes selvvalgte skjulested.

Min første kat var meget sky og brød sig ikke om fremmede. Hun havde sin bakke ude i entréen, og det gik storartet - indtil jeg en dag havde overnattende gæster. Om morgenen, da hun skulle på bakken, faldt det selvfølgelig lige sammen med, at der var en masse trafik frem og tilbage til badeværelset, og så besørgede hun i soveværelset under min seng. Heldigvis var det helt indlysende, hvorfor hun havde gjort det, og hun gjorde det kun den ene gang.

Dette blot for at illustrere, at så længe katten er bange, så skal den fred og ro til både at spise og drikke og besørge - og sove. Til alt. Og så må den komme frem, når den er klar til det.

Som Kamilia siger, så er det næppe måden at gøre den tryg på, hvis man bærer rundt på den og prøver at forcere noget. Jeg tænker også noget med at sætte sig på gulvet - komme ned i niveau med katten, sådan da - og lege med killingen og dele godbidder ud. Lægge nogle godbidder til den store kat, hvis den ikke vil være med - hvilket den sikkert ikke vil til at begynde med.

Og så bare tålmodighed. Den har jo været igennem en stor omvæltning, som den skal have tid til at fordøje - lige som vi også ville have brug for, hvis det var os, der pludselig blev revet ud af de velkendte rammer og placeret et helt fremmed sted med ukendte mennesker.

Tålmodighed og tid.

Tak for jeres svar :slightly_smiling_face:

Jeg har nu for 2 dage siden fået begge katte hjem til mig, midlertidigt, da den store har bidt og resultatet blev indlæggelse på hospitalet. Hun bed i forbindelse med at hun blev forsøgt taget ud fra under køkkenskabet.

Jeg har jo Lulu & Tyson i forvejen og min hund :confused: de to nye katte er pt på et værelse for sig selv, Tyson kan godt være hos dem da han bare nusser dem og slikker på dem, de er meget kælne når man sidder med dem, men kan tydeligt mærke de er bange for lyde og alt uvant. Jeg er lidt i vildrede for de virker som 2 dejlige søde katte der trænger til masser af kærlighed og endnu mere tålmodighed :sparkling_heart:

Hvad ville i gøre? Gode råd modtages gerne da jeg virkelig godt vil hjælpe med at få det til at fungere :smirk: