Slå katten af tønden

Hver gang jeg høre den sætning, væmmes jeg. Hver gang får jeg et billede af den stakkels forskræmte kat på nethinden…

Sakset fra wikipedia
Det har været en udbredt folketro, at en by kunne slippe for pest, hvis en sort kat blev slået ihjel. Derfor har man siden middelalderen symbolsk ombragt katte i hele Europa ved fastelavn. Man mener, at det netop var en kat, det gik ud over i tønden, fordi den var månens listige, hellige dyr, der så skulle ofres inden lysere tider. Franskmændene smed de levende katte ind i sankthansbålet, mens tyskerne smed dem i det bål, man brændte ved påsketid. Eller også hev man dem ud fra et kirketårn. I Danmark stoppede man kattene i en tønde og slog på den, indtil den gik i stykker. Hvorefter børnene kunne prygle katten ihjel med kæppe og kviste. Tøndeslagningen stammer oprindeligt fra gamle dødsritualer, hvor man slog potter i stykker, for at den døde ikke skulle gå igen. Det siges at være pastor Holm i Tved på Mols, der i 1830’erne fik standset denne skik med katten i tønden.

:S

Ja, det er barsk læsning - men heldigvis er det fortid.

Man har vist altid ofret dyr, for at gøre Gud glad - og det sker den dag i dag, mange steder rundt om i verden.

Ja, det er barsk læsning - men heldigvis er det fortid.

Man har vist altid ofret dyr, for at gøre Gud glad - og det sker den dag i dag, mange steder rundt om i verden.[/QUOTE]

Ja, jeg synes det er rigtig trist…

heldigvis er der andre måder at gøre Gud glad på og jeg tror aldrig det har været hans vilje at man skulle slå katten af tønnen.

Men Idag hvor der er guf i tønnen er det da en meget sjov leg :slight_smile: