Nu har jeg set en tråd omkring slægtsforskning…
hvor mange af jer gør i det?
Jeg er lige “begyndt” på det…
Da jeg gerne vil finde ud af, hvor vores familie har efternavnet Finnerup fra…
Hvordan kom I godt igang?
Nu har jeg set en tråd omkring slægtsforskning…
Hvordan kom I godt igang?
Jeg gør lidt, er ikke nået så langt endnu, men spændende er det i hvert fald.
Hvis du ved hvornår og hvor dine forældre er født, kan du starte der. (OBS: Man skal bruge IE, ellers kan man ikke se filerne…)
Jeg synes det var vildt fedt, første gang jeg pludselig så min mors/fars navn stå lige der i sådan et gammelt dokument.
Når du så finder dine forældre, kan du med de oplysninger, tit have nok til at gå videre og finde dine bedsteforældre.
I nogle tilfælde er der der dog ikke angivet så mange oplysninger om forældrene, og så må man være mere kreativ og f.eks. kigge på folketællinger for den pågældende adresse.
Tak Tea…
Jeg håber, jeg kan finde ud af HVOR Finnerup stammer fra…
Indtil videre ved jeg det er fra min farfar…
Hvis du er helt ny i det, er der mange gode råd at hente på DR1 .
Søg på Ved du hvem du er - så får du masser af hjælp til at komme i gang.
God fornøjelse med det - det er en meget spændende hobby.
det er nemlig pga. det program jeg er blevet fanget i det
Jeg var godt i gang for snart 3 år siden…udelukkende på min mors side. Men så kom der lige et HD studie i vejen - siden har jeg ikke søgt videre i mine aner. Men ved dog, at jeg skal have fat i nogle tyske arkiver for, at komme videre med en tipolde far
Slægtsforskning er utroligt spændende
Knus Gitte
Jeg kan kun anbefale et kursus i gotisk skriftlæsning,det kan være svært nok at læse endda,jeg håber der er et specielt sted i helvede for præster og kordegne med en ulæselig håndskrift:ahhhhhhh:.
jeg synes ikke, at kunne finde min mor
Kirkebøgerne er kun skannet til 1969 ved dødsfald og andre begivenheder til 1960,kan det være derfor?
det er derfor… øvbøv
[QUOTE=DK Zaphy;804674]Nu har jeg set en tråd omkring slægtsforskning…
Hvordan kom I godt igang?[/QUOTE]
Jeg havde bestemt, at når jeg gik på pension var det moget jeg ville gå igang med, - men min bror havde åbenbart den samme tanke, og han er rigtig god til det, så jeg nøjes med , at læse og kommentere hvad han sender til mig:tihi:
Cats og Conni
Nu kender jeg ikke til din familiehistorie mv…men hvis du kender enten din mormor, morfar, farmor, farfar eller måske en oldeforælder, da kan du søge på dem
Knus Gitte
[QUOTE=DK Nemador;804797]Nu kender jeg ikke til din familiehistorie mv…men hvis du kender enten din mormor, morfar, farmor, farfar eller måske en oldeforælder, da kan du søge på dem
Knus Gitte[/QUOTE]
Desværre er mine oplysninger om min mormor og farfar meget sparsommelige… Jeg ved ca. hvornår min mormor er født, og hvor…
[QUOTE=conninissen;804795]Jeg havde bestemt, at når jeg gik på pension var det moget jeg ville gå igang med, - men min bror havde åbenbart den samme tanke, og han er rigtig god til det, så jeg nøjes med , at læse og kommentere hvad han sender til mig:tihi:
Cats og Conni[/QUOTE]
Det lyder da dejligt…
[QUOTE=DK Zaphy;804798]Desværre er mine oplysninger om min mormor og farfar meget sparsommelige… Jeg ved ca. hvornår min mormor er født, og hvor…
QUOTE]
Hvis du ved hvornår hun er født og hvilket sogn da må du i gang med kirkebøgerne
Knus Gitte
[QUOTE=DK Nemador;804802][QUOTE=DK Zaphy;804798]Desværre er mine oplysninger om min mormor og farfar meget sparsommelige… Jeg ved ca. hvornår min mormor er født, og hvor…
QUOTE]
Hvis du ved hvornår hun er født og hvilket sogn da må du i gang med kirkebøgerne
Knus Gitte[/QUOTE]
Jeg ved bare det er Randers hun er født i…så må jeg se hvor mange sogn der er…
:høhø::høhø:
Ja, det er ikke alt der er lige nemt at læse - har du noget du ikke kan tyde - så hit med det - vi er et par hajer her, der næsten helt sikkert kan hjælpe dig
(hele min tip-tip-oldeforældres vielse, deres 7 børns fødsler, konfirmationer og bryllupper er på tysk i Sct. Petri Kirke… det var sjovt ! )
Øv troede lige jeg kunne finde min farfar, men nej nej Der er manglende sider…nu må jeg igang med min farmor
[QUOTE=DK Zaphy;804804][QUOTE=DK Nemador;804802]
Jeg ved bare det er Randers hun er født i…så må jeg se hvor mange sogn der er…[/QUOTE]
Ja, hvis du ikke ved hvilket sogn, da må du igennem en helt del…men tag det som en udfordring
Knus Gitte
Jeg er også gået i stå tusinde gange. Men så tager man en pause og prøver igen.