Slughals

Jeg ved ikke, om der har været en tråd med lignende spørgsmål. Synes ikke, jeg kunne finde det.

Jeg har to balinesere, en han og en hun. Hunnen spiser fint og pænt, mens hannen bogstaveligt talt sluger sin mad. Det resulterer i, at han er færdig længe før hende, og skubber hende væk, hvis jeg ikke er der.
Er jeg ikke det, æder han, til han brækker sig, igen bogstaveligt.

Jeg har forsøgt at skille dem ad og fodre individuelt, men det resulterer blot i, at modparten der ikke spiser, står og bræger bag døren.

Er der noget, man kan gøre, for at han er knapt så forslugen?

Hvad får de at spise?

Jeg har én, der nærmest fungerer som en lille støvsuger, når hun får tørfoder. Kører ansigtet et par gange rundt i skålen, og så er det væk. Det er helt anderledes, når hun får vådfoder og især råt kød. Det er hun nødt til at bearbejde lidt mere.

Det er netop vådfoder, som han halser i sig.

De gange, han har kastet op, kan jeg se, at stykkerne overhovedet ikke er tygget.

Tørfoder er han ikke nær så interesseret i og kan sagtens spise det pænt.

[quote=Særling;521098]Det er netop vådfoder, som han halser i sig.

De gange, han har kastet op, kan jeg se, at stykkerne overhovedet ikke er tygget.

Tørfoder er han ikke nær så interesseret i og kan sagtens spise det pænt.[/quote]

Hvilket vådfoder bruger du?

For at ungå at mine to sluger maden, giver jeg dem Lux med bider i gelé.
Det er så store stykker at de bliver nødt til at tygge det før det kan synkes.

Enten KitKat eller Whiskas.

Og nej, jeg køber ikke flere-hundrede-kroners foder til mine dyr.

Det fås stort set ikke billigere end LUX. Her i min Aldi koster det knap seks kroner for en dåse med 415 gram :slight_smile: Og så er det oven i købet godt også.

[quote=Særling;521113]Enten KitKat eller Whiskas.

Og nej, jeg køber ikke flere-hundrede-kroners foder til mine dyr.[/quote]

:høhø: Og det synes jeg så er for dyrt!
Prøv LUX i Aldi, 5,5 pr 400 grams dåse, og uden sukker osv. som der er i de to mærker du nævner der…

Jeg køber dog i portions-poserne. De får det mest som godbids-mad. De deler en pose om aftenen. Dåserne bliver hurtigt kedelige i køleskabet, synes jeg.

Tørfoder får de Coshida fra Lidl.

[quote=Særling;521113]Enten KitKat eller Whiskas.

Og nej, jeg køber ikke flere-hundrede-kroners foder til mine dyr.[/quote]

det ville vist også være at betale overpris :slight_smile:

der er flere ting du kan gøre… nu har jeg 7 katte og de får vådfoder 2 gange om dagen… de deler en 400 g dåse hver gang

jeg har 3 støvsugere og 4 nipsere…

jeg findeler maden og fordeler den ud på et meget stort fad… det gør det svært for støvsugerne da de reelt skal flytte sig for at få næste bid…

endvidere bløder jeg det op i vand så de dels får mere væske og dels ikke kan spise så hurtgt fordi de kløjs i væsken hvis de prøver…

dertil vil jeg anbefale dig at prøve noget mad der er væsentlig mindre sukkerholdigt end whiskas - som flere har foreslået er LUX fra aldi et super alternativ i den billige ende.

hvis du får lyst til at prøve med noget i den lidt dyrere ende - så er det jeg fodrer med et godt alternativ til langsom-spisning. Jeg bruger FP21 købt ind fra udlandet…

7 katte deler 800 g om dagen dvs ca 100 g pr kat… foderet koster 45kr pr kg - dvs at hver kat spiser for 4,5 kr vådfoder om dagen sådan ca… det vil stå dig i ca 10 kr om dagen til dine missebørn - altså godt 300 kr for en måneds forbrug.

hvis dine misser deler ½ dåse om dagen fordelt på 2 gange - så tror jeg du vil se en væsentlig forbedring i "sluge"mentaliteten… mange katte sluger maden fordi de er sultne da det er længe siden de har fået mad.

Jeg bruger selv “slug ikke maden”-tørfoder dvs fiberrigt foder… Iams hairball og FP21 50-50 blandet… det koster ca 3 kr pr kat om dagen…

alt i alt vil det koste dig i omegnen af 450 kr om måneden for 2 gange vådfoder og full-time tørkost til misserne… hvis jeg husker whiskas priserne korrekt, så passer det vist meget godt med knap 14 dages forbrug…

Whiskas er i kattekredse kendt som verdens dyreste vand og i min husholdning brugt som laxativ - det er genialt mod forstoppelse :slight_smile:

Hvis du gerne vil slippe billigt - så er det vigtigt at vælge kvalitet… du kan sammenligne med os og McD. det koster dyrt at spise på McD og man er sulten 2 timer efter… det er nøjagtig det samme med lav-pris foder og whiskas :slight_smile:

men håber det kan afhjælpe støvsuger-problemet :slight_smile:

Jeg takker for de gode svar, og kan da godt se, at jeg bør gentænke min strategi med maden.

Du skriver, at du køber i udlandet. Har du eventuelt nogle links, så jeg ikke skal i gang med den helt store googleing?

Jeg har i øvrigt overvejet helt at droppe vådfoderet, da det egentlig kun er som hyggeting for dem.
Anbefaler I en tørfoderdiæt suppleret med BARF, eller skal der lidt vådfoder indover også?

Det er samme forretning, men de har ikke helt de samme sortimenter, og priserne varierer også. Det er et europæisk foretagende (EU), så der er ikke ballade med told og den slags. En meget stor del af De Kattegale handler der. Det kan godt betale sig trods transportomkostningerne, især hvis man køber større partier ad gangen. Varerne leveres på adressen med GLS.

[quote=galath;521615]http://zooplus.co.uk
http://zooplus.de
http://zooplus.com

[/quote]

Ah, smart… den kender jeg i forvejen. Har købt diverse udstyr fra den tyske side. Havde ikke lige tænkt på at købe mad der også.

Jeg takker :slight_smile:

Mine katte har fem skåle med tørt fordelt over hele huset. Det fr dem sammen med andre foderkilder til at spise meget mindre, sjældnere og så slipper jeg for at de forsluger sig.

Samtidig giver det ro i gruppen. Jo lettere adgang til mad, jo mere tolerant et dyr.

Er der kun en skål, så vogter Tara den døgnet rundt og blir besat.

Samtidig har jeg skiftet mærke til Orijen, så de spiser mindre