Jeg har en MCO kastrat - Nanoq - som faktisk er en ret bette fyr, synes jeg. Herhjemme gør det jo ikke noget:-) Faktisk synes jeg det er sødt.
Men han er - sammenlignet med andre kastrater af samme race - ret bette, og jeg vil gerne høre om der er andre derude med små MCOere:-)
Vis gerne et foto af dem.
Nanoq er 3,5 år og vejer 6,5 kilo - jeg arbejder på at få ham op på 7 kg, men han spiser ikke meget og har aldrig gjort det. Dyrlægen siger, at han ligger lige på vippen dvs må IKKE tabe et gram, så han er tit på vægten.
Han er heller ikke så langbenet som fx Tara, der er meget mere “moderne” i type, og generelt har han ret kompakte ører, et lille bredt ansigt og en lang men dog sammenlignet med andre kompakt krop. Han er klein simpelthen:-)
Vores 3 Maine Coon’er hører ikke til de største 5,5 - 6,7 kg vejer de og det er ok for os. Vi kan jo ligesom ikke gøre til eller fra Hvis I klikker på mit banner, kommer I til kattenes hjemmeside, hvor der kan ses billeder af dem. Vores Maine Cooner er Hjalte, Missi og Rumle. Hjalte er en ret stor MCO, men han er meget lang og slank. Vi har haft ham i næsten 3 år og han vejer omkring 6,7 kg. Vi har forsøgt at få lidt mere vægt på ham, men han løber det af i haven :høhø:
Ja, jeg har Jako herhjemme der heller ikke hører blandt de største. Han var lille, da jeg fik ham vejede han knap 1½ kg. Men der har aldrig været nogen problemer med noget og han er vokset støt siden. Han er nu knap 1½ år (han er fra maj sidste år) og vejer lige omkring de 6 kg og ligger som han bør i vægt ifht. størrelse. Jeg regner dog med at han stadig udvikler sig, trækmæssigt er han pt igang med en rivende udvikling der pludselig gør ham voksen at se på. Jeg ville meget gerne have ham op på 7 kg i størrelse, men kommer han ikke det, så pyt
Jeg har så også Diego som mange synes er stor, men det er for en god del af det pels, da han kun vejer 8½ kg
Vores nye tysker mis, Yuma på 3år vejer kun 5,5kg. :S
Det er altså bare slet ikke meget for sådan en fyr. Synes mere han ligner en mellem 2-3år fordi han har det ranglede ungkatte look. Vi havde ham også med til dyrlæge for at få deres mening, som var at han var tynd men ikke noget alarmerende. Vi prøver at få ham til at tage på, men i den måned vi har haft ham nu ligger han på den samme vægt og han er altså ikke ræd for at tage fra madskålen skal det lige siges
Jeg tror/håber, at han tager mere på det næste års tid. Han er først kastreret for et par måneder siden og når han får lov til at leve et sted med lidt færre katte… så tror jeg på der kommer mere på sidebenene også.
Han har egentlig en stor bygning. Han ser både længere og højere ud end Durango som vejer 9kg. Også lidt derfor jeg tror han kan nå at komme lidt mere efter med vægten igen
Vi har en hunkat, som vejer 3,9 kg. Hun er en lille fis, men den dejligste kat Jeg ved ikke, hvordan hun er blevet sådan, for hendes bror var rigtig fin kat og alm. størrelse af en hankastrat, og hendes killinger er større end hende, allerede når de er ½ år gamle
Vi har også vores første hankastrat, som vi ikke forventede os så meget af størrelsesmæssigt. Hans far var ikke nogen kæmpe kat som fertil, men han er kommet godt efter det som kastrat. Vores basse er imidlertid blevet en dejlig bamse på 9,5 kg som 6½ år gammel. Han fortsatte med at vokse, udvikle sig og “brede ud”, til han var over 4 år gammel, så man skal ikke fortvivle for hurtigt
6 kilo er altså ikke nødvendigvis en “lille” Maine Coon, ligesom 8 kilo ikke nødvendigvis er en “stor” Maine Coon. Det væsentlige er, for mig, om bygningen er korrekt, med korrekt muskulatur, knoglestruktur og pelsstruktur, og om katten er i balance.
Normalvægten for hanner er netop 6-9 kilo, så jeg er lidt trist over at se 6 og 6.5 kilo fremhævet som en slags “pjevset” størrelse. :S
En velbygget 6 kilos Maine Coon i god balance og i fuld pels er en imponerende kat - og de fleste vil tippe den til at veje meget mere end 6 kilo:
Bissekatten, 6.3 kilo, draperet på et 30" TV fra før fladskærmenes tid. Folk tippede ham uværgerligt til at veje mindst 8-9 kilo.
Måske jeg får hug for føjgende, men meget at det skyldes også MCO-ejere OG opdrættere har en tendens til at gøre dyrene tungere END DE ER
Jøsses hvor har jeg mange gange stået på en udstilling og andre står og strøøøer om sig med tocifrede tal med hensyn til deres dyrs vægt, og selvom man skal stå med dyrene i hænderne, har jeg nu alligevel tænkt, JAJA det er godt med Jer…den 11 kilo’s kat vejer med garanti ikke over 8 når det kommer til stykket.
Hvorfor folk partout SKAL gøre deres dyr større fatter jeg ikke…det gavner hverken racen, dyrene eller noget 3.
En MCokastrat på 6-7,5 kilo er faktisk dèt jeg vil påstå er indenfor normalen og dèt de fleste vejer…blot gøres mange tungere af deres ejere/oprdættere, men det bliver det altså IKKE hverken større eller tungere af
Jeg vil kalde Nanoq ret normal (så normal en kat fra mig nu kan være)
Han er også i harmoni med sin krop og hovede, krop, ben passer sammen OG så er han noget man skal være glad for…slank. Alt for mange kastrater er for kraftige i virkeligheden.
Hans linier ER slanke…sådan er det. Ranya jeg har som er en halv Nanoq (samme mor) er også en slank, muskuløs kat. La-Toya det samme omend hun har taget en smule på efter hun blev kastrat…hvor de to (n og R) er tidlig neutraliseret, er hun det først i en alder af knap 4 år…måske det også gør en forskel, hvem ved
Jeg har en lille coon. Hun vejer vel omkring 4 kilo vil jeg tippe hende til. Plus/minus. Hun har en laang slank krop, og en lang hale, og slet ikke kompakt at se på. Derudover har hun også et lille hovede, med de mest nuttede små øre. Det bliver næsten helt væk i hendes krave.
De fleste der har mødt vores Dirty har skudt langt forbi på vægten, han vejer på billedet her lige over 6,5 kg.
For år tilbage så jeg det jeg vil betegne som en lille han hos en svensk opdrætter, men det var da kun til jeg løftede på ham! Han var ganske enkelt lige til en rygskade. Vægt er altså ikke egnet til at måle MCO på, det er helt andre ting der gør om de ser store eller små ud.
Åh Tak Pia… det billede burde vises, hver eneste gang talen er om coon… kun ordi jeg er vild med det!
Diskussionen har før været herinde… også dengang var der vist stor enighed om, at en del skyldes at man overvurderer vægten pgr størrelsen - eller måske pgr forventningen om at coon jo er en stor kat og derfor “bør” veje et ½ ton, sådan som Pil og Brita fortæller…
Og lur mig om ikke “problemet” mht størrelse og vægt ikke også findes hos racer, som Ragdoll og Brite… man ser det i hvert fald hs skovkatten.
Altså det, at folk skyder dem til en langt højere vægt end de reelt vejer - fordi !så stor en kat, MÅ da veje x antal kilo!"
Lidt sjovt at læse denne tråd.
Jeg kan ikke huske hvor meget Helles Tara vejer, men hun er en ren kæmpe ved siden af sin søster Mulle, der kun vejer ca 5 kg.
Så jeg kan ikke rigtig lade være med at sammenligne dem lidt.
Mon det er ligsom en menneske søskendeflok. Jeg er den ældste ud af 4, jeg er mindst hvad højde angår, men vægten snakker vi ikke om:p
Så gad vide om Mulle er ældre(født før)Tara.
Knus Elin
DÈT kan jeg svare på Elin, for Oline altså Tara var den sidste i kuldet. Hendes blå bror der hedder Otto OGSÅ idag …var den første.
Så Oline/tara er lillesøster. Jeg har jo Ouna der er sort som Oè/Mulle…da hun var fertil vejede hun omkring 4,5 kg i hvert tilfælde IKKE mere, men idag har hun nok taget mellem et halvt til et helt kilo på, og det ser jeg IKKE som en fordel…vægt er IKKE alfa og omega heller IKKE når man er en MCO. DÈT er istedet et harmomisk dyr (og dèt på alle måder)
I mit kuld (altså mine 3 søskede og jeg) er jeg den underhøje, min storebror den der er lange…193 cm og min lillesøster den tynde
Hmm, det kan godt være at folk gør det, har godt nogen gange tænkt at det var imponerende så meget mere en eller anden kat vejede mere end Diego til trods for samme størrelse, men har bare tænkt at det nok var al hans pels der fik ham til at syne større…
Mines vægt er ud fra det vægten hos dyrlægen sidst har sagt
[QUOTE=En forhenværende bruger;264766]De fleste der har mødt vores Dirty har skudt langt forbi på vægten, han vejer på billedet her lige over 6,5 kg.
For år tilbage så jeg det jeg vil betegne som en lille han hos en svensk opdrætter, men det var da kun til jeg løftede på ham! Han var ganske enkelt lige til en rygskade. Vægt er altså ikke egnet til at måle MCO på, det er helt andre ting der gør om de ser store eller små ud.[/quote]
Dejligt billede.Skulle min “store” kastrat ligge der så tror jeg han var faldet sammen på midten da han er lidt “erotisk buttet” på midten med sine 9,8 kg :høhø: Hilsen Ninna
Men hvis normalvægten er 6-9 kg så tænker jeg da også at en på 6 kg er lidt lille og en på 9 kg er lidt stor? Altså hvis man lige ser bortfra at bygning og vægt ikke nødvendigvis følges ad
Egentlig ikke; der er netop plads til bredde inden for normalen. Jeg synes det er synd og skam at kalde en 6 kilos kat for “lille”, når nu størrelsen faktisk er ganske normal for racen.
Men det kan jo være, at det er nu, vi skal til at mærke konsekvenserne af den seneste standardændring, som blev tvunget igennem trods modstand fra flertallet af racens opdrættere? :?
Pil - Sådan kan man selvfølgelig også tænke det. Men jeg tænker da f.eks. også mig selv som lille, tiltrods for at jeg ligger fint inden for normalen i højde, jeg ligger bare i den lave ende Lige som jeg tænker på 7, 8 og 9 (på den gamle skala) som hhv. lav normal, normal og høj normal Men det er måske bare måde man normalt tænker på den slags.
Jeg ved ikke lige hvad det er for en ændring i standarden du snakker om? Fortæl endelig.