Smerter efter chip?

Er det normalt katte har ondt når de bliver chippet? Mini går og piver og ømmer sig når man rør i nakken er det normalt eller skal jeg have fat i dyrlæge vagten?!

Gør det ondt når du har fået tappet blod? :slight_smile: Husk at hun jo har fået skudt noget ret “stort” ind med en nål, så hun har jo et lille sår der…
Men jeg har ikke oplevet nogen af mine jeg selv har fået chippet være ømme ved berøring, men har jo så heller ikke nødvendigvis nusset lige der…

[QUOTE=Eife;538753]Gør det ondt når du har fået tappet blod? :slight_smile: Husk at hun jo har fået skudt noget ret “stort” ind med en nål, så hun har jo et lille sår der…
Men jeg har ikke oplevet nogen af mine jeg selv har fået chippet være ømme ved berøring, men har jo så heller ikke nødvendigvis nusset lige der…[/QUOTE]

Ja hvis man rør det men ellers ikke. Nu er Mini en skavekrukke så jeg ved ikke om hun piver for at få opmærksomhed eller om hun piver fordi hun har smerter.
Det var ikke med vilje jeg rørte hende hvor den var blevet stukket ind, så kan ikke sige om jeg er kommet til at trykke på den eller noget.

jeg er nok bare enormt pivet (det har i oplevet før) og reagere på det mindste og ovrepyldre nok lidt så måske er det min egen skyld.

Jeg ville nok bare undgå at røre hende der, og så se om et par dage, om det ikke skulle være fint igen.

Det er en allerh*lvedes stor nål, der bruges til chipning, så det er da ikke så underligt, hvis hun er en smule øm.

Mette, det kan sagtens være ømt lige der hvor hun har fået chippen ind. Prøv at undlade at nusse hende lige der de første par dage. Hvis du opdager at hun er kraftig hævet der hvor chippen er skudt ind, ja så vil jeg nok ringe til dyrlægen, men ellers giv det tid til at falde til ro

Og i og med hun er en voksen pige, er hendes nakkeskind noget tykkere og mindre elastisk end hos en killing, så det har nok gjort lidt mere avs på hende at få den.

Men jeg tror nu ikke det er noget du behøver at være bekymret over. Mest af alt tror jeg faktisk at Mini kan mærke at du er pylret og så er hun klog nok til at vide hvad hun skal gøre for at du pylrer mere om hende…har selv et par stykker af den slags. Junior er for eksempel ekspert i at få mig til at tro at han som minimum har brækket hoften eller i det mindste et ribben når jeg tager ham op…og eneste grund til han piver er fordi han ikke får lov at bestemme :tihi:

Så hyg du dig med Mini, giv hende en guffer, og hold øje med hende henover søndagen og hvis hun stadig piver på mandag og du er bekymret, så ring til dyrlægen og få ro i sindet :ok:

Jeg har nu aldrig oplevet, at en kat desideret piver eller jamrer sig for at få opmærksomhed eller for at få sin vilje. Når de har gjort det (jamret sig), har der været god grund til det.
Det er jo også stik mod kattens natur højlydt at give udtryk for smerter, hvis den ellers kan lade være.

Det er vel muligt i Mini’s tilfælde, at chipnålen enten har strejfet skulderbladet eller en nerve. Jeg har fået chippet mange katte, også voksne, og ingen af dem har været ømme ved berøring.

Desuden ville jeg være meget obs på en kat, der piver, når man løfter den - især når den hører til de tungere racer.
Jeg har desværre både selv og hos andre oplevet flere tilfælde, hvor røngtenbilleder viste, at katten havde HD

[QUOTE=Mega;538817]Jeg har nu aldrig oplevet, at en kat desideret piver eller jamrer sig for at få opmærksomhed eller for at få sin vilje. Når de har gjort det (jamret sig), har der været god grund til det.
Det er jo også stik mod kattens natur højlydt at give udtryk for smerter, hvis den ellers kan lade være.

Det er vel muligt i Mini’s tilfælde, at chipnålen enten har strejfet skulderbladet eller en nerve. Jeg har fået chippet mange katte, også voksne, og ingen af dem har været ømme ved berøring.

Desuden ville jeg være meget obs på en kat, der piver, når man løfter den - især når den hører til de tungere racer.
Jeg har desværre både selv og hos andre oplevet flere tilfælde, hvor røngtenbilleder viste, at katten havde HD[/QUOTE]

Det er typisk Mini piver når tingene ikke går som hun vil have det, det har vi oplevet mange gange og hun ER rask. Hun var til dyrlæge igår så det ved jeg.

Hun virkede lidt øm omkring chipningen, men det virker bedre i dag, og hun er stadig ikke hævet.
Jeg ringede til vagt dyrlægen i går aftes og han sagde det samme som jer i den her tråd - se hvordan hun har det mandag.

[QUOTE=Mega;538817]
Jeg har desværre både selv og hos andre oplevet flere tilfælde, hvor røngtenbilleder viste, at katten havde HD[/QUOTE]

Den skylder jeg vist lige at kommentere.

Junior bliver holdt overordentligt godt øje med og bliver tjekket ekstra grundigt især ved hofter og knæ når vi er til det årlige tjek.

Han har altid været pivet ved løft - underligt nok mest når det er mig der løfter, hvis andre slæber rundt på ham er der intet som helst. Så jeg er stadig tilbøjelig til at tro at det drejer sig om hans og mit forhold og ikke om ømme eller syge led.

Vi skal for øvrigt afsted til tjek igen her til februar hvor jeg nok skal få dyrlægen til at mærke ham godt igennem og hvis de mener der skal tages røntgenbillede, så prøver vi det :ok:

[QUOTE=Gizzemissen;538944]Den skylder jeg vist lige at kommentere.

Junior bliver holdt overordentligt godt øje med og bliver tjekket ekstra grundigt især ved hofter og knæ når vi er til det årlige tjek.

Han har altid været pivet ved løft - underligt nok mest når det er mig der løfter, hvis andre slæber rundt på ham er der intet som helst. Så jeg er stadig tilbøjelig til at tro at det drejer sig om hans og mit forhold og ikke om ømme eller syge led.

Vi skal for øvrigt afsted til tjek igen her til februar hvor jeg nok skal få dyrlægen til at mærke ham godt igennem og hvis de mener der skal tages røntgenbillede, så prøver vi det :ok:[/QUOTE]
Dette er ikke altid nok - desværre!
Jeg husker bl.a., da min (ellers meget dygtige dyrlæge ud i de dele) undersøgte Batman for HD ved at vride og trække i hans ben og hofter.
Katten reagerede slet ikke, men da jeg senere i anden anledning, hvor han skulle i narkose, insisterede på at der samtidig blev taget røngtenbillede af hans hofter, viste de HD i svær grad på den ene hofte og middel på den anden.

Hvordan er Juniors gang med bagbenene?
En af de ting, jeg især lægger mærke til og som får mine alarmklokker til at ringe, er hvis katten ikke har lange bagudrettede skridt, men nærmest kort og lidt “trippende og stiv”.

Dette lagde jeg mærke til hos en af Batmans killinger, da den ikke var mere end 9 uger.
Dyrlægen sagde, at nu så jeg spøgelser, men da den senere skulle kastreres 5 mdr. gammel og jeg igen insisterede på røngtenbilleder, viste det sig, at den havde HD. (Den fik ikke lov til at vågne op, men blev aflivet).

Du får lige en kopi af en mail, jeg i sin tid fik fra en katteejer, hvis kat ikke ville løftes og “eksploderede”, når den skulle fremvises udstrakt.

Hejsa
Jeg skriver til dig fordi jeg for nogle år siden deltog på nogle forskellige kattefora og tilbage i 2006 fik jeg min maine coon som jeg havde problemer med, at hun bed når vi tog hende op. Der var ellers intet andet galt.
Jeg mener bestemt at du skrev dengang til mig på et forum at det kunne være hofterne men jeg afslog det fordi hun jo legede og sprang fint rundt.

Jeg ved ikke om du selv husker det…men jeg vil blot fortælle dig at du havde ret…XXXX fik fred den anden dag da vi fik konstateret voldsom hoftedysplasi og hjertefejl. Hun blev knap 3 år gammel.
Opdrætter er informeret.

Jeg kan huske at jeg dengang synes du overreagerede ret meget ved straks at sige at det var hofterne…men jeg må indrømme at jeg er blevet dét klogere…! Hun sprang uden problemer 1½ meter, slog kolbøtter i luften, haltede aldrig og kunne lege temmelig vildt og voldsomt…hvordan skulle man dog lige gætte at det så var hofterne…det gav sig til udtryk ved at hun til sidst ikke kunne af med stort på bakken, men kunne sagtens tisse på bakken.

Jeg skulle have lyttet til dig dengang…selvom det selvfølgelig ikke havde reddet noget…dyrlægerne mener det er medfødt både med hjerte og hofter, udfra hvordan vi har beskrevet hende fra killing til nu.

[QUOTE=Mega;538968]

Hvordan er Juniors gang med bagbenene?
En af de ting, jeg især lægger mærke til og som får mine alarmklokker til at ringe, er hvis katten ikke har lange bagudrettede skridt, men nærmest kort og lidt “trippende og stiv”.[/QUOTE]

Han går fuldstændigt normalt, virker ikke engang stiv når han rejser sig efter en lang lur. Så lange bagudrettede skridt beskriver det vist meget godt. Og jeg har været så opmærksom på ham at det ikke længere grænser til det pylrede siden Eifes Diego brækkede hoften, så hvis jeg ser det mindste spøgelse skal der nok blive gjort noget ved det. Men som sagt, det eneste er hans piven når han bliver løftet af mig (og min bror, men ham kender han også rigtigt godt) og han er altså verdensmester i at lyde sølle. Han klager sig for øvrigt overhovedet ikke over at blive holdt i stræk, men hænger pænt og elegant. Det er først når jeg skifter stilling med ham at herren bliver utilfreds og brokker sig - og det er ikke andet end brok og det har altid været sådan. Jeg kunne garanteret få en del ud af at træne ham på en eller anden måde.

Men tusind tak for at kommentere. Din erfaring med kattens gang er allerede lagret på min indre harddisk så jeg huske at holde øje :ok: