Smitter øjnbetændelse fra menensker til katte?

Jeg forestiller mig at øjnbetændelse hos børn også kan smitte katte :argh:?

Hvorfor tror du det?

Jamen egentlig bare fordi det jo smitter helt vildt fra barn til barn. Nu sidder jeg med 4 årig datter med voldsom øjnbetændelse, og frygter hun får det smittet videre til kattene, som elsker at putte ved
hende…
Og vi skal jo også gerne til Vejen på lørdag, selv om det da selvfølgelig bare er en biting i forhold til måske at få syge katte!

Nej, det kan ikke smitte til kattene :slight_smile:

Aiiii er det rigtigt? Jamen er det ikke en bakterie?
Men det vil altså sige, at hun godt kan have almindelig kontakt med kattene, og jeg ikke skal være bange for pludselig at have 5 katte med klistrede øjne pga hende?
Nøj sikke en lettelse :slight_smile:

Der findes to forskellige typer, den ene er forårsaget af virus og den anden af bacterier. Om det så gør en forskel med hensyn til smitte ved jeg ikke :?

http://www.netpatient.dk/oejenbetendelse.htm

Mjah … jeg ville altså ikke føle mig sikker på det ikke smitter fra menneske til kat.
I hvert fald havde jeg flere øjenbetændelser på mine katte, da mine børn var små og derfor jævnligt havde øjenbetændelse.

Et tilfælde :? Muligvis, men jeg ville sørge for god hygiejne med jævnlig håndvask.

Pga ret store mængder pus på min datter, tror jeg bestemt det er bakterielt, hun er nemlig heller ikke forkølet.

Jeg holder hende mest muligt fra kattene (og omvendt), og vi vasker og spritter hænder meget tit!!!
Man kan ikke være rask smittebærer vel, kan simpelthen ikke finde noget om inkubationstid?

Jeg tror ikke du skal være bekymret, når hun ikke har øjenbetændelse.
Hvis det er det du mener.

[quote=Vivi_Fletcher;321825]Jeg tror ikke du skal være bekymret, når hun ikke har øjenbetændelse.
Hvis det er det du mener.[/quote]
Jo min datter har desværre meget øjnbetændelse lige nu - både meget pus og hævede øjne. Det er kommet i nat.
Vi behandler hende med fucitalmic, vasker og spritter hænder og holder hende bedst muligt fra kattene.

I forhold til at være rask smittebærer tænker jeg på inkubationstid - men den er nok meget kort. Og når man ikke har synptomer mere, smitter man vist heller ikke?