Snor i afføringen

I dag brægede bruno højt, da han var færdig på kattebakken, og det viste sig, at han havde lidt svært ved at få det sidste afføring til helt af forlade kroppen. Det blev så tværet af på gulvet i gangen, hvor det søde kræ forsøgte at begrave det under trægulvet, hvilket jeg så måtte fortælle ham både var en dårlig og svært gennemførlig ide. Ikke at han lyttede, man er vel siameser og gør, som man selv vil.

Nå, men der var en sort snor i den ene klump afføring. Nu er det sådan, at jeg ved en tidligere hyggelig lejlighed har klippet en klump afføring af ham, efter at jeg idiotisk nok prøvede at hive den ud - her virkede det som om, det var noget sammenfiltret hår, der var synderen, og han beklagede sig underligt nok meget lidt, måske sad den anden ende bare fast i næste klump inden i ham?

Jeg bliver da sådan lidt… er det farligt? Kan den slags sidde fast inde i tarmene og skabe en hel masse ravage? Ligesom gavesnor?

Han sutter og slikker og bider i mine trøjer, når jeg har dem på, både uld og ikke-uld, og angriber knapperne. Jeg siger nej, og hvis flyveørerne undtagelsesvist (host) ikke er funktionsdygtige, sætter jeg ham ned. Han er kommet fra sin mor, da han var 7 måneder, så der skulle vist ikke være noget der. Jeg synes så heller ikke, at snoren ligner noget fra mit tøj (og jeg har ikke bemærket, at det skulle mangle en snor på den længde), men det kan da også blive et større arbejde at afskaffe alt, der kan indeholdes snore i hjemmet? Hvis det altså skal til?

mvh. tina

[QUOTE=taina;1232868]I dag brægede bruno højt, da han var færdig på kattebakken, og det viste sig, at han havde lidt svært ved at få det sidste afføring til helt af forlade kroppen. Det blev så tværet af på gulvet i gangen, hvor det søde kræ forsøgte at begrave det under trægulvet, hvilket jeg så måtte fortælle ham både var en dårlig og svært gennemførlig ide. Ikke at han lyttede, man er vel siameser og gør, som man selv vil.

Nå, men der var en sort snor i den ene klump afføring. Nu er det sådan, at jeg ved en tidligere hyggelig lejlighed har klippet en klump afføring af ham, efter at jeg idiotisk nok prøvede at hive den ud - her virkede det som om, det var noget sammenfiltret hår, der var synderen, og han beklagede sig underligt nok meget lidt, måske sad den anden ende bare fast i næste klump inden i ham?

Jeg bliver da sådan lidt… er det farligt? Kan den slags sidde fast inde i tarmene og skabe en hel masse ravage? Ligesom gavesnor?

Han sutter og slikker og bider i mine trøjer, når jeg har dem på, både uld og ikke-uld, og angriber knapperne. Jeg siger nej, og hvis flyveørerne undtagelsesvist (host) ikke er funktionsdygtige, sætter jeg ham ned. Han er kommet fra sin mor, da han var 7 måneder, så der skulle vist ikke være noget der. Jeg synes så heller ikke, at snoren ligner noget fra mit tøj (og jeg har ikke bemærket, at det skulle mangle en snor på den længde), men det kan da også blive et større arbejde at afskaffe alt, der kan indeholdes snore i hjemmet? Hvis det altså skal til?

mvh. tina[/QUOTE]
Det er i høj grad genetisk betinget, hvis man har en rigtig uld- og/eller andet spiser (pica). Hvis det er hår, og det er nået så langt som den bagerste del af tarmsystemet, så ville jeg ikke være så nervøs, men hold øje med ham. Og giv evt. en lille smule malt. Nogle gange ville det være fedt, hvis man kunne tage en fornuftig snak med kræet og forklare at #1 det er dumt og farligt at æde snor og garn og den slags og #2 hvis vi ender ved dyrlægen på grund af det bliver dine lommepenge inddraget. Kan huske for mange, mange år siden at det selv dengang ikke var meget billigt at få fisket ca. 2 m. blå bomuldsgarn ud af Mikkel-huskat på en søndag aften!
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1232870]Det er i høj grad genetisk betinget, hvis man har en rigtig uld- og/eller andet spiser (pica). Hvis det er hår, og det er nået så langt som den bagerste del af tarmsystemet, så ville jeg ikke være så nervøs, men hold øje med ham. Og giv evt. en lille smule malt. Nogle gange ville det være fedt, hvis man kunne tage en fornuftig snak med kræet og forklare at #1 det er dumt og farligt at æde snor og garn og den slags og #2 hvis vi ender ved dyrlægen på grund af det bliver dine lommepenge inddraget. Kan huske for mange, mange år siden at det selv dengang ikke var meget billigt at få fisket ca. 2 m. blå bomuldsgarn ud af Mikkel-huskat på en søndag aften!
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg er nu heller ikke bekymret for den snor, der er kommet ud, eller som der måske sidder rester af derinde, som jeg formoder vil sidde tæt på udgangen, men mere over de andre snore, som han måske har tænkt sig at spise i fremtiden…

Er i øvrigt meget enig i, at det kunne være rart at true med lommepengene! :tihi:

mvh. tina

Ovenpå Mikkels tur med det blå bomuldsgarn var jeg bare helt færdig med at hækle grydelapper fra mandag morgen! Jeg havde en pose med forskellige garnnøgler inde i et hjørneskab. Møgkræene åbnede skabet i løbet af natten og gik helt bananas, der var garn overalt næste morgen, rundt om stole- og bordben. Sikke en fest de havde holdt! Og midt i det hele var han åbenbart kommet til at æde nogle meter blåt bomuldsgarn. Han var godt nok underligt stille det meste af dagen, men det var først da han om aftenen endelig var i bakken og pludselig kom tordnende ud fra badeværelset, skræmt fra vid og sans med en hel meter garn slæbende efter sig ud af måsen, at det gik op for os, hvad der var sket. Set i bakspejlet var det en vældig komisk situation (nu var bankkontoen jo det eneste der tog reel skade!) - men det blev også enden på at have garn i huset!
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1232876]Ovenpå Mikkels tur med det blå bomuldsgarn var jeg bare helt færdig med at hækle grydelapper fra mandag morgen! Jeg havde en pose med forskellige garnnøgler inde i et hjørneskab. Møgkræene åbnede skabet i løbet af natten og gik helt bananas, der var garn overalt næste morgen, rundt om stole- og bordben. Sikke en fest de havde holdt! Og midt i det hele var han åbenbart kommet til at æde nogle meter blåt bomuldsgarn. Han var godt nok underligt stille det meste af dagen, men det var først da han om aftenen endelig var i bakken og pludselig kom tordnende ud fra badeværelset, skræmt fra vid og sans med en hel meter garn slæbende efter sig ud af måsen, at det gik op for os, hvad der var sket. Set i bakspejlet var det en vældig komisk situation (nu var bankkontoen jo det eneste der tog reel skade!) - men det blev også enden på at have garn i huset!
VH
Susanne[/QUOTE]
Åh så tænker jeg tilbage på Spike som stor killing da han havde spist en helt ny garnnøgle.
Min mor havde været besøg og havde handlet garn, og vi havde kørt hende hjem og bliver til aftensmaden.
Da vi kommer hjem kommer Spike brægen i mod os, han lyd godt nok lidt mærkeligt få tændt lyset og der står han så med en lang snor ud af halsen.
Så havde fjolset fisket en garnnøgle op af min mors pose uden vi havde opdaget noget, og mens vi var væk havde han hygget sig.
Det var en meget panisk ejer der ringet til dyrlægevagt kl efter 23 og fik grebet katten mens manden fik kørt os til dyrlægen.
Og det var en meget overrasket dyrlæge at man kunne rede en hele garnnøgle op uden operation.
Han havde godt set flere katte med garn og tråde i systemet, men en helt garn nøgle havde han godt nok ikke oplevet.
Og vi priset os lykkelig at der ikke var sket større skade.
Og min mor fik at vide hun hun skulle tjekke hendes garnposer inden hun forlod huset .

Okay, i sammenligning med to meter og et helt nøgle af garn, så var det her altså virkelig nul og nada - jeg tror, der var 10-15 cm snor. Men jeg ved jo så, at hvis han bliver skidtmas en anden gang, så er det nok ikke ham, jeg lige skal vente til i morgen med at få tjekket, om der sidder noget fast :slight_smile:

mvh. tina

Pyha, lyder da godt nok træls, at han spiser alle slags snor :uha:

Her er snor-spiseren Muffe. Heldigvis går han ikke efter sytråde, men alle tykkere snore skal vi holde langt fra ham. En dag slugte han faktisk 60 cm elastiksnor, som han lige havde bidt af i begge ender på en drillepind! Vi ringede til dyrlægen, der foreslog STORE mængder vådmad ASAP, gerne så systemet lige gik lidt hurtigere. Næste morgen lå der en fin klump snor i bakken - pyha! Desværre gav episoden ham lyst til mere, så i dag handler al drillepindsaktivitet om at fange byttet og forsøge at æde snoren :dokdok:

[QUOTE=Lykke;1232915]Pyha, lyder da godt nok træls, at han spiser alle slags snor :uha:

Her er snor-spiseren Muffe. Heldigvis går han ikke efter sytråde, men alle tykkere snore skal vi holde langt fra ham. En dag slugte han faktisk 60 cm elastiksnor, som han lige havde bidt af i begge ender på en drillepind! Vi ringede til dyrlægen, der foreslog STORE mængder vådmad ASAP, gerne så systemet lige gik lidt hurtigere. Næste morgen lå der en fin klump snor i bakken - pyha! Desværre gav episoden ham lyst til mere, så i dag handler al drillepindsaktivitet om at fange byttet og forsøge at æde snoren :dokdok:[/QUOTE]

Hahaha, totalt dedikeret kat der!! Ej, det er bare overhovedet ikke sjovt, når de gør sådan noget, og man ved, at de kan blive syge og syge af det. Jeg håber godt nok, at Bruno glemmer det lidt igen…

mvh. tina

diverse snor er bedre end sytråd- det kan tarmene nemlig arbejde med !
Har mistet en lille fyr på 7 uger til sytråd :frowning:

Jeg har ikke fx drillepinde liggende fremme, netop pga overtyggede snore.
Menn havde nu også en der åd en del af frynserne på mit tæppe inden jeg opdagede det- uden problemer.

Lange græsstrå eller menneskehår kan også afstedkomme panik i bakken- og sjovt nok står de ikke stille og venter på man hjælper dem - Nej det farlige numsemonster jagter dem jo … SUK

Åh ja suk! Menneskehår!
Og det er som om der er forskel på kattene. Herhjemme er det kun Ana og Eddie der indimellem har en bæ der jagter dem. (Hænger på et af mine lange hår ud af deres numse)
Det er aldrig Faxe, Cognac eller Yankie. Ved ikke om de mere pelsede kan “fordøje” dem på en anden måde?

[QUOTE=PivC;1233042]Åh ja suk! Menneskehår!
Og det er som om der er forskel på kattene. Herhjemme er det kun Ana og Eddie der indimellem har en bæ der jagter dem. (Hænger på et af mine lange hår ud af deres numse)
Det er aldrig Faxe, Cognac eller Yankie. Ved ikke om de mere pelsede kan “fordøje” dem på en anden måde?[/QUOTE]

Herhjemme er det som regel altid May der har problemet, så det tror jeg ikke er tilfældet

Så røg den teori :tihi:

Pica kan give problemer - afhængig af hvad de spiser - vi har en Snowshoe, der spiser…plastikposer! Derfor ligger de aldrig fremme mere. Hun døde ikke, men min logik siger mig, at den slags ikke er det bedste at få ned gennem systemet - skøre rad

Her er det Milo der æder mine snørrebånd, det er der dog heldigvis ikke sket noget ved, ud over at jeg har lært at gemme mine snøresko af vejen, når jeg ikke har dem på. Tossede kat.