Sociale dyr

Jeg forsøger at starte en debat om tamkatten som socialt eller ikke-socialt dyr.

Alle bud er velkomne:-)

Har I gjort jer nogle observationer om tamkatten, som viser, at i dette tilfælde er den meget social (i forhold til egen art altså) og i dette tilfælde er den meget solitær?

Skriv gerne. Jeg læser med stor glæde ejeres egne observationer. Der er kun sparsom forskning i emnet, men måske jeg kan bidrage med noget til det med årene. Det er mit håb, da jeg mener, at en kat er temmelig meget mere social end mange tror. De er IKKE hunde eller har flokke som fx ulve - men de er bestemt heller ikke asociale. For så kunne de slet ikke holdes som kæledyr.

MVH Helle
Nysgerrigpind og adfærdsnørd af Rang (men ikke øverste rang, for der ligger fire katte før mig. Hunden og jeg er måske ligestillede? Men jeg kan komme i tvivl -høhø )

www.kattene.blogspot.com

Ja, det er også min erfaring at katte er sociale dyr. Hvordan skal man ellers forklare at man har en indekat der mangler en artsfælle. Og at situationen forbedres når man så får en til kat :slight_smile:
Har også læst undersøgelser der viser at selvom udegående katte ikke er flokdyr, så har de stadig et løst hieraki, og at man ude kan se “møder” mellem mange katte, der bare sidder og sidder…

Undrer mig dog stadig over at så mange dyreværnsforeninger anbefaler at man katte blive enekatte.

Enig.

Der er også lavet nogle studier på fritlevende katte på gårde. McDonald og Apes, hedder de vist de to forskere… de ville undersøge killingedrab blandt hankatte og fik et chok, da de opdagede, at kattene levede i flokke som dem vi ser hos løver!

Der er desværre ikke lavet andre undersøgelser på emnet siden - mig bekendt.

Men vildt ikk…

Helle - Ved du hvor jeg kan finde noget om deres undersøgelser?
Ham jeg har læst af var vist franskmand, det er gamle undersøgelser (private, ikke deciderede forskning har jeg indtryk af) fra 70-80’erne.

Jeg vil lige undersøge det - husk mig på det! Hvis jeg glemmer for sidder lige på job nu -riprip
zzzzzzzzzzz

:stuck_out_tongue:

Der er også den tudsegamle Paul Leyhausen-afhandlind. Har den derhjemme den er på tysk, men hans studier er mest på dyr i fangeskab… Men der står noget om det sociale også…

Vender lige retur med et forhåbentlig bedre svar:-)

K

Orv ja, se bare: http://scholar.google.dk/scholar?q=Paul … G=S%C3%B8g

Ja, bare en skam man ikke kan komme ind og læse det. Hmm, kan være statsbiblioteket har noget der :?

Jeg har adgang her hjemmefra til Jstor via mit studie og det kongelig bibliotek. Skal bare lige logge rigtig ind.

Min ret store gruppe af “vildmisser” ligger tit i bunke og vasker hinanden, akkurat som mine katte på den anden side af hegnet gør.

De har forresten også vænnet sig så meget til mine to hunde (og omvendt), at især en af dem altid kommer og gnider sig op at siden på dem, når jeg skal ud og gå med dem.

En af grundene til at vi kan holde katten som husdyr og vi går rigtig godt i spænd, er blandt andet at størrelsesforholdet mellem os og dem, er sådan cirka det samme som mormis og killing.
Katten skulle derfor knytte sig til mennesket, da vi på dem minder om deres mor (vi snakker stadig størrelsesmæssigt :smiley: )

Mine egne erfaringer siger, at katten er meget social anlagt, måske er den ikke lige typen der ligger klods op af en, men man kan næsten altid være sikker på den gerne er i samme rum som en.
Mange mener min ene kat er sky, men det er jo kun for fremmede, men helt ærligt hvem er ikke det?
Man ser ofte at man i starten af et møde / fest osv starter med et håndtryk, men når man så siger farvel, giver man knus.
Man skal se hinanden an, så selvfølgelig skal katten også det, før den kaster sig i armene på folk

Lige denne her er jeg ikke enig i - og slet ikke det om størrelsesforholdet.
At katten knytter sig til os, skyldes, at vi overtager dens mors funktioner:
Vi aer og nusser den, vi leger med den, og først og fremmest: Vi fodrer den.
Faktisk holder vi den på mange punkter fast på et livslangt killingestadie, hvilket også kan ses på dens kropssignaler, f.eks. venden rumpen til os med løftet, sitrende hale og æltende forpoter og spinden, når den ligger hos os, og vi nusser den.

Mega: Så må du rette det mod bogen :smiley:
For har læst det i min kattebog. Men de kan jo tage fejl :?

Er helt enig i, at vi på mange måder gør katten afhængig af os

Det kan de sagtens. [smilie=hate-tunz.gif]

Det ville vist kræve en tråd for sig.

Hihi, ja jeg har også nogen gange tænkt “Hmmm!!” til noget jeg læser i kattebøger.
Især jo ældre de er jo oftere tænker jeg det. Har f.eks. en fra start 80’erne, der er anbefalede alder for flytning ca 10 uger

min er fra 2007 tror jeg, så det er ikke fordi den er old skool :stuck_out_tongue:

Men jeg vil da godt indrømme at den kan tage fejl, da jeg har meget stor respekt for Megas viden indenfor katte

Er det den store grønne, som var på tilbud i Føtex?

Prinsesse - Samme her

Sheer: Nej den er fra boghandlen.
200 kroner for en flad lille bog, så skulle man da tro man fik godt og komprimeret viden for de penge -høhø

Hvad hedder den? :slight_smile:

mener det er: forstå din kat bedre, måske forstå din kat bedre på 100 måder :?