Søger reserve kattemor

Min kat har fået killinger der nu er 17-18 dage gamle og jeg er bange for at hun ikke gider dem mere (Hun har hverken ammet eller vasket dem i et døgns tid nu). Så derfor søger jeg en god kattemor der muligvis kan tage de 3 små killinger til sig. De befinder sig i Svenstrup J (10 km syd for Aalborg) lige nu. Tlf: 27313346

Lyder til din hunkat er ved at gå i løb, så kan de desværre risikere at miste interessen for de små. Får hun p-piller ?

MVH
Gitte

Nej, men jeg regner med at tage hende til dyrlægen i morgen. Dog viser hun slet ikke tegn på at være i løb (hvor hun ellers har været fuld af energi og miavet konstant). I stedet virker hun ret sløj og uinteresseret i hvad der foregår

Okay, ja så lyder det som en god ide med en tur til Dr. dyr. Håber hun er ok

MVH
Gitte

Det håber jeg også… hun er ellers en rigtigt hårdfør dame.

prøv lige at mærke hendes brystvæv igennem…og se fter om hun evt har flåd fra skeden. Det er vigtigt hun kommer hurtigt i behandling. Har du noget mælkeerstatning du kan give de små indtil mor er frisk igen ?

Hendes brystvæv virker en smule hævet, men er ikke fast… der kommer ingen mælk ud fra kirtlerne når jeg klemmer på dem. Det ser ikke ud til at det gør ondt eller generer hende når jeg kigger/trykker. Skeden ser normal ud, og der er ingen udflåd at se.

Jeg har ingen mælkeerstatning, men har givet dem mælk med æggeblomme (som beskrevet her: http://hittekilling.dk/naar%20du%20finder%20en%20killing.html
Derudover har jeg lagt en colaflaske med varmt vand under tæppet i redekassen og vasket dem så de kan besørge.

Køb flydende KMR mælk hos dyrlægen i morgen tidlig. Og gå i gang med pipette eller sondefodring. Om 2 uger kan killingerne spise selv.

vh

Andreas

kan det være kalkchok hos mormis… jeg ville ikke vente med dyrlægen hvis det var min kat
XXX fingre for både mormis og børn

Hvis du mangler sprøjter og ligende, så sig til…jeg er på job i Aalborg i nat, så jeg er i nærheden…

Tag hendes temperatur. Har hun feber, kontakt dyrlægen.

Det kan også være begyndende kalkchok (eklampsi), og det er dødsens farligt, men ikke svært at kurere, hvis man kommer i tide.
Læs her: http://www.netdyredoktor.dk/sw26835.asp

Jeg kan godt forstå at der er grund til at frygte eklampsi, men vil gerne høre mere om hvorfor der er grund til at tro hun har det. Hun ha ingen af de nævnte symptomer, altså “pusten, sitren, urolighed, muskelsitren”. Hun virker derimod bare træt, og har gjort det i stigende grad de sidste par dage. Jeg har dog indtil nu bare gået ud fra at det var noget hormonelt i sammenhæng med fødslen, da det skulle være normalt for moren at ændre adfærd, men er dog bekymret for den nuværende udvikling (hvor hun ikke er interesseret i killingerne mere) så jeg tager hende til dyrlægen i morgen tidligt.

Har du taget hendes temperatur?
Virker hun dehydreret?
Spiser og drikker hun og går hun normalt på bakken?

Hendes opførsel er ikke normal.

Jeg har intet termometer, hun drikker spiser og bruger bakken normalt normalt, men jeg mener heller ikke at hendes opførsel er normal…

Føles hendes ører og næsespejl varme eller kolde?
Hvis du har en anden kat at sammenligne med, så mærk, om hendes krop føles varmere eller koldere end dens.

Og er farven på hendes slimhinder i øjnene, tungen og tandkødet lyserøde eller blege?

Hendes krop føles almindeligt varm, mens ørene er kølige (jeg har dog lige luftet ud så det kunne snyde). Hendes farve ser normal ud. Hun har heller ingen slim ved næse eller øjne.

Hun lyder ikke rask, jeg håber, at vi får en opdatering, når hun har været hos dyrlægen.

Var det min hunkat havde hun været til dyrlæge for længst. Hun skal ikke miste interessen for killingerne på den måde du beskriver. Hun må være syg. En sund og rask missemor kan godt klare pasningen af sine killinger uden vores indblanding.

Jeg har været med hende hos dyrlægen nu, hvor hun fik taget blodprøver. De viste dog ikke noget unormalt og dyrlægen vurderede at det ikke var mælkefeber. Hun har fået noget specialfoder/tilskud med hjem og skulle gerne få det bedre snart. Jeg fik iøvrig også p-piller til hende. Killingerne får mælkeerstatning i mellemtiden…

Det ser allerede ud til at moren har fået det bedre :slight_smile: Hun virker en smule mere frisk og det lykkedes mig at få lagt alle killingerne hos hende uden at hun gik væk fra dem. Nu ligger de og putter ved siden af mig :slight_smile: