Søger reserve kattemor

God nyhed
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilket foder hun ellers får til daglig og om hun får afmålte portioner eller har fri adgang til foder.
Hvor gammel er hun?

Jeg plejer at have Schnucki tørfoder tilgængeligt hele tiden og har ellers givet hende ca en halv dåse vådfoder om dagen (eller tun, rogn, kød og andre lækkerier andre dage) Nu har der været en venlig sjæl forbi med en masse lækkert vådfoder, som jeg vil have tilgængeligt for hende hele dagen :slight_smile: Hun er omkring halvandet år nu :slight_smile:

Det er en god ide at give kattemor killingefoder, så længe hun ammer, for det kan være meget krævende for hende (ernæringsmæssigt), at tage sig af de små.

[QUOTE=Elwyg;673918]Jeg plejer at have Schnucki tørfoder tilgængeligt hele tiden
Det er kun et vedligeholdelsesprodukt. En drægtig og senere diegivende kat skal have enten et høj-kvalitets killingefoder eller et specialprodukt til diegivende hunkatte.
En diegivende hunkat med flere killinger kan faktisk ikke indtage alle de kalorier og næringsstoffer, der skal bruges til at producere mælk, selv om hun spiser, hvad hun kan, og så tærer hun på sine egne ressourcer.

og har ellers givet hende ca en halv dåse vådfoder om dagen (eller tun, rogn, kød og andre lækkerier andre dage) Nu har der været en venlig sjæl forbi med en masse lækkert vådfoder, som jeg vil have tilgængeligt for hende hele dagen :slight_smile:
Det lyder godt!

Hun er omkring halvandet år nu :slight_smile:
En god alder! Hun har vel ikke haft kuld kort tid før dette?
[/QUOTE]
Held og lykke!

Tak for de gode råd :slight_smile: Hun viser faktisk ingen interesse i tørfoder for tiden, men har skiftet det ud med højkvalitetsfoder i stedet for nu, bare for en sikkerheds skyld. Hun får så meget vådfoder, godbidder og det der energi-pasta som hun overhovedet kan spise… Jeg håber at hun kommer sig. Faktisk så vækkede hun mig ved at ‘fange’ nogle fugle der var på tv i morges :smiley: (var faldet i søvn med animal planet i baggrunden). Jeg synes også jeg så hende jage nogle sølvfisk i går aftes. Det er godt at se hende vise lidt mere interesse for omgivelserne, men hun ænser dog stadig ikke killingerne. Og det er hendes første kuld, Mega :slight_smile:

Det lyder til, at det går den rigtige vej og aht. mælkeproduktionen er det kun godt, hun får så meget vådmad som muligt.

Skulle hun have stoppet med at producere mælk (undersøg det lige) kan du hos din dyrlæge få dette for at sætte den igang igen:

Råd fra en anden opdrætter:

[FONT=Times New Roman]Syntocinon* 6,8 mikrog (4 IE)/dose dos Oxytocin 5 ml næsespray.
Producent er Novartis Healthcare A/S

Det er faktisk et produkt til ammende kvinder…
Det er en næsespray, men på katte sprøjtes det på slimhinden i munden.
Jeg har fået mælken op at køre på 2 hunkatte, og derved undgået at
skulle flaske killingerne op. Det er genialt førstehjælp, og det kan
doseres flere gange dagligt. Det kan bruges indtil, at killingerne har
oparbejdet en naturlig “mælkebar”. Det forudsætter selvfølgelig at
hunkatten er i foderstand til at yde mælk.[/FONT]

Syntocinon er receptpligtig

Det producerer ikke mælk - men får den til at flyde.

PS katten vil hade dig for det

Ja, hun har stort set ingen mælk… Men vil lige lade hende komme til kræfter igen først… men dyrlægen sagde at hun skulle kunne give killingerne mælk igen ved at jeg lægger dem til ende, så de kan stimulere hende og patterne. En anden ting er at hun stortset hele tiden bøjer hendes nakke og hoved nedad, det ser ikke rigtigt ud… Det sagde dyrlægen dog ikke noget til :s

Et eller andet sted herinde var for et stykke tid siden en tråd om netop dette.
Det skyldes mangel på et bestemt stof og det kan afhjælpes med indsprøjtning af stoffet.

Prøver, om jeg kan finde tråden!

Så fandt jeg frem til det.

Tilstanden kaldes Hypokalemi (kaliummangel, ikke at forveksle med kalciummangel), som giver muskelsvækkelse, så katten ikke kan holde hovedet oppe.
Det kan konstateres ved en blodanalyse og det er tilrådeligt samtidig at se på kattens nyretal.

Google fandt dette:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:86l8FzBymCYJ:www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id%3D860/sprog%3D1/grp%3D2/menu%3D9/+kat+kaliummangel&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dk

Tak for head-ups Mega! Jeg ringede til dyrlægen igen og spurgte omkring hendes kaliumtal og de mente ganske rigtigt at det med nakken var kendetegn på kaliummangel, men hendes ‘tal’ ser gode ud… der er ingen tegn på at hun er i ‘underskud’ på nogen måde. Han mener at hun bare skal have noget ro og god pleje de næste dages tid og så må vi se hvordan hun har det der…

det er så der jeg går ind og beder om en second opinion

du kender din kat - du ved hvornår noget er “off” - følg din mavefornemmelse… hvis man tror noget er galt bør man sgi tjekke det mere end at stole på en dyrlæge fredag eftermiddag før fyraften (no offence til din dyrlæge - men forstå mig ret)

hvis du har mistanke om noget mere alvorligt - så lad dig ikke nøje med “ro og fred”

Det ville jeg også gerne, hvis det altså var en mulighed… Alene turen til dyrlægen i går kostede 2000kr, så nu er pengekassen altså HELT tom… :frowning:

Ring til din dyrlæge og spørg, om der er noget forgjort ved at give katten kaliumtilskud NU og få ham til at indtelefonere en recept på det til nærmeste apotek.
Kaliummangel er ikke noget at spøge med, da det kan koste katten livet.

Og ak ja - Den slags sker altid op til en week-end og når man ingen penge har, men “dykker” katten i løbet af week-end’en er det dobbelt takst og måske for sent.

PS: Synes, det er betænkeligt, at din dyrlæge ikke selv bemærkede kattens hovedstilling.

de er ikke dyrlæger men er der ikke en af ålborgs erfarne opdrættere der mon gider tage et kig… det er i hvert fald bedre end slet ingen ting

Jeg synes, at det er risikabelt at tilføre et stof, når en prøve viser, at der ikke er mangel af det.

Hængende hoved kan vel have andre årsager end kalium-mangel? F.eks. træthed pga en virus-infektion?

Derimod er alsidig kost sjældent risikabelt. Du kan da undersøge kalium-indholdet i forskellige fødevarer.

Jeg ved ikke, hvad anbefalet kalium-dosis er til en kat. Men til mennesker anbefales 3000 mg/dag. Det kan vi dividere med 15 (75 kg : 5 kg). Det giver 200 mg/dag til en kat. (?)

100 gram 18 % creme fraiche indeholder 120mg kalium. Foruden en masse calcium og fedt, som hunkatten er blevet drænet for, mens hun diede. Så det synes jeg, du skulle servere for hende.

vh

Andreas

Jeg er godt nok ikke erfarn opdrætter:) men jeg har kigget på hende flere gange og jeg har aldrig set noget ligende…

Jeg er meget i tvivl om, hvad der er galt med mis…et eller andet er der galt…men jeg syntes ikke rigtigt symptomerne passer på kalium mangel…hun går fint, ingen slinger, er ikke stiv og hun er heller ikke overfølsom ved berøring…hun virker bare enormt træt og lige da jeg så hende lave den hovedbevægelse og støtte næsen mod gulvet, tænkte jeg at det er noget neurologisk og foreslog Elwyg at tage mis med til dyrlægen, hvilket hun jo også gjore…at han/hun så ikke bider mærke i det:venter:

Hun har klare fine øjne, fine slimhinder, hun er meget tynd men knoglerne stikker ikke ud nogen steder, hun afviser heller ikke killingerne som sådan, hun er bare ikke interesseret i dem når de piver osv…og hendes patter er næsten svundet helt ind.

Altså, hendes kalium-tal der skulle ligge mellem ca. 3 til ca. 5 ligger på 4,6… Der er selvfølgelig god grund til at frygte en dødelig sygdom, men har svært ved at se en grund til det i dette tilfælde, da blodprøven ikke viser tegn på det :confused: Altså, forstå mig ret… vil intet hellere end at hun får det bedre, men sygdommen stemmer ikke overens med tallene… Lægen nævnte også at de havde tjekket for diverse vira, men der er heller ikke noget at finde. Vil lige hurtigt nævne at hun spiser, drikker, vasker sig og besørger normalt. Hun har ikke feber men virker en smule køligere end normalt (så jeg forsøger så vidt muligt at have hende i skødet eller at give hende tæppe på). Hun virker bare noget apatisk og sløj… ikke sådan helt vildt, men hun vil helst ligge ned og så er der også det med nakken. Jeg masserer regelmæssigt hendes nakke (hun elsker det) og der virker ikke til at være nogen spændinger. Der er heller ingen tegn på smerter, ligemeget hvor meget jeg piller/trykker/nusser hende.

God bedring med hende :kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:

Mange tak Eva :slight_smile:

Vil lige hurtigt tilføje at lige nu ligger hun hos mig, slikker mine fingre og lader som om intet er hændt. Hun virker som en helt normal kat nu, hvis ikke man vidste bedre.