Sokoke

http://www.killingelisten.dk/info/sok.php

http://fanciers.com/breed-faqs/sokoke-faq.html

Nogle som ved noget mere om den race? Måske som har mødt den?

Gud der er en dansk opdrætter - har lige sendt hende en mail

http://www.kadzonzo.dk/

Sikke spændende - jeg anede ikke, at DK deltog i det arbejde med at redde arten.

Jeg oplevede dem på udstilling, da de først blev godkendt. Racen er fascinerende. Det var jo en dansker, der tog den hjem fra Kenya og fik den godkendt - siden har der været store problemer i avlen… syge killinger, hvide (maskede?) killinger, osv - genpuljen er meget lille (angiveligt pga “forurening” fra en løsgående SIA hankat i området), så de få Sokoke opdrættere, der er rundt om, må have fundet andre måder at udvide genpuljen på. Jeg mener at huske, at FDs Avlsråd dengang anbefalede udparring til en sort ORI, men det splittede opdrætterne dengang. Sokoke er IMHO en meget smuk race, der er blevet godkendt for hurtigt - avlsmaterialet er for smalt.

Jeg kan se, at der er flere danske opdræt. Jeg har kontaktet en i Viborg også. Sikke en spændende historie racen har, også foregår arbejdet i Dk - det anede jeg ikke.

Håber de vil lade mig se deres katte, for det er da bare superspændende det her.

Dejligt at nogen hjælper med at redde en race:)

Dog ved jeg ikke helt hvad jeg syntes om en race der er vant til at leve i træerne i regnskoven, pludselig skal til kolde Danmark og leve i en stue :sorry:

Nej det kan du have ret i. Kattene ser nu ikke ud til at savne noget - de skulle være en art tamkatte fra naturen og er derfor ikke omfattet af de regler der gælder de eksotiske dyr.

I hjemlandet uddør de angiveligt.

[quote=lenschow;173007]Nej det kan du have ret i. Kattene ser nu ikke ud til at savne noget - de skulle være en art tamkatte fra naturen og er derfor ikke omfattet af de regler der gælder de eksotiske dyr.

I hjemlandet uddør de angiveligt.[/quote]

Okay tak :slight_smile:

Var så lidt:-)

Men som udgangspunkt er vi helt enige. Jeg håver en opdrætter vil lade mig se dem. Måske er de som bengalen, og dem er det jo ikke synd for, da de er fremavlet. Jeg er ret skeptisk når dyr hentes ind, men de ser ud til at trives med en sofa fremfor en jungle, der fældes:-)

Jeg kender ikke noget til Sokoke og har heller aldrig set den, men jeg syntes den er utrolig smuk, og når jeg en gang kender mere til racen og har oplevet den kommer den sikket på min ønskeliste af katte.
Jeg tror da du får lov at komme og besøge dem Helle, held og lykke med det.

Helle tæt på Århus har Sokoke (og Bengal og Aby)

• Lis Friis på Fyn har også, eller har haft

Hvor er den smuk!
Jeg er ellers ikke så meget til de slanke orientaler-kattetyper, og diverse fremavlede (Toyger f eks), men her er jeg leveret :ups: Sikke en sød kat!

Jeg kender en, somhar en Sokoko… helt amindelig missekat, ikke noget vildkattet over den!
Og fantastisk smuk!!! Synd at folk ikke har fået lidt mere øje på racen, fremfor at begejstres over diverse vildkattehybrider…

Avlen er næsten gået helt i stå her i DK - men der lidt flere katte og opdrættere i Sverige…

Jeg synes det er en smuk kat, men temperamentet er absolut ikke noget at skrive hjem om …

Så fandt jeg beskrivelsen nedenunder i et af links’ene (er ikke helt vågen), og det er desværre slet ikke en kat for mig:
“It is active and quite talkative, having a strong voice”
og videre:
“They love talking and can be quite eloquent, “talking” to you for hours. The noise level of a female in heat can be quite high.
The Sokoke is not a lap cat, but will honour you by sleeping in your lap when it so chooses. It does not enjoy being coddled”

Smuk, men åbenbart et omvandrende lydsignal :thumbdown: :ups:

Vivi, hvad er der med dens temperament?

Jeg tror ikke Sokoke er være lydmæssig end Siam, Orientaler og Burmesser.
Beskrivelser er for det meste for overdrevet på racer generalt.

[QUOTE=MiSi;173082]
Vivi, hvad er der med dens temperament?[/QUOTE]

Jeg synes der er alt for meget “vildkat” over den. Ikke en kat jeg ville have i min familie i hvert fald.
Men vil dog sige, at jeg kun har mødt enkelte eksemplarer af racen.

Jeg har mødt Skoke hos Helle (kibutata), de er bare super skønne.
Men de kræver altså at man tager sig meget tid til dem, de er aktive og kræver deres mennesker meget.
Jeg kunne godt selv falde for racen, men det der holder mig tilbage er deres lyd. Jeg kan bare ikke leve sammen med en kat der taler så meget.

Det er så slet ikke mit indtryk at de skulle have et dårligt temperament. Jeg har solgt kat til en der i forvejen har en Sokoke og Fani som Sokoken hedder/bliver kaldt er en fantastisk dejlig kat :wehuu: Det er så mit indtryk at Sokoken er en meget dårlig føder og der derfor er meget få der orker avlsarbejdet. Fani har adgang til indhegnet have men så vidt jeg husker så foretrækker hun at være inde, til forskel fra Julle (Somalien) som foretrækker at være udendørs :slight_smile:

Fani er i øvrigt også meget afslappet på udstillinger :thumbup:

[QUOTE=Vibeke;173177]Det er så slet ikke mit indtryk at de skulle have et dårligt temperament.

Fani er i øvrigt også meget afslappet på udstillinger :thumbup:[/QUOTE]

Jeg har kun set et par enkelte på udstillinger - nogle år tilbage. Jeg husker dem ikke som særlig afslappede.
De to eksemplarer jeg har mødt ellers, var rimelig sky - og den ene hvæsede af gæsterne.
Men jeg vil absolut ikke udelukke, at de generelt kan have et andet sind - så mange har jeg heller ikke mødt :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;173097]Jeg synes der er alt for meget “vildkat” over den. Ikke en kat jeg ville have i min familie i hvert fald.
Men vil dog sige, at jeg kun har mødt enkelte eksemplarer af racen.[/quote]

Det var også min første tanke , uden dog at havde noget at hænge den på . For den er smuk , men hvad med dens temperment :?..

Andre race har jo været i menneske hænder i mange generationer .