Somali contra Abyssinier

Jeg har ingen venner/bekendte med disse 2 typer katte.

Jeg vil gerne høre: Minder de meget om hinanden i temperamentet.
Jeg er den, der gerne vil have “en klisterkat”.
En nussegris - og én der følger med i alt…:wehuu:

Min oplevelse bygger kun på en Somali jeg har haft for år tilbage - den var behagesyg.

Jeg foretrækker aby’en - den giver sig selv 100% - hvis du har fortjent det.

“At elske en abyssinier er at give den en del af din sjæl. Uden dette offer får du intet igen. Men giver du, får du del i en lysalighed så stor den ikke kan beskrives”

Som tidligere lykkelig somaliejer og kiendskab til nogle aby’er, kan jeg kun sige at de er super-dejlige begge racer, meeen somalien har mit hjerte :wehuu: begge racer er livlige, nysgerrige og vil gerne have en pote med i alt gg

Somalien er nok mere en “velcrokat” det er måske det Lis forbinder/forveksler med behagesyg, ingen af mine somalier har været behagesyge, de vil hvad de vil, og når det passer dem og forventer at deres slave villigt smider alt hvad de står med, når de dømmer nusning :hjerte:

[quote=Lis Dahlstrøm;368345]

“At elske en abyssinier er at give den en del af din sjæl. Uden dette offer får du intet igen. Men giver du, får du del i en lysalighed så stor den ikke kan beskrives”[/quote]

Du milde Moses.
Det er meget meget smukt skrevet.

:inlove: :hjerte: :stjerner::rundtosset::håndtryk::hjertehop:

[quote=Mona Jensen;368377]Du milde Moses.
Det er meget meget smukt skrevet.

:inlove: :hjerte: :stjerner::rundtosset::håndtryk::hjertehop:[/quote]

Det er ikke mine ord - tror faktisk det er Lillian Misuli’s - tidligere mangeårig abyssinieropdrætter.

Hun skrev godt - så godt at hendes beskrivelse af aby’en gjorde mig helt vild med den kat. Tror faktisk også Vivi fik samme oplevelse. Vivi’s første kat var fra Lillian

Den eneste forskel mellem somali og aby er pelsen - sådan generelt set.
Derudover vil der være liniemæssige forskelle - dvs. at der kan være abyer/somalier der er mere kælne, mere livlige, mere hængende, mere flyvske m.m. end andre. Men det her ikke noget med pelsen at gøre :2929

Jeg har opdrættet somali i snart 25 år og har brugt aby meget i mit opdræt de sidste 16-17 år vel…og har så de sidste 7 år også opdrættet aby.

For mig er der ingen tvivl om at den forskel man ser indenfor sine katte har ikke noget med pelsgenet at gøre ( i.e. om det er korthår eller langhår) men er simpelthen en forskel mellem de linier man arbejder med.

Sådan har jeg f.eks katte jeg kalder “bæredygtige” og katte der ikke er “bæredygtige”. De bæredygtige er katte der elsker at blive båret rundt på - de ikke bæredygtige vil hellere stå på gulvet eller et møbel ved siden af dig og kæle. Begge typer findes i både langhår og kortshårs udgaven :))

Jeg har også katte der elsker at springe på skuldrene på folk - og nogen kan ride rundt liggende enten på skulder, ryg eller omkring halsen i længere tid. Også i både langhåret og korthåret variant.

Jeg har katte der er superaktive og bare skal styrte rundt i perioder, katte der kan springe op på dørkarmen og katte der ikke kan…katte der kan lukke døre op og katte der ikke kan. I begge pelsvarianter.

Når det er sagt - så findes der formodentlig stadig hvad jeg tænker på som “gammeldags” somali - i.e. linier indr sor somali som er af tungere bygning og krop og dermed ofte er roligere end deres mere “moderne” slægtninge. Men - det har jeg så også set indenfor abyssinier - så her igen er det mere liniebetinget end det har noget at gøre med pelslængden.

Når man skal have sig en aby eller en somali er det derfor en god ide først at finde ud af om man kan leve med pels eller helst vil have en korthåret. DERNÆST er det en god ide at se mange forskellige af racen sådan at man kan finde ud af hvilken type temperament og måske også udseende ( farve f.eks. men også hovedtype, kropstype) man helst vil have. Begge racer opdrættes af nok opdrættere med hver deres smag sådan at man som køber ofte vil se forskelle mellem kattene fra opdræt til opdræt - ja, enddog fra kuld til kuld.

Da jeg selv arbejder med mange forskellige linier indenfor begge racer ser jeg ofte store forskelle på kattene afhængig af hvilke kombinationer jeg laver - og disse forskelle kan være både i udseende og i temperament.

Generelt plejer jeg dog at sige, at man ikke skal anskaffe sig en somali eller aby med mindre man er til MEGET kælne katte der samtidig er meget legesyge og ofte meget madglade. Ja, det er ikke forkert at sige at de
gør alting 110% i forhold til mange andre katte.

Jeg tror også man skal have humoristisk sans for at leve med disse katte - der stikker en klovn i de fleste aby og somalier og de er ikke blege for at lave ting bevist for at få deres menneskers opmærksomhed :fløjte:

Jeg tænker ofte på at abyen er en ballet dancer - du kan se den flotte, muskuløse krop når den danser gennem stuen i løbet af dagen. Så skal den til fest og tager den flotte kjole på og svejer flot gennem rummene - og er blevet en somali - i.e. nøjagtig samme kat - men i to forskellige “forklædninger”.

Jeg oplever ofte når folk kommer her at sat se på kat, at de kommer for at se på enten somali eller aby - men ender med at ville have en af hver <gg>

Og det er nok også sådan vi har det her. Selv om SKULLE jeg vælge - så bliver det somali - der findes ikke noget flottere end en rigtig velfarvet, vildtfarvet somali med den rigtige silketype pels.

[q=T=Teresa Guldager;368402]Den eneste forskel mellem somali og aby er pelsen - sådan generelt set.

.[/quote]

Mange tak for et langt og uddybende svar. :slight_smile:

Har du overgivet dig, Mona? :tihi:

Jeg har tidligere haft somali, og var overbevist om, at jeg også skulle have somali “næste gang” - det var der så en aby, der var helt uenig i :stuck_out_tongue:

Jeg vil give Teresa Guldager ret: Samme kat, forskellig pelslængde. Gå efter temperamentet på den enkelt kat :slight_smile:

Åh jeg syntes at de lette og elegante går af en kat med lang pels… Hehe …
Men ak ja, den næste aby jeg skal have skal være hårløs :wink:
der er hår over ALT her hjemme !!! :wink:

Det er rigtigt noget af det elegante forsvinder i pels - også den helt fantastiske muskulatur der spiller under aby’ens korte pels.

Aby’en fælder tungt - der ses ikke dalende “fimmerhår” som med somalien.

Jeg undrer mig så over så få somaliopdrættere der er tilbage - hvorfor, er det for svært? Ser gang på gang somaliopdrættere hopper over på aby-vognen

Så skal i bare så skallede katte :høhø: der kan man tale om at kunne se muskulaturen :wink:

Nå…nå…
Jeg har Maine Coons.

De er nu også meget elegante i muskulaturen. :thumbup:

[quote=Mona Jensen;369151]Nå…nå…
Jeg har Maine Coons.

De er nu også meget elegante i muskulaturen. :thumbup:[/quote]
har en veninde der har en rød og en creme MC hold k*** de er klodsede, falder over hinanden og over sig selv KONSTANT:høhø:

Man må ikke lyve her på Kattegale…
Så får man et gult kort…:rock:

Og det er ganske vist…:fløjte:

Altså, jeg er glad for mine mco, men at tale om at man kan se muskulaturen spille under huden der? -what :smiley: :smiley: :smiley:

[quote=Mona Jensen;369178]Man må ikke lyve her på Kattegale…
Så får man et gult kort…:rock:

Og det er ganske vist…:fløjte:[/quote]

Ha, ha Mona - fik du så et gult kort for MCO’ens manglende klodsethed?

Nej…man så bort fra min manglende realitetssans…:slight_smile:

[quote=Mona Jensen;368341]Jeg er den, der gerne vil have “en klisterkat”.
En nussegris - og én der følger med i alt…:wehuu:[/quote]

Så skal du jo vente på ham her… :hjerte: :hjerte:

[quote=M&M-mor;369309]Så skal du jo vente på ham her… :hjerte: :hjerte:

[/quote]

At…du kan nænne det. :græde:
Han elsker mig jo…

[quote=Mona Jensen;368341]Jeg har ingen venner/bekendte med disse 2 typer katte.

Jeg vil gerne høre: Minder de meget om hinanden i temperamentet.
Jeg er den, der gerne vil have “en klisterkat”.
En nussegris - og én der følger med i alt…:wehuu:[/quote]

Jeg har haft en huskat, hvor der evt var aby i eller det mente de på internatet, hvor vi fik hende fra. Det er jo ikke til at vide, om det var sandt, men temperamentet var lige efter bogen og hun havde kæmpe ører :høhø:
Da mine 2 gamle misser døde i 2008 ville jeg gerne have 2 abyer. Men efter at have surfet internettet tyndt, faldt valget alligevel på somalien, som jeg simpelthen synes er fantastisk smukke.

Mine 2 piger er bare skønne, de elsker at kæle og skal være med til alt. Hvis jeg ikke lige nusser dem, når de vil nusses, skal de nok gøre opmærksom på sig selv :slight_smile: Hvis de ikke gider nusse, så kan jeg gøre, hvad jeg har lyst til, det rager dem og de smutter og ryster på hovedet af mig. Når jeg kommer hjem, smider de sig strategisk foran mig til mavenusseri, de er bare søde, charmerende og utroligt nemme :thumbup: