Somaliens farver

En ven til mig går med drømmen om at skaffe kat. Og hun er faldet pladask for Somalien. Hun er helt vild med den vildt farvede. Spørgsmålet er nu er vildt farvet og sorrel det samme. Ud for de bøger jeg har om katte racer ser det ud til at det er 2 farver men vi kan ikke rigtig se forskellen på dem. Det er helt klart den vildt farvet/sorrelen hun er faldet for.
Hvis det er 2 farver er der så ikke nogen der kan forklare hvad forskellen er på disse 2. Måske har i nogle gode billeder der viser forskellen.

På for hånd tak

Sorrel er vist rød. Vivi og Lis skriver om det i dette indlæg
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=4367&highlight=r�de+katte

[quote=SineGry;100013]Sorrel er vist rød. Vivi og Lis skriver om det i dette indlæg
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=4367&highlight=r�de+katte[/quote]

Og vildtfarvet er genetisk sort :slight_smile: Hvis man ser på tråden med Vivis killinger, så er der både vildtfarvet og sorrel lige under hinanden.

Ja, som de andre skriver, er der forskel på farverne.
En vildtfarvet har sort halespids og sort ticking. På en sorrel er den kanelfarvet disse steder.

Kig evt på www.sua.dk :slight_smile:

Men jeg kan i øvrigt godt forstå din venindes drøm om en kat :wink:

Det lille foto i min avatar er en sorrel - man kan se den er “orangerød” på toppen.
I mit banner er det en vildtfarvet, der er mørkebrun på toppen - og bemærk den sorte halespids.

Du kan se et billede af min dejlige vildtfarvde dreng her

Prøv og læg mærke til hvor mørk han f.eks. er på hovedet og sammenlign med f.eks. Misomali´s Eddie Delight
Du kan også sammenligne Eddies hale med Dushara´s Limited Wiz Edition’s hale - han er nederst på siden
http://www.misomali.dk/kastrater.html
Kan du ikke se Vincent og Limited Wiz Edition er meget mørkere? :slight_smile:

Nå ja og så har Vivian nogle HELT fantastiske katte…det er der Vincent er fra :wink:
Hvis hun vil have en rigtig dejlig, superkælen og utrolig smuk somali, så synes jeg hun skal snakke med Vivian…hun har jo f.eks. de to sorrel drenge til salg og jeg er ikke et sekund i tvivl om at de er dejlige - har nemlig snakket med hende omkring dem da en af mine veninder gerne ville have to somali, men hun fik desværre konstateret katteallergi inden.

Hvis din veninde beslutter sig for at købe en somali, vil jeg gerne - på PB - anbefale nogle gode seriøse opdrættere til hende :slight_smile:

Dejlige misser :wehuu:
Dejligt at høre lidt om forskællen på de farver.

Så får du lige en sorrel (rød) somali osse :ok: ja det kan være svært at skelne mellem farverne, ikke alle er lige “gode” i deres farve, er der sort på katten så er den vildtfarvet

Godt nok er det ikke mine racer selvom de er utroligt smukke, men vil alligevel lige indskyde, sådan for en sikkerheds skyld, at sorrel ikke er “rød” rød:). Ser godt nok sådan ud, men det kan ses på farven på halespidsen hvad den rigtige farve er:)
Marina

[quote=Marina;100205]Godt nok er det ikke mine racer selvom de er utroligt smukke, men vil alligevel lige indskyde, sådan for en sikkerheds skyld, at sorrel ikke er “rød” rød:). Ser godt nok sådan ud, men det kan ses på farven på halespidsen hvad den rigtige farve er:)
Marina[/quote]

Nej sorrel er ikke rød det er cinnamon (kanel) :slight_smile:

Ja, fascinerende som tickingen ændrer farven:)
Marina

Ja se bare på en sortsølvtickedtabby i forhold til sortsølv i de andre tabby. Jeg tror så mere det er rufismen der får den sorrel (og den vildtfarvede) til at se rød ud :slight_smile:

Men for “almindelige” mennesker, tror jeg man beskriver en sorrel bedst ved at kalde den rød - og den vildtfarvede for rødbrun. :slight_smile:

Hej alle. Mange gange tak for jeres svar, nu forstår vi bedre forskellen og kan også se den.
Drømmen for min ven er nok at købe en af hver farve da hun syntes at begge farver er vild flotte.

Det er meget sødt af dig Vivi - men ven vil meget gerne hvis du vil anbefale nogle. Godt nok bor hun i Tyskland og har i dag fået kontakt med en tysk opdrætter men det gør jo ikke noget at få kontakt til andre.

[quote=Vivi_Fletcher;100021]Ja, som de andre skriver, er der forskel på farverne.
En vildtfarvet har sort halespids og sort ticking. På en sorrel er den kanelfarvet disse steder.

Kig evt på www.sua.dk :slight_smile:

Men jeg kan i øvrigt godt forstå din venindes drøm om en kat :wink:

Det lille foto i min avatar er en sorrel - man kan se den er “orangerød” på toppen.
I mit banner er det en vildtfarvet, der er mørkebrun på toppen - og bemærk den sorte halespids.[/quote]

Jeg Kan desværre ikke se dit link Vivi.

Mon ikke det er denne:
http://hjem.get2net.dk/sua/
:slight_smile:

Marina

Tak skal du ha Marina.
På denne side er der også et billed der viser meget tydligt det brune/sorte i den vildt farvet.

[QUOTE=Marina;100393]Mon ikke det er denne:
http://hjem.get2net.dk/sua/
[/QUOTE]

Jo - det er den samme side, man kommer hen til :slight_smile:
Når altså det andet link også virker.

[quote=Troldegaarden;100397]Tak skal du ha Marina.
På denne side er der også et billed der viser meget tydligt det brune/sorte i den vildt farvet.[/quote]

Det er nemlig en meget fin vildtfarvet der er under farver :smiley: :ups: