Sorte hager

Spætte har fået sort hage, og Missebarnet en lille sort plet.
De burde være hvide. På Spætten er der ligesom lidt bumseagtige ting.

Jeg mindes at have læst noget om noget allergi/irritation over for plastmadskåle der giver bumser?

Vi bruger melaminskåle til vådfoder.

De er ikke helt nye.
Bør vi kassere dem, og så kun bruge metalskålene?

Amidale fik acne af metal skåle, husker ikke om plastik også gjorde udslag - Men jeg skiftede til keramik og det er der ingen problemer med. :slight_smile:

Nu er jeg ikke 110% på hvad melaminskåle er, om det er en form for plastik?

Robdrup, brug søgefunktionen :ups:
Og tak Kimilla, for at oplyse om om det rette søgeord: acne!

Jeg søgte og fandt dette gode link:

Det er jo lige præcis sådan de to hvide hager ser ud.
Så nu er de gnubbet med klorhexidin.

Mener jeg har hørt flere gange at plastik, melamin osv ikke er godt at bruge som madskåle da kattene kan udvikle acne.

Jeg bruger metal, glas, porcelæn og keramik, ting som ikke kan opsuge bacterier :slight_smile:

[QUOTE=birtheras;581529]Mener jeg har hørt flere gange at plastik, melamin osv ikke er godt at bruge som madskåle da kattene kan udvikle acne.

Jeg bruger metal, glas, porcelæn og keramik, ting som ikke kan opsuge bacterier :)[/QUOTE]

Det var også det, jeg mente at kunne huske der helt inde bagved.
Så nu er melaminskålene sat væk, så vi kun bruger metalskålene.
Heldigvis er fontænen af keramik.

Vi bruger kun procelæn skåle og har gjort det i flere år. Men der er alligevel ind imellem nogen der får acne, så renser vi i klorhexidin også går det væk. Da vi havde andre slags skåle havde vi ikke hverken mere eller mindre acne. Men synes mere det ligger i linierne, dem vi har haft med acne har alle været i familie sammen.

De er de to her så på ingen måde - altså i familie :slight_smile:

Vildtlevende katte får såmænd også felin acne nu og da, så man skal nok ikke lægge for stor vægt på det med hvad skålene er lavet af :slight_smile:
VH
Susanne

Jeg har også en kat der har haft acne.
Jeg er sikker på ved hende, at det var stressbetinget.
Første gang hun fik det, var da jeg fik en killing i huset, og anden gang var, da denne killing kom i løbetid.
Jeg bruger skåle af forskelligt slags materiale - også plastik, men hun har ikke haft acne i flere år.

Uha, fik lige samme spørgsmål af en kollega i forgårs… Lovede at kigge lidt på, hvad det kunne være…
Så nu er der også sendt information til hende… :slight_smile: Så håber jeg bare hun vil lytte :slight_smile:

Og så blev jeg også selv klogere :slight_smile: Endnu en gang hurra for kattegale :slight_smile:

Håber du kommer problemet til livs Pia

noget som tager det meget nemt også hvis man opdager det på en udstilling er no rinse shampoo sådan noget blåt farvetnoget. kan fåes hos pitstop for pets :wink:

Min erfaring er, de katte der har acne har en lettere form for allergi af en eller anden art

Det med at plastikskåle giver acne er en gammel skrøne, som der ikke er noget videnskabeligt belæg for.

Der er ingen tvivl om at nogle katte er mere disponerede for det end andre, men derudover hænger det rigtig meget sammen med hvor meget fedtindhold, der er i deres foder. Jeg har haft et par stykker, som får det ind imellem (og andre, som aldrig får det) og hvis det er blevet for slemt i en periode, giver jeg fedtreduceret foder og så forsvinder det hurtigt.

Jeg har trykket enig til Tick-Tags indlæg.

Jeg hælder ikke til teorien med at det skyldes plastikskåle.
Hvor meget kommer hagen i berøring med skålen :?

Jeg opdagede acne en dag hos Nellie. Hun er sort/hvid … og hele hendes hoved er sort, så acnen var ikke SÅ let at få øje på.
Jeg lagde mærke til at hendes hage var lidt hævet og da jeg “nussede” den fandt jeg noget små-sort-noget :S

På daværende tidspunkt fodrede jeg med RC Maine Coon, og det er der forholdsvis meget fedt i.

Jeg skiftede - af flere grunde - væk fra Maine Coon foderet, og har ikke set skyggen af acne siden.

Så jeg er af den opfattelse, at acnen skyldtes fodreret med et højt fedtindhold, men der kan givetvis også være andre grunde.

Jeg ved en del har haft bumse-problemer pga RCs maine coon foder, så vi har slet i turde bruge af det Snus har vundet som topkat. Der er ikke ændret på deres foder i meget lang tid. Nu renser vi hager nogle gange dagligt og ser om det ikke hjælper. Ellers må de jo til lægen.

[QUOTE=Lindvig;581704]
Jeg hælder ikke til teorien med at det skyldes plastikskåle.
Hvor meget kommer hagen i berøring med skålen :?

.[/QUOTE]

De kommer nok mere i berøring med karme osv hvor de går og afsætter duftmærker.

Jeg tror også på at det er stress relateret. Min første hunkat, Sheeba, fik acne i forbindelse med sin første løbetid.

og dengang jeg flyttede til Lolland fik 90% af alle mine katte acne i de første måneder efter vi var flyttet. Aldrig før eller siden har jeg set så massivt tilfælde af acne på mine katte :thumbdown:

Jeg synes stadig der er en stor relation til fertilitet ( løbetid f.eks.) og stress.
Heldigvis ser jeg sjældent acne idag. Som Helle siger, kan der måske også være en genetisk disposition til udvikling af acne.

Har aldrig set det have relation til allergi. Men som sagt - jeg har ikke SÅ meget erfaring med acne.

En ting jeg dog har hørt og selv oplevet er, at man ikke skal bruge for skrabbe midler til behandling af acne fordi det kan irritere huden mere end det gavner.

Jeg fik i gamle dage et godt råd af en anden garvet opdrætter:

Brug en loppekam og fjern med den FORSIGTIGT alt det sorte - og smør så området med ganske almindelig madolie. Dette gøres HØJST en gang ugentlig ( hos mig virkede det efter anden gang).
Det lyder helt tåbeligt - men for mig har det virket de få gange vi har haft brug for det.

Teresa

Jeg har pt en af killingerne fra sidste år som har det eller hvad det så er. Vi har kæmpet siden han var 3 mdr. Efter at have læst den her tråd blev han i går sat i eksil, sammen med sin fede neutralisrede mor som godt kunne bruge lidt slankekur. De har fået en gryde med vand og fremover vil kosten hovedsaglig stå på døde kyllinger.

Vil updatere jævnligt. Måske vil mit mini forskningsprojekt vise noget. Det håber jeg virkeligt. Next stop er hos dyrlægen for ikke at komme med hjem mere.

Har aldrig set det før.

[QUOTE=Babette;581991]Jeg har pt en af killingerne fra sidste år som har det eller hvad det så er. Vi har kæmpet siden han var 3 mdr. Efter at have læst den her tråd blev han i går sat i eksil, sammen med sin fede neutralisrede mor som godt kunne bruge lidt slankekur. De har fået en gryde med vand og fremover vil kosten hovedsaglig stå på døde kyllinger.

Vil updatere jævnligt. Måske vil mit mini forskningsprojekt vise noget. Det håber jeg virkeligt. Next stop er hos dyrlægen for ikke at komme med hjem mere.

Har aldrig set det før.[/QUOTE]

What ! :uha:

Hvad er du chokeret over. At jeg forsøger at hjælpe katten af med sit problem?