Sos fra hanne mega

hanne ringer og fortæller hendes puter er dum. Den laver grønne lodrette striber som ender i firkanter. Dette skete mens hun sad og læste på kattegale for 3 dage siden. Brede mørkegrønne lodrettet striber ændrer sig til små firkanter…velkomstbilledet svagt i baggrunden. Lynhurtigt kommer der besked om der er opdaget en fejl og programmet lukkes. Gentager sig i en uendelighed. Er der nogen der har et bud på hvad der er galt…hardware-fejl eller soft-ware fejl. Et klogt hovede bedes ringe til hanne-mega på 56711787…hanne venter ved telefonen med længsel

Jeg bryder mig ikke rigtig om at ringe til folk :|, så kan du ikke give videre at det lyder som både grafikkort fejl og software fejl. Hun kan prøve at formatere sin harddisk først og se om den stadig laver fejl.

Kan iøvrigt også være at skærmstikket i puteren eller skærmen er blevet hevet løs.

Jeg har aftalt med Hanne, hun ringer igen, hvis ingen ringer og hjælper…og gør hun skal jeg nok fortælle hvad du skriver

når hun tænder for putteren skal hun prøve at trykke funktionstast F8, så får hun (burde få) en række valgmuligheder for boot, vælg den der hedder fejlsikker, virker det, kan hun bagefter prøve fejlsikker med netværk…ellers er der også mulighed for at gendanne til senest kendte virkende tilstand…

Hvorfor ikke ringe direkte til Hanne? Hvorfor skal de, der ikke har en skid forstand på den slags sidde og læse den slags sætninger på russisk op i telefonen? Jeg kan sagtens ringe til Hanne og læse det hele op, men det vil ikke være til den mindste smule hjælp i samme øjeblik hun spørger “hvad gør jeg nu…?”
VH
Susanne - der gerne ville hjælpe, hvis ellers jeg kunne

Hanne vil blive SÅ glad hvis hun hjælpes. At jeg ringer og læser op, tror jeg iKKE er fyldesgørende, for jeg kunne lige så godt læse op af en kinesisk artikel om postvæsenet i Peru:) At Hanne ringer til mig er ikke fordi hun ved jeg kan hjælpe direkte men fordi hun ved jeg gerne vil efterlyse hjælp herinde og så skal de der har den viden der skal til (og det er IKKE mig) ringe og hjælpe. Hanne hverken bider eller smitter, men er en sød dame der tager imod hjælp med den største glæde

Jeg har søgt på fejlen og det lyder til at det er hendes grafik kort som er gået. Det behøver nødvendigvis ikke at kosten en formue at få det skiftet hvis hun kan finde en der kan gøre det for hende.

Jeg taler med Hanne i øjeblikket og har gjort det den sidste time…det er grafikkortet…men for en sikkerheds skyld gennemgår vi lige hele pc’en for diverse ting…vi bruger Teamviewer…jeg har installeret Ccleaner på hendes pc…den fjernede 2.6 GB ragelse :uha:

Systemgendannelse hjælper ikke, hvis det er grafikkortet der er røget…det tror jeg det er…Hanne ser grønne striber…på min skærm er hendes skærm lyserød…:tihi:

Åh Sim-sim, tak fordi du har ringet til hende. :slight_smile:

Har lige talt med Hanne og er helt enig med SimSim at det er grafikkortet der er røget.
Jeg har haft det ske på en af mine bærbare.
Da Hannes maskine også er en bærbar er grafikkortet næsten helt sikkert integreret i hendes motherboard og ja så er det et nyt motherboard der skal til.
Så ikke SimSim opdatering inden jeg ringede, kan jo se at Hanne er i superdygtige hænder der!

Måske der er en kattegal der bor tæt på Hanne og har en eksta PC som de kunne låne hende indtil hendes egen kan blive rep.?:?

Desværre har jeg ikke selv en ekstra pc ellers måtte Hanne gerne have lånt den, ved selv hvor irriterende det er ikke at kunne være online.

Mon ikke vi ved fælleshjælp kan få det løst så Hanne igen kan være online uden at skulle se lyserøde striber:thumbup:

Hanne kan sagtens komme online…omend det ser “grønt ud”…hun kom på i fejlsikret tilstand med netværk…der installerede hun teamviewer 8…så kom jeg ind på hendes pc…og installerede Ccleaner for lige at fjerne evt skrammel der fyldte for meget…det blev renset væk…efter en genstart kom hun på i alm tilstand.

Jeg ville gerne have installeret Puran Defrag…der defragmenterer på en mere hensigtsmæssig måde end Window’s egen defrag.
Hanne skal også have bedre sikkerhed på sin pc end nuværende antivirus og Windows Firewall…det er det samme som at lade nøglerne sidde udvendig i hoveddøren, og det gør man jo ikke. :ups:
Jeg har anbefalet den Firewall jeg selv har købt og betalt i 6 år…Online Armor Pro…jeg får 50 % rabat fordi jeg har købt den så mange år og fordi jeg køber 5 licenser pr år, men de er alle “udlejet”…bortset fra de 2 jeg selv bruger til en stationær og en laptop…

Vi aftalte, at Hanne ringer til mig, når hun er klar igen til at gå videre…:slight_smile:

Tak for forslag og hjælp :slight_smile:

Har nu kigget nærmere på bagsiden af pc’en, og der er flere “låg” med små plader bagved, så jeg håber på, at grafikkortet ikke er en integreret del af et motherboard, men sidder separat bag en af lågerne.

Håber, min sædvanlige it-mand kontakter mig mandag.

Indtil videre kommer jeg kun herind for en ganske kort bemærkning. Ingen grund til at belaste hverken mine øjne eller “dyret” for meget.

Bare dét, at jeg KAN få kontakt med denne verden, gør min mindre “amputeret” og isoleret.

Men endnu engang tak for hjælpen.

Ja, det er utroligt så afhængig man er af internet, når man først er vant til at have det.

  • Og skønt at KG altid kan hjælpe, uanset problemets art. :ok:

Hm hvis du kan komme ind og bruge computeren lidt inden den går amok kunne det være noget så simpelt som blæseren der er stået af. Når grafikkortet overopheder, så slår det fra.

Det kan du faktisk godt have ret i og det passer også med at Hanne fortalte mig om en meget høj lyd pc’en gik igan med. Blæseren er stået af eller står af efter noget tid.
Hvis dette er den rette diagnose så ville jeg helt sikkert bruge maskinen så lidt som overhovedet muligt for ikke at risikere at andet overopheder og evt får permanente skader; her tænker jeg primært på harddisk.

Jeg købte igår sådan en laptop stand i netto til 50 kr, med indbygget blæser.
Den holder pc’en nede på en temp. der siger ca 45-50, i stedet for 60 eller 70.

Sådan et program til at fortælle core temperature, ville nok også være en god idé.
Så man kan sørge for at holde pc’en rimelig afkølet, og godt ventileret.

[QUOTE=HolmeInc;1117261]Det kan du faktisk godt have ret i og det passer også med at Hanne fortalte mig om en meget høj lyd pc’en gik igan med. Blæseren er stået af eller står af efter noget tid.
Hvis dette er den rette diagnose så ville jeg helt sikkert bruge maskinen så lidt som overhovedet muligt for ikke at risikere at andet overopheder og evt får permanente skader; her tænker jeg primært på harddisk.[/QUOTE]

Jeg ved ikke hvor mange blæsere der normalt sidder i en laptop, om der er separat GPU blæser eller det er den på DPUen der holder det hele køligt evt sammen med en anden der trækker frisk luft ind? Men hvis en af dem er stået af, så er det bedst ikke at bruge computeren før blæseren er skiftet. Den gode ting er så at sådan nogle ikke er særligt dyre. I al fald ikke til stationære, jeg er lidt i tvivl om bærbare… alting er generelt dyrere til en bærbar, det er en af grundene til at jeg aldrig selv ville ha’ en bærbar som “hovedcomputer” :slight_smile: Hvis noget går i stykker der, så er man på spanden. På en stationær kan man nemt skifte skærm eller tastatur, det er ikke helt så ligetil på en bærbar :slight_smile:

Men jeg har haft en CPUkøler der stod af engang og det gav LIDT af de samme symptomer. Heldigvis fik jeg en ny på inden CPUen nedsmeltede, for sådan en bli’r ikke bare varm, men RIGTIG varm uden køling.

Lige nu er min computer ved noget der kræver tæt på 100% CPU kraft (så ja, alt andet lagger en smule) - og der har den en (ekstra?) blæser som slår til og står og larmer lige nu :slight_smile:

I min gamle laptop som er fra da spar konge var knægt (xp maskine) er kølet med ekstern blæser da den er stort set altid er tændt. Min hovedmaskine, også en laptop, har pilfingren her haft skilt i atomer så den ved jeg har en blæser. Der er kun så meget plads i en laptop, jeg vil tro en blæser er normalt.

Fik fat på min faste it-ekspert. Han kommer på onsdag.
Vender tilbage (hvis det er muligt) med, hvad han finder ud af.

Knus til jer alle herinde!