Jeg har fået lov at låne et lille ferskvandsaquarium af TineL herinde fra.
Men jeg skal jo have noget at komme det i. Jeg går ud fra en fisk, eller to? Og nogle planter til den?
Jeg vil jo selvfølgelig gerne have en lidt spændende fisk, men den skal naturligvis være ret lille. Casper (kæresten) foreslog nogle ciklider?
Andre der ved lidt om den slags og kan komme med nogle forslag? Og evt. gode råd?
Herefter vil jeg da råde dig til at kigge inde på www.akvariesiden.dk der er en masse artsbeskrivelser og plantebeskrivelser, og kloge hoveder der glædeligt hjælper
Det er en guldfisk der har været i før. Og det skal der bestemt ikke være i igen. En guldfisk/slørhale kræver et 400 liters akvarie for at kunne leve optimalt.
Du får forhåbentligt pumpe og filter med til at rense vandet med?
Men man gør det, at man indretter akvariet med grus og planter.
Sætter pumpe og filter til.
Så lader man det stå i et par uger for at skabe et ordentligt vandmiljø.
Og først derefter putter man fisk deri.
Hvis nu det er meget, meget lille, så er noget af det eneste jeg vil råde til at putte deri kampfisk…en han og en hun…evt. en han og to hunner…aldrig to hanner sammen, for de slår hinanden ihjel.
Hunner er ikke så iøjnefaldende, men hannerne er flotte med lange farverige finner, og de trives på lidt plads
[quote=Felis;254558]Okay…men så går vi ud fra meget lille.
De fleste fisk trives ikke i meget små akvarier.
Du får forhåbentligt pumpe og filter med til at rense vandet med?
Men man gør det, at man indretter akvariet med grus og planter.
Sætter pumpe og filter til.
Så lader man det stå i et par uger for at skabe et ordentligt vandmiljø.
Og først derefter putter man fisk deri.
Hvis nu det er meget, meget lille, så er noget af det eneste jeg vil råde til at putte deri kampfisk…en han og en hun…evt. en han og to hunner…aldrig to hanner sammen, for de slår hinanden ihjel.
Hunner er ikke så iøjnefaldende, men hannerne er flotte med lange farverige finner, og de trives på lidt plads
Natascha - Hmm, det kan godt være… Men den nåede desværre at blive spist af en stor kattekilling inden - eller heldigvis måske…
Felis - Ja, det regner jeg da stærkt med at jeg får lov at låne med Hun bruger det jo ikke til noget. Tak for rådet. Dem vil jeg google. Aner intet om fisk og akvarier skal jeg gerne indrømme.
Natascha - Ja, de er ret flotte hvis man lige googler.
Jeg regner med at jeg kan få nogle råd i dyrehandlen. Eller ved sådan nogle lige så lidt som de ved om f.eks. katte?
Skal man have mere end en? Eller er det lige meget? Eller afhænger det af arten?
[quote=Eva K;254561]Natascha - Hmm, det kan godt være… Men den nåede desværre at blive spist af en stor kattekilling inden - eller heldigvis måske…
Felis - Ja, det regner jeg da stærkt med at jeg får lov at låne med Hun bruger det jo ikke til noget. Tak for rådet. Dem vil jeg google. Aner intet om fisk og akvarier skal jeg gerne indrømme.[/quote]
Min far har haft akvarier i 25 år. Så man har da lært lidt
[quote=Eva K;254562]Natascha - Ja, de er ret flotte hvis man lige googler.
Jeg regner med at jeg kan få nogle råd i dyrehandlen. Eller ved sådan nogle lige så lidt som de ved om f.eks. katte?
Skal man have mere end en? Eller er det lige meget? Eller afhænger det af arten?[/quote]
Lad for guds skyld være at spørge dyrehandleren. De vil give dig alt, bare du har pengene. De skider virkelig på hvad fiskene kræver.
Jeg vil råde dig til at købe flere, en guppy er ret kedelig i længden G
Og så synes jeg også du skal købe en ancistrus malle… De tager alt “skrældet” og alger og sådan
Grunden til at kampfiskehanner kan komme til at slå hunner ihjel, det er fordi de er lidt voldsomme over for dem hvis de vil parre sig, og det er derfor man som regel anbefaler to hunner sammen med en han.
Hanner og hunner slås ikke sådan som to hanner ville gøre det.