Ja som nogen ved så nedkom Maya i morges, hun er super glad for de små og de ligger ved hende, men har nu observeret at de kun får fat i de øverste 2 små vorter og ellers så putter de bare ved hende, de er friske og livlige.
men… Nu har jeg lige mærket hende og hendes brystvæv er utrolig spændt under huden, de øverste vorter er mindste og passer til deres mund, mens de andre virker lidt mere flade og tykke/hævede og svære at få fat i.
Virker lidt mærkeligt og ingen tvivl om der nok er mælk der gør det, så tænkte på om jeg kunne tømme dem lidt med en giftsuger evt og håbe de små bedre kan få fat så . Eller skal jeg vente og se tiden an ?
Hun har ikke feber, men virker generet/øm når de forsøger at få fat på de nederste som er store.
Prøv at se om du ikke kan komme til at massere de nederste og få dem til at falde lidt og bliv ved med at prøve at få de små til at bruge dem - kan du selv malke noget ud af dem?
De er svære at malke ud da de er så spændte, har masseret dem og forsøgt at få de små knappet på dem uden held, derfor tænkte jeg at denne her kunne hjælpe http://www.helselinien.dk/pi/Giftsuger_1880_1.aspx har den på lager, der kommer mælk ud når jeg prøver med fingrene
Bliv ved med at massere og presse mælk ud til området virker blødt og ikke længere spændt. En varm klud er en god hjælp. Så snart de ikke er så spændte kan killingerne komme til at die.
Marina
Ja, du kan med held lige tage trykket med sådan en sprøjte.
En af mine var så spændt, at killingerne slet ikke kunne få fat og die - vorterne lå nærmest helt inde i det spændte bryst.
Jeg brugte en engangssprøjte, hvor jeg lige skar hovedet af - det hjalp rigtig fint.
Jeg har brugt giftsugeren i morges da alt andet glippede og fik taget en del af trykket, har siden set dem die ved to af dem de ellers tidligere ikke kunne få fat på, syntes de virker meget urolige og med meget mere lyd på end jeg er vant til, har derfor lige vejet dem og de har alle taget 2-3 gr på siden fødselen i går morges, så mon ikke de bare skal have lov at få gang selv i mælkebaren ?
Det går desværre ikke helt planmæssigt, Maya passer fint de små og ser også de skiftevis dier ved hende, men trods det har den ene pige tabt sig 6 gr siden i går, så nu støtter jeg både hende og den ene dreng, de andre ligger på, men stadig minimalt, ca 4-5 gr i døgnet
Jamen problemet er jo ikke at hun ikke har mælk, da hun er helt våd om vorterne … og det faktisk kan løbe lidt fra hende, så hvorfor de ikke tager på planmæssigt aner jeg ikke
Hvad får Maya at spise?
Jeg har hældt fedtholdig mad og drikke på Dione fra start, så jeg ved hendes mælk har godt med næring og hun ikke bruger det hele selv
[QUOTE=DK Sugieh;1067763]Hvad får Maya at spise?
Jeg har hældt fedtholdig mad og drikke på Dione fra start, så jeg ved hendes mælk har godt med næring og hun ikke bruger det hele selv :)[/QUOTE]
Jamen vil sige hun får tilbudt alt, men efter hun har født, ja så er det altså kun babycat og lidt Lux der glider ned, hun får KMR, kaffefløde, A7D osv. men nej det som damen lige inde fødsel elskede, ja det nægter hun nu at røre.
De 3 virker helt ok stadig, vejede dem lige for kort tid siden og de har taget lidt på siden eftermiddag, mens de 2 desværre kun vil spise 1-1,5 ml ved mig af gangen og det er ikke nok.
[QUOTE=GitteS;1067882]Jamen vil sige hun får tilbudt alt, men efter hun har født, ja så er det altså kun babycat og lidt Lux der glider ned, hun får KMR, kaffefløde, A7D osv. men nej det som damen lige inde fødsel elskede, ja det nægter hun nu at røre.
De 3 virker helt ok stadig, vejede dem lige for kort tid siden og de har taget lidt på siden eftermiddag, mens de 2 desværre kun vil spise 1-1,5 ml ved mig af gangen og det er ikke nok.[/QUOTE]
Hvis de tager på, får de jo hos deres mor - så mon ikke der bare skal gang i det og de skal finde ud af at tage fra.
Jo det håber jeg og håber/tror også på de 3 nok skal klare sig igennem start vanskeligheder, mens jeg tvivler på de 2 andre som ikke rigtig dier så ofte selv ved hende og ikke har lyst til ret meget ved mig, men forsøger at gøre hvad jeg kan, men man føler sig jo magtesløs.
Så her serveres alt jeg kan forestille mig hun kunne finde på at spise
[QUOTE=GitteS;1067900]Jo det håber jeg og håber/tror også på de 3 nok skal klare sig igennem start vanskeligheder, mens jeg tvivler på de 2 andre som ikke rigtig dier så ofte selv ved hende og ikke har lyst til ret meget ved mig, men forsøger at gøre hvad jeg kan, men man føler sig jo magtesløs.
Så her serveres alt jeg kan forestille mig hun kunne finde på at spise[/QUOTE]
Har du taget hendes temperatur ? Kunne hun have lille brystbetændelse ?