Spar på energien "tips ønskes"

Hvis det nye regeringsudspil bliver vedtaget, bliver der jo en del grønne afgifter.
Som jeg har forstået det, får man en “energicheck” på 1300 pr voksen og 300 pr barn pr år.
Tja … jeg skal ærligt indrømme, at jeg synes det er dybt uretfærdigt for os, der er alene med børn, for mine to unger bruger med garanti mere energi end en voksen mand i form af beskidt tøj, beskidte tallerkener, bad mv.
Så min kommentar til den del af pakken er helt klart: Det er en ommer! :thumbdown:

Men desværre står det jo nok ikke i min magt at ændre på regeringsforslaget, så noget må der gøres, men hvad :?

I den tid jeg har boet her (lidt over 1 år), har jeg investeret i vaske- og opvaskemaskine klasse A. Jeg har besluttet mig at købe et nyt vandsparetoilet (det gamle er begyndt at løbe ind imellem) og generelt prøver vi på at spare på lys, varme og vand.

Desværre hørte jeg i radioen, at et 10 minutter langt bad fra 2010 kommer til at koste 23 kr :besvimer: - jeg ved ikke om det er korrekt, men for mig, der bader dagligt, synes jeg det lyder helt vildt.
Jeg har derfor overvejet om man skulle købe et æggeur til at stille i badet, så man nøjes med 5 minutters bade.

Nogen der har gode idéer til andre spareforslag :?

Du kan få sån nogle dyser til at sætte på bruser, vandhane osv som blander vandet med luft så du bruger mindre vand men det føles som det samme.
Ellers så er der at vaske ved lavere antal grader, undgå tørretumbling, hvis din opvaskemaskine/vaskemaskine har et spar vand program så brug det, sluk for varmen når der luftes ud, når man ikke er hjemme og evt om natten, anskaf dig lysdæmpere til dine lamper, anskaf dig afbrydere til tv, pc, video og anlæg da de ved stand by også bruger strøm, tjek din isolering derhjemme bla. vinduer og døre om de evt skal tætnes så varmen ikke fiser ud.
Har mange flere råd men det var dem jeg lige havde på tungen :slight_smile:

[QUOTE=Celina;143505]Du kan få sån nogle dyser til at sætte på bruser, vandhane osv som blander vandet med luft så du bruger mindre vand men det føles som det samme.
Ellers så er der at vaske ved lavere antal grader, undgå tørretumbling, hvis din opvaskemaskine/vaskemaskine har et spar vand program så brug det, sluk for varmen når der luftes ud, når man ikke er hjemme og evt om natten, anskaf dig lysdæmpere til dine lamper, anskaf dig afbrydere til tv, pc, video og anlæg da de ved stand by også bruger strøm, tjek din isolering derhjemme bla. vinduer og døre om de evt skal tætnes så varmen ikke fiser ud.
Har mange flere råd men det var dem jeg lige havde på tungen :)[/QUOTE]

Åh tak … mange af disse ting, har jeg allerede foretaget.
Bruseren er vandsparebruser - men det er absolut en mulighed at købe vandsparedyser til køkken- og badeværelsesvandhanerne.
Alt tøj vaskes på 30-40 grader, undt. karklude, sengetøj og lign., der vaskes på 60 grader. Tørretumbler bruges kun i nødstilfælde.
Alle el-apparater slukkes på kontakten, hvis de ikke bruges i længere tid.
Dog er jeg slem til at have computeren tændt altid, når jeg er hjemme :ups: - den har dog en vågeblusfunktion.
Isoleringen tror jeg er fin nok - i hvert fald ligger vores varmeforbrug på under 5000 kr årligt :thumbup:

Tager gerne mod flere forslag :slight_smile:

Spare pærerer og så tror du det er løgn, men du sparer rigtig mange penge på at tingene ikke står på standby… sluk alt på kontakten natten over :slight_smile:

Kære Vivi…

Jeg har et; som vi har praktiseret længe :slight_smile:

Hver gang I går ud af et rum.
Så sluk lyset.

Selvfølgelig ikke - hvis der sidder et af familiemedlemmerne -
med mindre vedkommende sover…:tihi:

Tak :slight_smile:
Jeg forsøger det med at slukke lyset, men det kniber lidt med at få det til at hænge fast hos børnene.
Sparepærer er i brug overalt :ok:

Men begge børn bryder sig ikke om at sove i totalt mørke … så der er lys tændt i entreen om natten, men det kan nok ikke være anderledes lige pt.

Hvad angår vand:

Sluk mens I børster tænder
Sluk mens I sæber/shamponerer under bruseren
Sluk når vandglasset er fyldt og vandet bælles ved køkkenvasken
Sluk når gryden er fyldt i stedet for at lade køkkenhanen løbe mens I vasker gryden.

Gentag husreglerne, så de sidder som mantra i dine unger; “sluk efter dig” runger straks i mit hoved, når fx. lys “brænder” i et mennesketomt rum…hvor mon jeg har det fra? dummeforældre

Hvis du har sparevanerne på plads, så ville jeg som det første få udskiftet toilettet der løber.

Jeg så i et program på DR (tror jeg) for lidt tid siden at sådan et gammelt toilet virkelig bruger tossemeget vand i forrhold til et nyt.

Der er kommet rigtig mange gode råd!

Her gør vi følgende:
Bruger sparepærer overalt og forsøger at huske at slukke lyset
Vasker kun på 30 og 60 grader
Har elspareskinner til tv, stereo og begge computere
Slukker vandhanen under tandbørstning
Vandsparedyser til haner og bruser
Fyrer op i pilleovnen istedet for at skrue op for radiatoren
Slukker ovn og kogeplader og lader dem køre det sidste tid på eftervarmen

Jeg er så en af dem der tror, at det ikke hjælper så meget at spare/nedsætte sit forbrug, hvis det i forvejen er inden for det rimelige og ikke unødigt fråds.

For hvis forbruget alle steder sættes nævneværdigt ned, så kommer der færre penge ind, og det medfører bare at taksterne stiger igen.

Eks mit elforbrug har ligget meget stabilt i de 29 år jeg har boet i huset her og det er tjekket umuligt at spare yderligere på.
men til sammenligning kostede det i 1980 570 kr i kvartalet…nu koster det 4300 for det samme forbrug, hvoraf det meste af stigningen skyldes forhøjede afgifter.

Jeg kan ikke lige umiddelbart komme på flere sparetips end dem der er givet.

Men lyset nævnes…det er i bagatelgrænsen at spare så meget på lyset, at man slukker hver gang man forlader et rum kortvarigt.

Eks. en almindelig 40 W pære, hvis den er tændt hele tiden, koster det ca 1,80 kroner i døgnet, og altså ikke det der er den store strømsluger, medmindre man har mange lamper tændt hele tiden.

Hvis du har udendørs lys, så sørg for at det er med føler på så det ikke står tændt hele tiden

Orv jo skærme. En fladskærm bruger også mindre strøm end et gammeldags tv/computerskærm.

[quote=Felis;143550]

Men lyset nævnes…det er i bagatelgrænsen at spare så meget på lyset, at man slukker hver gang man forlader et rum kortvarigt.

Eks. en almindelig 40 W pære, hvis den er tændt hele tiden, koster det ca 1,80 kroner i døgnet, og altså ikke det der er den store strømsluger, medmindre man har mange lamper tændt hele tiden.[/quote]

Hot damn Felis - du kan da ikke bare fyre sådan noget af, når vi andre render rundt og slukker lys efter os mens vi jodler “Heal the woooooorld…make it a better place…for you and for me and the entire human race…”

Mine illusioner er bristet :brist:

:tihi:

1.80,-…det er jo næsten dyrere at slide kontakten op med konstante tænd/sluk!

Kan godt se jeg nogenlunde har været hele vejen rundt.
Udendørslys er ikke med føler, men er kun tændt, hvis jeg venter gæster.

Toilettet skal fikses … når min vvs’er har holdt barnedåb. :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;143566]
Toilettet skal fikses … når min vvs’er har holdt barnedåb. :)[/quote]

Er den en kjøwenhawner-ting ikke at bruge døbefonten eller hva? :?

-LOL:besvimer:

PS:

[quote=Dorthe Andersen;143564]Hot damn Felis - du kan da ikke bare fyre sådan noget af, når vi andre render rundt og slukker lys efter os mens vi jodler “Heal the woooooorld…make it a better place…for you and for me and the entire human race…”
[/quote] -høhø Hmmm er det mon een der snart skal et smut til London der, og se MJ :? -wehuu :stuck_out_tongue:

-LOL

Var nok mere en konstatering, at han næppe har tid lige nu :stuck_out_tongue:

Sætter lige et par link ind http://www.joost-el.dk/elforbrug.html

Så er der sådan en her , man kan låne http://www.lokalenergi.dk/Lokalenergi_Privat/Spar_Energi/Elmåler_/_Sparometer.aspx

[quote=Sheer;143592]-LOL:besvimer:

PS:
-høhø Hmmm er det mon een der snart skal et smut til London der, og se MJ :? -wehuu :p[/quote]

Svaret er nej :ked: men jeg tror det kunne have været spændende! Jeg er dog fan af “gammel tid” og ikke af ny “falleret” tid.

[quote=Vivi_Fletcher;143600]-LOL

Var nok mere en konstatering, at han næppe har tid lige nu :p[/quote]

GUDSKELOV!!! Troede lige vi igen var pinligt bagud hernede på Bøh-landet -høhø

Egentlig har vi haft meget fokus på el-forbruget her i huset.
Tænker nok mere om vi kan gøre noget på vandforbruget?