Spareindkøb :)

Jeg har tidligere nævnt det, men jeg gentager lige…
Der er rigtig mange penge at spare på diverse grønt, hvis man handler hos indvandrerkøbmændene… samtidig kan man også få fat i rigtig mange interessante og anderledes ting :slight_smile:

Jeg er lige kommet hjem fra indkøb og I får lige en liste over, hvad jeg har købt:

1 kilo ferskner
1 kilo sød kartofler
1 kilo jordbær
1 kilo grønne peberfrugter
2 kilo bøftomater
1 kilo bagekartofler
½ kilo chilli grøn/rød
10 bananer
½ kilo hindbær
1 lille vandmelon
1 pose tørrede mangoskiver (slik)
1 pose tørret lemongrass
3 dåser kikærter
3 store dåser flåede tomater
1 glas varaj - stærk rød pebersauce
2 kg fuldkornspenne
1 bundt bredbladet persille

Samlet pris 250 kr! :wehu:

Prøv lige at få det i et supermarked til samme pris!
Varerne er alle fine og friske - bortset fra bananerne som desværre allerede er modne. (Men vi spiser bananer til bananer herhjemme så det går nok :slight_smile: )

:uha: :uha: :uha:

Dælme billigt :ok: Vi mangler en indvandrekøbmand her i Gilleleje, vi skal helt til Hillerød for at finde en indvandrekøbmand :slight_smile:

Mht. bananerne, så brug dem til smootie sammen med frosne bær, de smager super :thumbup:

Hold da op! hvor har du været henne? :uha::uha::uha:

Vi har bazaren i Odense. Men det er der alle tager hen, så priserne er også derefter… Synes det er blevet dyrere siden vi prøvede første gang.

ADRESSE ??? :bebe:

Jeg har såmænd bare været hos min sædvanlige købmand ved Husum Torv :slight_smile:

Okay… noget af det var tilbudsvarer (fx de tre dåser kikærter) men det er altså altid billigt at handle der!

Lige nu har han tilbud på store glas med syltede paprika eller løg eller tomater… 25 kr :ok:
Det er muligt at de er nær sidste salgsdato, når de er så billige, men jeg vil sagtens kunne nå at bruge et stort glas på en måneds tid…

Regitze, du har da mange gode indvandrekøbmænd hvor du bor, er det ikke billigt at handle der:?

Vi har ikke den slags i Vejen. Eller omegn.

Hiver lige denne op igen… for endnu engang at slå et slag for at folk handler hos den lokale indvandrerkøbmand i stedet for de dyre supermarkeder…

Skulle have gæster sidste weekend… inviteret til vegetarmiddag, så der skulle indkøbes store mængder grønt!

Listen var som følger:

1 stor knoldselleri
bladselleri
tomater - små på stilk - ca 500 g
10 peberfrugter, rød/gul/grøn
1 ananas
mungbønner, 1 kg
hvidløg, tre stk i net
avrar - paprikasauce
chilli - ½ kg, røde og grønne
jordskokker, 1 kg
rødbede, ½ kg
quinoa, pakke m 1 kg
majsmel til polenta, pose m 1 kg
løg, 2 kg
10 store æbler
5 pærer
1 kg gulerødder
2 bndt forårsløg
porrer, 1 kg
agurk, 2 stk
7 lime
2 citron
½ kg sødkartoffel
2 bdt bredbladet persille
frisk basilikum
frisk timian, vacuum
frisk mynte, vacuum
frisk salvie, vacuum
1 kg kantareller
½ kg frisk ingefær
to slags salsa
2 l skummetmælk
gedeost, 100 g

Pris ialt 410 kr!

Vi blev meget mætte!
Og jeg fik ikke engang brugt alle grøntsagerne…
Fx har jeg i denne uge lavet lækker jordskokkesuppe på resterne af jordskokker og porrerne… jeg har desuden quinoa i fryseren og fået lavet et par rigtig gode currys og tomatsaucer også til fryseren…
Her til formiddag er jeg ved at grille de sidste peberfrugter - de kan ikke rigtig klare den længere trods køleskab… derefter i en bøtte med lidt olie over… og vupti - jeg har sparet sådan ca 50% i forhold til at gå ud og købe den slags færdiglavet + at jeg har både røde og grønne… lækkert til salater og med fx kylling.

Hov Ann …Vil du dele opskriften på jordskokke suppe ?
Jeg er vild med jordskotter men mangler noget variation :slight_smile:

Jo, da… smider den i Opskriftforummet :slight_smile:

Jeg var i basar vest i Århus for et stykke tid siden, der fik jeg fire mangofrugter til 20 kr :thumbup:
Hos den lokale købmand kan jeg få en til 15 kr :thumbdown:

Jeg kunne godt tænke mig at købe den slags peberfrugt der smager af lidt mere end dem man køber i de danske supermarkeder.
Er der nogel der har forstand på det og måske kender en butik der ikke ligger alt for langt fra Aalborg så vil jeg gerne ha besked?? :slight_smile:

Tja, den type butikker heromkring - f eks på Vbrogade og Nørrebrogade - har ofte deres grøntvarer i kasser ude på gaden.
Da jeg way back when forsøgte at læse biologi, var der netop publiceret en undersøgelse om div. tungmetaller i frugt og grønt, der havde stået ud til gaden - det var rystende læsning.
Men diverse emballerede varer på dåser, glas, og tørret, dem køber jeg gerne der.

Men jeg gør mig mine tanker over, hvordan de lave priser er mulige :? Hvordan det forholder sig mht arbejdsforhold, overenskomstmæssig løn, sort arbejde, hygiejne - det kan jo ikke kun være reklameudgifter, de sparer så meget på, at det svarer til prisforskellen :?

Hørte fra én, at de tidlig om morgenen kører ned til de tyske markeder og køber grøntsagerne billigt dér…dvs. at de slipper for mellemmænd etc… :øhmm: aner ikke om der er hold i det…

Arbejdsforhold?
Tja… det er hele familien som knokler… og der er ingen faste arbejdstider… lønnen er elendig og står i hvert fald ikke mål med timetallet… I det hele taget er der ikke meget som adskiller grøntforretningerne fra alle andre små selvstændige virksomheder :wink:

Det er fristende priser, det forstår jeg.

Men der er ingen sådan shop her i Indre By. For ca 5 år siden var der en lavstammet, mørklødet og helt ualmindeligt flink fyr, der forsøgte på det ihærdigste, komplet med kunde-konkurrence om forretningens navn, smagsprøve på alt, hvad man spurgte om, færdigpakket eller friskt.
Den arme mand, han satsede, og det holdt max ½ år. Det var sørgeligt, at den butik ikke slog an, for han var virkelig grundig og service-minded.

En helt tredie ting, der har undret mig længe, er, når der ikke er nogen form for prisskiltning på diverse varer i sådanne butikker.

Jeg får den tanke - sikkert over-mistænksom og småparanoidt - at det kunne betyde, at der er forskellige priser til forskellige kundegrupper.

Men egentlig generer det mig blot, at jeg med mine begrænsede færdigheder mht hovedregning så ikke har nogen chance for at beregne et overslag for, hvad jeg har købt og skal betale for, billigt eller ej, når man f eks er på SU og lignende smalkost.

Men først og sidst: Frugt og grønt, der har stået i tæt biltrafik-os, tør jeg slet ikke købe og indtage :slight_smile:

Tja… her er der priser på alt… dog skal man selvfølgelig være opmærksom på at når noget er ekstraordinært biligt, så er det ved at være “sidste udkald” :slight_smile:
Fx er jeg ikke dummere end at jeg er klar over at når 10 bananer nedsættes fra 25 kr til en flad tier - jamen så skal disse bananer spises hurtigst muligt (hence bananmuffins og andre retter med banan :wink: ) Jeg skal i hvert fald ikke forvente at de holder i flere dage i frugtkurven herhjemme!
Ang at bruge grønt som har ligget ud mod gader/veje… Tja, jeg bor op af en motorvej og bruger bær og frugt fra min have… For mig handler det om at skylle ordentligt og have en holdning om at jeg ikke vil lade mig begrænse, blot fordi nogen siger at tingene er sådan (om et par år kommer en ny undersøgelse og siger det stik modsatte!) Simpelthen bruge min sunde fornuft… (Nå, ja - og så har jeg absolut ingen planer om at blive 100! + mener at døden skal have en årsag :wink: )