Sparetips og lidt om madspild

Jeg har haft Too Good To Go app’en i 3½ år, men kun brugt den en enkelt gang. Men nu skulle det prøves igen.

I formiddags hentede jeg overskud fra morgenbuffeten på et lokalt hotel for 29 kr. med afhentning ml. 10.30 og 11.00. Perfekt til brunch, tænkte jeg, og jeg blev ikke skuffet. Der var mere end rigeligt til mig :smil: Det bliver ikke sidste gang, jeg henter derfra :ok:

Det passede med, at jeg på samme tur kunne køre i Fakta efter dagligvarer for 29 kr. Det blev til dette her. Kartoflerne var helt friske, - leveret i dag, sagde manden, men der var gået hul i posen. Det kan jeg sagtens få noget ud af :thumbup: Mælken havde udløb i dag og er næsten allerede røget med brunchen, den fejlede absolut intet.

Derudover er jeg blevet glad for “eTilbudsavis” app’en. Jeg synes, det er ret smart, at man kan søge på specifikke varer for at finde dem på tilbud. Og man kan lave en indkøbsliste. Den fungerer godt for mig, fordi jeg kommer forbi de fleste supermarkeder på vej hjem fra arbejde, og derfor ikke behøver at køre ekstra for (nogle gange) små besparelser :smil:

Derudover er der div apps. for elpriser. Jeg har “strømpriser”, men dog en fastprisaftale, så jeg bruger den ikke til så meget. Jeg overvejer dog at skifte til variabel pris nu. Jeg har lige fået aconto opkrævning for næste kvartal og prisen er næsten fordoblet i forhold til sidste kvartal :besvimer:

Har i andre nogle gode idéer og anbefalinger, I gerne vil dele? :smil:

9 Synes om

Jeg elsker at købe bagebrød på to good to go

For når man fryser ned eller gemmer til dagen efter er de fantastiske når de kommer i ovnene efter en tur under vandhanen. På den måde føles de som var de lige købt

Og så er jeg begyndt at have flere dage om ugen uden kød… når vi er 5 bliver det hurtigt til en besparelse og så ofte retter med få ingredienser

7 Synes om

Super ide med tråden her @Beydana :ok: tak for en god ide

Ja de poser, er for det meste gode, problemet er her bare, der skal køres efter det, og en ting hentes i denne tid og anden i en andet tid, men skal vi alligevel afsted efter noget, tjekker vi om der er noget,

Jeg gemmer alt fra aftens mad i køleskab eller fryser, og dagen inden koger ekstra kartofler, hvis der ikke er mange, så med jævne mellerum får vi en ret der hedder spisekammer oprydning, og ikke og forveksle med biksemad. Der har været en gang, det var uspiselig og vi måtte afsted efter noget ved grillen. Og en par gang det var så god, jeg gerne ville have haft en opskrift på den, ok en det kunne nok spises men, der røg lige en pakke pølser op fra fryser, og kartofter og grøntsager blev soteret fra og det kunne meget bedre spises

Med venlig hilsen

4 Synes om

Jeg kunne ikke få vores madbudget til at holde uden min fryser.
Men så spiller det også.

Den anden aften fik vi pizza, der eneste der havde kostet fuld pris var tomat sauce

Scorede diverse pålæg den anden dag for hhv 2 og 4 kr pr pakke.
Vi napper jævnligt en too good to go, men der er rift om dem!
Og så ugens tilbud som i høj grad er med til at bestemme ugens madplan.

Og så er vi begyndt at holde reste buffet når der er nok.
De små rester der knap dur til frokost.
Sidst startede vi med grøntsags suppe, så en halv fyldt pandekage til hver og til sidst en sjat pølseret

Pt ligger der biksemad og tomat suppe og venter.

Og så at bruge det sidste af noget er jeg blevet bedre til. Køn er grøntsags suppen ikke når der er to rødbeder i, men det smagte jo fint :joy:

4 Synes om

Jeg er også blevet fan af to good to go, især bagerbrød. Vi får en pose med 2-3 hele brød, 1 flute 1 rugbrød og noget winerbrød for 39,00 kr.

Jeg køber også mange tgtg poser med frugt og grønt.

Og så planlægger jeg maden udefra hvad der er i dem.

Kigger meget efter gule mærker og i tilbudskølerne.

Vi har variabel strømpris, så jeg bruger andel energi app for at se hvornår den er billigst. Kan heldigvis programmer både vaske- og opvaske maskinen samt tørretumbler.

Bruger stort set ikke vores ovn længere, har købt en Air fryer med 2 rum. Den er betydelig billigere i strøm.

Har skruet ned for varmen i huset, dog ikke så vi fryser eller huset bliver koldt. Men istedet for 22-23 grader, så 20-21 grader. Og så tager jeg en trøje og tykke sokker på og putter mig under et tæppe.

Vi prøver at tænke os om, men er ikke hysteriske. Hvis jeg skal bruge min vaskemaskine kl 18 eller lave en stor lasagne i Ovesen så gør jeg det.

4 Synes om

Jeg er blevet virkelig obs på elpriserne, fordi jeg har variabel pris og der er mange penge at spare. I perioden oktober - marts skal man derudover huske, at selve transporten af strøm mere end fordobles, så det er absolut no-go at bruge strømslugere i den periode (bortset lige fra ovnen til at lave aftensmad).

Jeg har i mange år været obs på at reducere madspild ved f.eks. at vælge varer med gule priser og det fokuserer jeg endnu mere på nu. Det er der dog også andre end mig, der gør, kan jeg se - i går i min lokale brugs var både brødhylderne og køleskabet med varer som blæst, da jeg kom ved 17.30-tiden.

Mit køleskab er aldrig helt fyldt - det er stort set umuligt at have overblik over indholdet, hvis man ikke kan se det, når man åbner lågen. Til gengæld bruger jeg min fryser enormt meget og så er jeg supergod til at bruge selv kedelige grøntsager. De kan fint svitses på panden (også f.eks. salat), indbages i en æggekage, koges til suppe eller bruges i en gryderet.

4 Synes om

Vi har altid rester i fryseren og bruger den flittigt. Vores kød får vi fra en kammerat, der har kvæg og en anden der har grise, så allerede der sparer vi ret meget ift. supermarkedspris. Men det kræver lidt god plads :slight_smile:
Jeg laver ikke madplan, men når jeg tager kød, rester, grønt, brød op af fryseren er det altid dagen i forvejen og så tør det op i køleskabet :slight_smile:
Vi bor desværre så langt fra de der to good to go tilbud, at det ikke kan svare sig i brændstof :slight_smile:

3 Synes om

Det er ikke noget jeg er begyndt med nu, men for en del år siden, mange ting har man gået og vide det kan ikke fryses, men jeg giver det mest utrolige en chance, det er godt nok få ting der måtte kyles ud.
Bla andet, efter gæster der var virkelig mange kogte kartofler i overskud, samt der ikke skulle spises hjemme de næste dage, det blev marineret med olie og krydderier og i fryseren. Op om morgen og tø op i køleskab hele dagen i ovnen i knap 40 min, måske ikke så pæne udsende, lidt smuldret, men de smagt lige som de bare var kogte kartofler fra køleskab.
Har en pose i fryser der er lukket let, i med alle rester ost, der kan bruges på pizza
Pizza dej laver jeg store potioner, fryser og dejen op 4 timer inden, så den kan hæve, hvis jeg ikke bruger en hel dåse asparges i fryser.
Salsa rest , taco rest i fryser til pizza, eller bagers i køleskab hvor det er godt kold, til hjemmelavet pizza, som tomat sovs.

Med venlig hilsen

2 Synes om

Det samme her :slightly_smiling_face: Jeg køber stort set kun kød på tilbud eller dato. Fryser det ned som det er. Eller laver store portioner af frikadeller, boller i karry og div. gryderetter og fryser ned l portionsstørrelser, så det er let at varme til aften i microovnen. Det er også dejligt nemt i løbet af ugen.

Og så er jeg faktisk begyndt at bage selv :uha: Jeg ved ikke om det samlet set er billigere, men jeg blev så skuffet over et dyrt valnøddebrød købt ved bageren med ca. 3 valnødder i. Det var i hvert fald ikke pengene værd :thumbdown:

Jeg overvejer at bruge min grill lidt mere. Jeg lavede lassgne i den, da ovnen en gang gik i stykker. Det fungerede fint - ligesom pizza på pizzasten i grillen også er superlækket.
Mon man kan bage brød i grillen også? :gruble:

2 Synes om

Jeg har i lang tid fulgt siden her, og synes den er god

Her er lidt tips

Men mindes også jeg har lånt en kogebog, hvor det halve var brød bagt på grill, ligger lige hovedet i blød

Med venlig hilsen

1 Synes om

Af en eller anden grund (sikkert for at spare penge) er mine vandrør ikke isoleret, så det tager tid at få varmt vand i hanen i køkkenet. Jeg havde en VVS’er ude for at se på det for mange år siden og han sagde, det ikke ville kunne svare sig at bruge penge på at få det gjort. Så det har jeg levet med stort set lige siden.

Indtil en dag, hvor jeg fik lyst til at se, hvor meget vand, jeg egentlig hældte i afløbet hver gang. Det er minimum 1,5 liter. Så nu er jeg begyndt på at tappe det og bruge det til vandskåle, hælde det på flasker, der kommer i køleskabet, så jeg altid har frisk vand at drikke, til elkedlen eller til at koge æg/grøntsager. Og ved at drikke postevand i stedet for flaskevand, sparer jeg også dér en del penge :slight_smile:

5 Synes om

Er rørene så du selv kan komme til dem, det meste af vejen

Med venlig hilsen

Nej, det er de ikke. De løber under gulvet. Det er derfor, det ville være forbundet med høje omkostninger at få dem isoleret.

1 Synes om

man kan godt grill bage brød, men er bedst til madbrød. Det er også sværere at styre temp og det kan have ret stor betydning for det endelige resultat.
Og så har en grill et ret sort varmetab til omgivelserne.

ideen med brød og kage i grill er især i kuglegrill med briketter, for at udnytte restvarmen

Vi spiser forøvrigt jævnligt grød og laver det lidt spændende: ala risengrød, med kerner og rosiner, med æble - lidt af hvert goes.

Vi har et budget på 3000 for 2 voksne som spiser frokost hjemme også (flexjobbere).
og deri er også en tur på BK på farten, lidt øl, en del sodavand og så selvfølgelig vaskepulver og den slags.
Og det handler ikke om at vi er fattige- ikke længere. Men vi har begge levet på en sten i perioder og er derfor enormt prisbevidste/nærige.
Nogle ting går jeg ikke på kompromis med (gode tomater, rugbrød , youghurt uden sukker fx) men jeg kan sgudde smage forskel på mayonaisen og fx remas eget vaskemiddel vasker mit tøj fint rent.
og nogle ting køber vi så bare ikke hvis det ikke er på tilbud med mindre det er døden om at gøre. Det er det nok et sted ugen efter som regel.

4 Synes om

Ja tænkte det nok, men var der bare 40 cm, kunne der købes noget der bare isoleret 50 procent, og måske du lige frem selv kunne

Med venlig hilsen

Det eneste sted, jeg kan komme til rørene er lige under vandvarmeren i bryggerset og jeg tvivler på, at det ville gøre den store forskel i mit køkken :slight_smile:

Så jeg tror bare, jeg vil fortsætte med mit lille sparesystem, der måske kan bruges af andre, som ikke har hurtigt varmt vand :slight_smile:

2 Synes om

Jeg har lige hentet Too Good to Go for 19,-. Jeg blev ikke skuffet

7 Synes om

I aftes da jeg stod og lavede sovs, kom jeg til og tænke hvad jeg gjorde. Det er måske ikke mange kroner det drejer sig om.
Men når jeg laver jævning af marizena mel. Ja enten har jeg lavet for lidt, eller også alt for meget. Jeg røre det og så står det i en honning glas i køleskab til næste gang, bare lige røres, så er det klar igen, jeg smidder aldrig noget ud længere

Med venlig hilsen

3 Synes om

Jeg er begyndt at lade min tlf op i bilen når jeg alligevel er ude at køre. Det er måske ikke det helt vilde jeg spare, men mange bække små…

4 Synes om

Jeg fryser næsten altid om mine fødder, med mindre det er ret varmt. Det har jeg altid gjort, og i min nuværende lejlighed bor jeg oven på en uopvarmet kælder, hvilket næppe gør det bedre.

Har købt disse varmesåler hos Harald Nyborg (kan sikkert fås flere steder), og taget dem i brug i dag. De er faktisk så varme at de er på grænsen til for varme at have sin fod på, og jeg har endda en rimelig tykkelse sok på. De varmer selvfølgelig kun fodsålen, men klart bedre end ingenting. De koster kun 18 kr. og kan genbruges. Skal ikke opvarmes, de skal blot rystes før brug.

Varmesåler - Harald Nyborg

2 Synes om