Sparta tisser over alt

Nu skal jeg se om jeg kan huske det hele.

Min mor fik Sparta og Mitzi for lidt over en måned siden. De har hele tiden virket meget sky som om de har fået meget skæld ud og ja måske også er blevet slået. Jeg ved det ikke.

De fik noget rigtig l*rte grus med fra tidligere ejer, og vi har skiftet over til extreem classic over ca 14 dage - 3 uger. De har en kattebakke.

Vi opdagede første gang Sparta tisse udenfor kattebakken omkring 10 dage efter de var kommet - jeg ved ikke om det er sket før og det ved min mor heller ikke.

Vi fik hende så testet for blærebetændelse og der var bonus og hun kom på antibiotika, men hun tisser stadig rundt omkring. på sengetøj, håndklæder, i sengen.

Min mor har snakket med dyrlægen om det og han siger at det kan være noget psykisk/en fiks ide hun har fået. Kan det være kattebakken der giver dårlige minder evt?

Hvordan får man hende til at stoppe med det? Man kan se hun skammer sig når det er sket, og både min mor og jeg har rigtig ondt af hende.

Hun er ikke neutraliseret endnu. Da de kom fik de en blanding af whiskas og dyrlægens foder (fra føtex) :dokdok: og det har vi så gradvist blandet op med hills, og de spiser og drikker begge fint.

De får ca. 100 gram vådfoder om dagen.

Hov, den skulle under adfærd, vil admin være sød at flytte den?

Min den mindste havde jeg samme problem med for 4-5 mdr siden… Han kom også i behandling men efter 1 måned, var problemet der igen… Han kom så i en anden behandling og nu har der intet været siden :slight_smile:
Jeg har 2 katte og de har haft 2 kattebakker siden første gang, han havde problemer…
Måske sku du prøve med en kattebakke mere :slight_smile:
Har du afleveret en kontrolurin, så hun helt sikkert er ovre blærebetændelsen :?

[QUOTE=•~ Rikke ~•;536644]Min den mindste havde jeg samme problem med for 4-5 mdr siden… Han kom også i behandling men efter 1 måned, var problemet der igen… Han kom så i en anden behandling og nu har der intet været siden :slight_smile:
Jeg har 2 katte og de har haft 2 kattebakker siden første gang, han havde problemer…
Måske sku du prøve med en kattebakke mere :slight_smile:
Har du afleveret en kontrolurin, så hun helt sikkert er ovre blærebetændelsen :?[/QUOTE]

Jeg har sagt det videre til min mor at hun skulle overveje en kattebakke til :slight_smile:

Nej det har vi ikke fået at vide at vi skulle? hmm. Jeg ringer lige til dyrlægen.

Som sagt så viste det sig i vores tilfælde, at Seans blærebetændelse ikke var helt væk :frowning:
Derfor blev han urenlig igen, siden anden behandlingsperiode, har han ikke været urenlig en eneste gang :thumbup:

[QUOTE=•~ Rikke ~•;536647]Som sagt så viste det sig i vores tilfælde, at Seans blærebetændelse ikke var helt væk :frowning:
Derfor blev han urenlig igen, siden anden behandlingsperiode, har han ikke været urenlig en eneste gang :thumbup:[/QUOTE]

Årh det ville være dejligt hvis det “bare” var det der var problemet.
Venter på dyrlægen ringer tilbage, han var lige igang med en vove.

Kan forresten ikke takke dig, så det er ikke fordi jeg ikke vil, det vil jeg gerne :tihi::tak:

Forresten så bruger hun altså også bakken - bare ikke hver gang.

Done !! :slight_smile:

Vi laver en ny tisprøve på hende i morgen.

Men kunne feliway også være en ide?

[QUOTE=Mette S;536651]Årh det ville være dejligt hvis det “bare” var det der var problemet.
Venter på dyrlægen ringer tilbage, han var lige igang med en vove.

Kan forresten ikke takke dig, så det er ikke fordi jeg ikke vil, det vil jeg gerne :tihi::tak:[/QUOTE]

Helt ok :tihi:

Det var nøjagtigt det samme med Sean dengang…
Håber det “bare” er det, for det er da til at gøre noget ved - det er straks værre, hvis det er noget psykisk :frowning:

Jeg ville helt sikkert også foreslå endnu en bakke… Det er jo ikke sikkert at Sparta gider dele med Mitzi altid jo… :slight_smile:

Jeg håber at det er blærebetændelse og ikke noget psykisk… :kryds:

Hejsa

Jeg synes i skal få checket følgende:

[ul]
[li] Kontrol-urinprøve (husk at få undersøgt for både infektion OG krystaller), hvis den viser alt OK[/li][li] Neutralisering, hunkatte kan ligesom hankatte være urenlige; (hunkatte kan også finde på at strinte)[/li][li] 2 bakker og vær sikker på det ikke er gruset hun ikke kan lide[/li][li]Feliway kan godt forsøges, jeg kender en der har haft meget stor gavn af det, deres problem var dog et andet[/li][/ul]
Held og lykke med det
:slight_smile:

[QUOTE=danpia;536831]Hejsa

Jeg synes i skal få checket følgende:

[ul]
[li] Kontrol-urinprøve (husk at få undersøgt for både infektion OG krystaller), hvis den viser alt OK[/li][li] Neutralisering, hunkatte kan ligesom hankatte være urenlige; (hunkatte kan også finde på at strinte)[/li][li] 2 bakker og vær sikker på det ikke er gruset hun ikke kan lide[/li][li]Feliway kan godt forsøges, jeg kender en der har haft meget stor gavn af det, deres problem var dog et andet[/li][/ul]

Held og lykke med det
:)[/QUOTE]

Vi får testet hende i morgen, men er det rigtigt at hvis vi får prøvet fra hende i dag og aflevere den i morgen at krystallerne risikere at være væk??

De skal begge neutraliseres her d. 28. Januar. De var ikke vaccineret fra tidligere ejer så de blev vacc. første gang d. 27. december, så det er derfor det ikke er sket endnu.

Vi køber en bakke til og feliway i morgen :slight_smile:

Hvordan kan man vide om det er gruset hun ikke kan lide?

Vi ved ikke om det er noget der er kommet her eller ved tidligere ejer, hun var meget mystisk, og ville først ikke af med dem, men pludselig kunne det ikke gå stærkt nok, og kørte faktisk her op selvom der lå tons vis af sne hvor de boede. Så vi mistænker lidt at det er begyndt dernede og hun bare ville af med problembarnet.

Vi har prøvet at kontakte hende efter, men der har været total tavshed siden hun gik ud af døren, og begge katte, men især Sparta virker meget sky og bange, på en måde, de er meget kælene, men er bange for fx. viskestykker, og det er en af de ting jeg ikke kan lide.

Nu ved jeg ikke om hvornår hun er begyndt, men vi opdagede det først lige omkring juleaften da vi ville folde et tæppe sammen de havde hevet på gulvet, så det kan sagtens være sket før der, og kan sagtens have været der hele tiden. Den dyne hun har tisset på er nemlig ikke en vi plejer at røre til hverdag så det var ved et tilfælde vi opdagede det, og sidste gang var det i noget sengetøj der lå på gulvet. Og så har hun også tisset i nullerputten.

Men der var faktisk en del dage hvor hun ikke tissede rundt omkring, og det begyndte allerede mens hun var på penicillin. Hun har ikke tisset i sofaerne, eller på det lammeskindstæppe de har.

[QUOTE=Mette S;536856]Vi får testet hende i morgen, men er det rigtigt at hvis vi får prøvet fra hende i dag og aflevere den i morgen at krystallerne risikere at være væk??

De skal begge neutraliseres her d. 28. Januar. De var ikke vaccineret fra tidligere ejer så de blev vacc. første gang d. 27. december, så det er derfor det ikke er sket endnu.

Vi køber en bakke til og feliway i morgen :slight_smile:

Hvordan kan man vide om det er gruset hun ikke kan lide?

Vi ved ikke om det er noget der er kommet her eller ved tidligere ejer, hun var meget mystisk, og ville først ikke af med dem, men pludselig kunne det ikke gå stærkt nok, og kørte faktisk her op selvom der lå tons vis af sne hvor de boede. Så vi mistænker lidt at det er begyndt dernede og hun bare ville af med problembarnet.

Vi har prøvet at kontakte hende efter, men der har været total tavshed siden hun gik ud af døren, og begge katte, men især Sparta virker meget sky og bange, på en måde, de er meget kælene, men er bange for fx. viskestykker, og det er en af de ting jeg ikke kan lide.

Nu ved jeg ikke om hvornår hun er begyndt, men vi opdagede det først lige omkring juleaften da vi ville folde et tæppe sammen de havde hevet på gulvet, så det kan sagtens være sket før der, og kan sagtens have været der hele tiden. Den dyne hun har tisset på er nemlig ikke en vi plejer at røre til hverdag så det var ved et tilfælde vi opdagede det, og sidste gang var det i noget sengetøj der lå på gulvet. Og så har hun også tisset i nullerputten.

Men der var faktisk en del dage hvor hun ikke tissede rundt omkring, og det begyndte allerede mens hun var på penicillin. Hun har ikke tisset i sofaerne, eller på det lammeskindstæppe de har.[/QUOTE]

Det er vigtigt at urinprøven er så ny som muligt :slight_smile:

Du kan evt købe en anden slags grus, og så komme det i den ene bakke og Extreme Classic i den anden og se, hvilken en hun benytter :slight_smile:

Håber det giver nogle svar imorgen :slight_smile:

[QUOTE=•~ Rikke ~•;536860]Det er vigtigt at urinprøven er så ny som muligt :slight_smile:

Du kan evt købe en anden slags grus, og så komme det i den ene bakke og Extreme Classic i den anden og se, hvilken en hun benytter :slight_smile:

Håber det giver nogle svar imorgen :)[/QUOTE]

Ved bare ikke hvad jeg så skulle slå ned på, har brugt det i over 2 år med Mini og det er det eneste jeg har været tilfreds med. :s

Ja vi bruger også kun EC, og jeg ville heller ikke ane, hvad jeg ellers skulle købe, hvis mine ikke ville bruge det mere :frowning:
Det er jo heller ikke sikkert, at det er pga gruset :slight_smile:
Jeg ville nok vente på svaret af urinprøven og så i første omgang købe den ekstra kattebakke og bare komme samme grus i begge bakker :slight_smile:

Prøv at se hvad der sker efter neutraliseringen. Er katten erklæret helt rask kan I sætte små madskåle de steder hun tisser - eller fjerne de ting hun tisser på (poser, tæpper, andre underlagspræferancer) og herefter belønne hende for at bruge bakken. Jeg har haft stor succes med aktivt at gå ind og belønne for ønsket adfærd ved urenlighed også dvs at træne det.

Det sidste gør I på følgende måde:

Vælg et markørord, det skal være et ord, som I aldrig bruger til katten i det daglige, for det skal altid efterfølges af en godbid, for at bevare sin værdi. Det kan fx være DUB eller et bogstav som E. Et kort ord, som I aldrig bruger ellers.

Indlær ordet ved at sige det og give en godbid, gentag 10 gange og hold en pause.
Gentag herefter 10 gange mere. eks: dub - godbid, dub -godbid.

Nu bør hun forbinde ordet med noget rart.

Herefter har I et redskab som I kan bruge i dagligdagen med katten. Med det markerer I det øjeblik katten gør noget ønsket, og herefter stikker I katten en godbid.

Ang bakken, kan I bruge det, når hun FORLADER bakken efter at have tisset der. Dette er vigtigt. Brug det KUN når hun forlader og KUN når hun har tisset. At skrabe, gå derind og ud igen osv - det giver ikke en dyt, men at gå derind og tisse og så gå ud - det udløser DUB og godbid.

At I ikke får det gjort hver gang - for I kan jo ikke sidde og overvåge hende:-) - betyder ikke noget. Denne belænningsform er nemlig varierende dvs katten ved ikke hvornår der falder en belønning eller ej - og det øger adfærdens hyppighed mere end at belønne hver gang. Vi kender det fra os selv og spillemaskiner - hvornår kommer den store gevinst?

Undlad at gøre en stor sag ud af denne træning, hvis I vælger at bruge den. Opfør jer normalt når hun går derind, stir ikke på hende, giv hende fred - og giv så ordet og godbidden når hun er ude igen, men i umiddelbart forlængelse af bakkebesøget.

Endelig kan I overveje nyt grus, bakke med låg, uden låg osv.
Er hun en usikker kat, kan klikkertræning øge selvværdet, da træningens principper bygger på en metode, der giver dyret en oplevelse af at have kontrol over omgivelserne, og dyret oplever, at det kan påvirke omgivelserne via sin egen adfærd.

Ingen af disse tiltag vil virke medmindre katten er rask og neutraliseret.

MVH Helle

PS hils jeres dyrlæge og sig, at katte ikke får fikse idéer - alt de gør er sprog.

Ps og lrt indsæt smilet der skriger

Der var ikke noget i urinprøven, så dyrlægen gætter på det er psykisk og vi fik en feliway med hjem så nu håber vi det hjælper :kryds::kryds::kryds:

Vi vil prøve det du skriver, Helle, når de er blevet neutraliseret og er kommet sig.