Specialfoder til kat med krystaller i urinen

Feline har jo fået konstateret krystaller i urinen og må den næste mdr kun få RC urinary tørkost og Hills s/d vådfoder. Jeg har valgt at give alle 3 RC urinary da jeg gerne vil have at de kan have mad ad libitum, de andre 2 får dog deres sædvanlige FP21 vådfoder som de elsker. Zuma er dybt utilfreds med det nye RC mad :venter:
Mit spørgsmål går egentlig mest ud på Feline Porta21 vådfoder med tun. Jeg viste en dåse til min dyrlæge i går og spurgte om det kunne være grunden til Feline’s krystaller i urinen. Men det mente han ikke.
Så vidt jeg husker er magnesium indholdet 0,08% på FP21 tun. Hvor tit kan jeg give kattene ca 25g hver af det, uden de “tager skade”???(selvfølgelig ikke Feline).

Jeg mener bestemt ikke, at nogen af kattene vil tage skade af at få det rimelig jævnligt. Uanset om blærebetændelsen stammer fra krystaller eller bakterier, er det godt at få skyllet systemet igennem og det gøres lettest med vådfoder :slight_smile:

Også selvom det er med tun???

Der er så meget væske i vådfoder, at en del af magnesium’et bliver skyllet ud med det samme.

Jeg ville ikke være bekymret overhovedet, men hvis du er, kunne du jo overveje at skifte vådfoder til noget, der ikke indeholder tun :slight_smile:

FP21 kylling kan til dels nogle gange - sjældent ryge ned. Alt andet vådfoder dur ikke, en sjældent gang spises sovsen dog:argh:
Så du ville uden problemer give dem det hver dag?? Vil jo gerne have de får vådfoder hver dag.

[quote=Fire misser;359457]FP21 kylling kan til dels nogle gange - sjældent ryge ned. Alt andet vådfoder dur ikke, en sjældent gang spises sovsen dog:argh:
Så du ville uden problemer give dem det hver dag?? Vil jo gerne have de får vådfoder hver dag.[/quote]

Ja, det ville jeg faktisk gøre, men jeg er jo også “vådfoder-fanatiker” :slight_smile:

Krystaller i urinen kommer fortrinsvis af, at katten ikke får nok væske sådan at systemet og skylles ordentligt igennem.
Det medfører ophobning af de stoffer der danner krystallerne.

Og ikke nok væske, det ses som regel kun hos katte der får meget tørfoder.

Tørfoder indeholder kun ca 6-8 % væske mens kattens naturlige fødeemner indeholder 70-80 % væske.
Og det kan kattene ikke finde ud af at kompensere for ved at drikke den tilsvarende/manglende mængde væske.

Der er flere efterhånden, der har fået løst problemet med krystaldannelse og urinvejslidelser hos deres katte ved at gå over til fortrinsvis at fodre råt/vådt.

Det ville jeg faktisk også gerne. Men ingen af mine gider æde råt kød,kylling eller fisk om det så er råt eller kogt. Jeg har prøvet kun at give dem det, altså i stedet for våd foder i 3 dage - men nixen de vil ikke. Skal jeg bare være mere stædig og prøve i en hel uge??

Stædighed er den sikreste vej til at vinde kampen :slight_smile: Så det afgørende er, om det er dig eller dine katte, der er mest stædige :slight_smile:

Vådfoder er sådan set fint nok, så hvis bare de spiser det, ville jeg ikke være bekymret :slight_smile:

ok var bare i tvivl om der var for meget tun i FP21.