Specielt til Tante Tut, andre må gerne lure

Jeg kom lige til at gå amok med kameraet da vi var i Haunstrup Zoo, for jeg kom lige til at tænke på dig da jeg fik øje på dem her:

Håber du nød dem… :slight_smile:

:tak: :hjerte: :tak: :hjerte::tak: :hjerte:

Årh, hvor er de skønne !!!

Tusind-tusind tak for dine tanker og ikke mindst for de mange dejlige billeder.

:wehuu:

Du kan tro, at jeg har nydt dem - dem vil jeg gå ind og se på flere gange - de er bare dejlige.

:tak: :hjerte: :tak: :hjerte::tak: :hjerte:

Velbekommen Tut.

Måske du kan svare mig på et spørgsmål omkring skildpadder. Jeg har hørt at når de får skader på deres skjold, som man kan se på nogen af dem, så er det fordi deres “miljø” ikke er i orden. Passer det?

Eller skifter de skjold, som slanger skifter skind? Det var min mand nemlig inde på.

:slight_smile:

Det kan du tro, at jeg kan svare på :

Ja, de får skader på deres skjold hvis de f.eks får for mange proteiner, eller hvis de får forkert og for meget kost.

Og også, hvis de får for lidt kalk og vitaminer.

Desværre er det ikke kun skjoldet, der tager skade - deres indre organer tager også skade.

:s:S

Skildpadder skifter ikke skjold, skjoldet vokser med dem hele livet - og deres vækst skal helst foregå så langsomt som muligt.

:slight_smile:

Spørg endelig, skildpadders trivsel er ét af mine yndlingsemner.

Hvis du og din mand interesserer jer for skildpadder, har du her et link til min Guru og hans Bibel :høhø: - han har boet med skildpadder i mere end 30 år :

www.marginata.dk

:hjerte: :hjerte: :hjerte:

gid man var skilpade der

[quote=KKH;414342].

Måske du kan svare mig på et spørgsmål omkring skildpadder. Jeg har hørt at når de får skader på deres skjold, som man kan se på nogen af dem, så er det fordi deres “miljø” ikke er i orden. Passer det?

Eller skifter de skjold, som slanger skifter skind? Det var min mand nemlig inde på.[/quote]

Skildpadder får deforme skjold og skelet hvis de fejlernæres.

Der er et par stykker af dem på billederne der ikke ser helt ok ud i formen, men nu er der det at sige til det, at mange af skildpadderne er nogen de får når folk enten er trætte af dem eller de ikke har forholdene til dem, når de lynhurtigt er større end de søde små 5-kronestørrelse babypadder nede fra dyrehandleren.
Så det er ikke fordi de ikke bliver passet ordentligt derude.

M.h.t. at terrapinerne her skaller, så er det helt normalt det der ses på billederne, at det alleryderste hornlag “fældes” fordi skjoldet har fornyet sig indenunder.
Lidt som når vores hud også hele tiden afstøder det yderste døde lag.

Man kan på det punkt slet ikke sammenligne landskildpadder og sumpskildpadder.
For sumpskildpadderne er det helt normalt.