Sphynx, Don Sphynx og Peterbald?

Hej alle sammen

Jeg tænkte om der var nogen der kunne fortælle mig hvad forskellen er på disse 3 racer ? umiddelbart ligner de da hinanden til forveksling, har vist læst mig til at Sphynx’en og Peterbald’en stammer fra 2 forskellige katte… men hvad så med Don Sphynx’en ? men altså alle 3 ligner da hinanden til forveksling :? i hvert fald med mit utrænede øje :S

og hvis der er nogen der kender pris klasserne på sådanne dejlige katte … selvom pris er jo ikke afgørende når man får sig en ven for livet :høhø:

MVH. Glenn

Prøv at kontakte Kira herinde fra - hun har en peterbald:-)

MVH

svarer glenn her da andre måske også er nysgerrige
sphynx er en kraftig kat baseret på amerikanse og canadiske huskatte og har æret på banen i mange år
peterbalden er russik af oprindelse, ret ny og baserete på siam katte. lang elegant og slank og med blå eller grønne øjne.

donen er den oprindelige hårløse fra rusland som blev parret med siam. parringer melem don og peter er ikke længere tilladt, da det nu er to ret forskellige racer.

det er allletiders putte katte for de elsker som bekendt varmen.
priserne er ca de samme hvad jeg ved af. ca. 8-10.000 for en ok kvalitet - og skal den være komplet hårløs så stiger prisen. en anden forskel er hvor spynxien og peteren har hår hvis de har nogen. sphynxien hr på halen og ørene. hvor peteren har på kinder og ben, men med piv skaldede ører og haler.
samtidig er genet lidt forskelligt da der i peter også fremkommer afkom med dun, “krøller” og fuld pels.

jeg får forhåbentlig et kuld babyer nu her den 24 oktober, hvis alt går vel. mit første kuld gik til pga af en infektion. der var 2 med dun og en med “krøller”.1 blå og to blå tabby denne gang er også parret med en siam så der kan komme alle typer. dog vil de være maskede da begge forældre er maskede- og dermed også med blå øjne. muligheder : choko masket, brun masket med og uden tabby.

Fant litt om Don Sphynx :

http://www.donsphynx.eu/sida3.html

Litt generelle forskjeller:

http://www.don-sphynx.eu/difference%20sphynx.htm

Her er en oppdretter i Sverige som har alle 3 rasene :slight_smile:

Takker Kira og Thelma for svar på mine spørgsmål :tak:

hej kira v

Ved du om der er forskel på racerne i forhold til det med de sveder og smitter af ? for vi har haft en sphynx og elsker dens sind og så er den god i forhold til min
allergi, men den smittet utrolig meget af både i sengen, på sofa puder og andre steder den lå og på stof var det næsten umuligt at få af :frowning:
men savner hende meget, så tænker om de andre racer gør det samme ???

mvh. janne

[QUOTE=lots of love;1172817]hej kira v

Ved du om der er forskel på racerne i forhold til det med de sveder og smitter af ? for vi har haft en sphynx og elsker dens sind og så er den god i forhold til min
allergi, men den smittet utrolig meget af både i sengen, på sofa puder og andre steder den lå og på stof var det næsten umuligt at få af :frowning:
men savner hende meget, så tænker om de andre racer gør det samme ???

mvh. janne[/QUOTE]Det kan vist ikke helt undgås med de hårløse racer, da de jo skal “svede” på den ene eller anden måde. Når der så ikke er en pels til at tage det, så gør sengetøjet det i stedet for. Løsningen er ikke at vælge lyse stoffer, hvor de sorte plamager kan ses. Mit indtryk er også, at desto mere du vasker en Sphynx, desto mere fedter den, da den naturlige olie i huden vaskes væk ved hyppige bade, og derfor sker der en overproduktion af fedt.

Jo mere skaldet jo mere fedter de- MEN det er også forskelligt fra kat til kat hvor gode de er til at holde sig selv rene. Min rynke er et svin, hvor pelka som er næsten helt hårløs altid er pinligt ren.

samtidig kan man holde det nede ved at tørre katten af med fx. babyservietter hvis ikke man gider bade dem så tit.

men det er uanset om det er sphynx,peterbald eller don er jeg ret sikker på

Få Jer en Brush Peterbald. De er ikke ulækre fedtede :thumbup: Min Knud er utrolig lækker og dejlig, omend ikke helt pelsløs, så ihvertfald sporadisk ruhåret pels :tihi:

min sphynx er ikke fedtet, men ja han smitter af. husk at man kan opleve alle 3 nøgen ting i brejning d. 1 juni. peb dog kun i ruhåret,

Men en helt skaldet peterbald er altså mindre rar at røre ved end en sphynx :slight_smile:

Yeps - og det er jo netop fordi at en helt skaldet Peterbaler er HELT skaldet - og ikke har et lag “mikro pels” som sphynxelynxerne :wink:
Til gengæld fåes Peterbalden jo også med lidt mere pels, ligesom Sphynxen :wink:

/Mette - der også er til de ruhårede kræ :wink:

[QUOTE=Mette Mejdahl;1173081]Yeps - og det er jo netop fordi at en helt skaldet Peterbaler er HELT skaldet - og ikke har et lag “mikro pels” som sphynxelynxerne :wink:
Til gengæld fåes Peterbalden jo også med lidt mere pels, ligesom Sphynxen :wink:

/Mette - der også er til de ruhårede kræ ;)[/QUOTE]

Ok, jeg troede faktisk også at sphynxerne var helt og aldeles skaldet, men har ikke lige stået og nærstuderet dem :tihi: Har kun klappet sphynxer på udstillinger…

Men enig, sådan en som Pelka er rigtig rar at røre ved :slight_smile:

http://marseen.dk/females/crazy-cat-ka-pelka/index.html

[QUOTE=Eife;1173082]Ok, jeg troede faktisk også at sphynxerne var helt og aldeles skaldet, men har ikke lige stået og nærstuderet dem :tihi: Har kun klappet sphynxer på udstillinger…

Men enig, sådan en som Pelka er rigtig rar at røre ved :)[/QUOTE]

Ja Pelka er rigtig lækker, men hun har mere pels end en sphynx - de er lidt ligesom en “menneske baby” - sådan med lidt dun eller noget :tihi:

Men dejlige det er de alle, både med og uden pels! :slight_smile:

Ej sveder de og laver pletter :uha: se den havde jeg så ikke lige set komme :slight_smile: ajjjj…lidt pels må der så gerne være på :tihi:

pelka er i min verden perfekt- hun er som nervøs velour nærmest, en anelse kortere.
hun bliver måske lidt nusset på indersiden af lårene etc. men klistrer ikke og smitter ikke umiddelbart af.

hvis jeg så bare kunne være sikker på at lave ene af velour/flock i hvert kuld … men nej nej vi skal gøre livet besværligt og arbejde med et gen der er totalt uforudsigeligt

GUuuD hvor er hun dog lækker. Så opstod der lige et akut behov for sådan en farve og pelstype. Ih tak…

Forstår dig godt… Pelka er en darjlig pige - og sååååå blød at røre ved :smiley:

Jeg har også lææææænge ønsket mig en velourmis. :slight_smile: Helst en blå med hvidt. :slight_smile: Men ved nærmere eftertanke er det faktisk ikke så smart at få en SÅ kortpelset mis. Og da slet ikke med hvidt - for den vil jo blive totalt solskoldet ude i haven. :S Her i huset er der jo ikke tidsbegrænset udeadgang - og jeg smører HELLER ikke med solcreme. :wink:

her ses forskellen på canadisk sphynx og don sphynx.