Spiretråd 2014

:blomst:

Ja, det er meget tidligt på sæsonen - men jeg har lige lagt et par citronkerner i jorden - for nu må det snart lykkes for mig, at få dem til at spire.

Har prøvet rigtig mange gange uden held - men måske lykkes det denne gang. :slight_smile:

Jeg har aldrig prøvet citrus, men læser flittigt med når der snakkes om det i en gruppe på FB jeg er med i. :slight_smile:
Der er nogle rigtig citrus hajer. :smiley:

Jeg er jo i fuld gang med sæson 2014. Jeg burde få sået nyt i dag, en del er ikke kommet og nu gider jeg snart ikke vente på dem mere og spilde plads i spirekassen. Nye forsøg må til! :slight_smile:

Jeg vil forsøge mig med Pomelo kerner i morgen. Havde ikke noget held med formering af spiralfrugt - øv

Så fik jeg kasseret noget af det meget stillestående som ikke gad komme og plantet nyt. :slight_smile:

Jeg har hevet en anvisning på at formere lavendler ud af et blad. den hænger parat til når det bliver tid.

[QUOTE=Kimilla;1149263
Jeg har aldrig prøvet citrus, men læser flittigt med når der snakkes om det i en gruppe på FB jeg er med i. :slight_smile:
Der er nogle rigtig citrus haje
r. :smiley:

Jeg er jo i fuld gang med sæson 2014. Jeg burde få sået nyt i dag, en del er ikke kommet og nu gider jeg snart ikke vente på dem mere og spilde plads i spirekassen. Nye forsøg må til! :)[/QUOTE]

:slight_smile:

Hvis du læser lidt gode tips til at få de dumme citronkerner til at spire - må du meget gerne dem med mig - jeg VIL lykkes med det :wink:

:slight_smile:

Hvad mon en spiralfrugt er for noget - det må lige Googles

[QUOTE=Tante Tut;1149426]:slight_smile:

Hvis du læser lidt gode tips til at få de dumme citronkerner til at spire - må du meget gerne dem med mig - jeg VIL lykkes med det ;)[/QUOTE]

Ser lige om der står noget om det. :slight_smile: Du har brugt så og prikle jord, ikke? :slight_smile:

:ups::ups::ups:

Næe

[QUOTE=Tante Tut;1149429]:slight_smile:

Hvad mon en spiralfrugt er for noget - det må lige Googles[/QUOTE]

En skøn plante der er gået noget i glemmebogen - der er mange forskellige - det var disse jeg prøvede at formere

Næe[/QUOTE]

Det tror jeg kan være en rigtig god hjælp at bruge, med mindre du har pottemuld UDEN tilsat gødning. - Frø kan ikke lide jord tilsat gødning når de skal spire. :slight_smile:
Men eneste der skrives er de skal sås i fugtig jord direkte fra frugten. :slight_smile:

Jeg har haft succes med de der citroner og nu også appelsin. Jeg satte en 3 kerne i en potte muld, bare det jeg bruger til mine andre planter, og så ellers en klar pose over med lidt huller i, og ellers bare sørge for at jorden er let fugtig. Når planterne så har været store nok, har jeg sat dem over i nogle større potter. Men man skal have tålmodighed har jeg opdaget, for er går et godt stykke tid før de spire, tror der gik en måneds tid, hvis ikke mere, før den første smule grøn kom frem. Og så vokser de laaaangsomt… Men sjovt det er det nu.

Men nu er min citron da en 3 år og mine 2 appelsiner er vel omkring de 2 år.

Og så forsøger vi os da lige med et billede :slight_smile: Hmm de er da noget små, håber det alligevel er lidt til at se dem

:slight_smile:

Hvor er den FIN… håber, at det lykkes for dig

[QUOTE=Kimilla;1149450]Det tror jeg kan være en rigtig god hjælp at bruge, med mindre du har pottemuld UDEN tilsat gødning. - Frø kan ikke lide jord tilsat gødning når de skal spire. :slight_smile:
Men eneste der skrives er de skal sås i fugtig jord direkte fra frugten. :)[/QUOTE]

:slight_smile:

Tak Camilla - tjekker lige posen med muld - og els køber jeg da bare lidt så-jord

[QUOTE=Fischer;1149465]Jeg har haft succes med de der citroner og nu også appelsin. Jeg satte en 3 kerne i en potte muld, bare det jeg bruger til mine andre planter, og så ellers en klar pose over med lidt huller i, og ellers bare sørge for at jorden er let fugtig. Når planterne så har været store nok, har jeg sat dem over i nogle større potter. Men man skal have tålmodighed har jeg opdaget, for er går et godt stykke tid før de spire, tror der gik en måneds tid, hvis ikke mere, før den første smule grøn kom frem. Og så vokser de laaaangsomt… Men sjovt det er det nu.

Men nu er min citron da en 3 år og mine 2 appelsiner er vel omkring de 2 år.

Og så forsøger vi os da lige med et billede :slight_smile: Hmm de er da noget små, håber det alligevel er lidt til at se dem

[/QUOTE]

:slight_smile:

Nej, hvor er de fine !

Så KAN det altså lade sig gøre :wink:

Jeg fandt et par kerner mere i citronerne - så nu er der lagt 5-6 stykker i potten.

Så nu er det bare at vente… og håbe

[QUOTE=Tante Tut;1149484]:slight_smile:

Nej, hvor er de fine !

Så KAN det altså lade sig gøre :wink:

Jeg fandt et par kerner mere i citronerne - så nu er der lagt 5-6 stykker i potten.

Så nu er det bare at vente… og håbe[/QUOTE]

Det kan lade sig gøre og jeg krydser fingre for dig :slight_smile: Jeg havde faktisk en 3 stykker mere, men havde kun plads til en, så de andre er faktisk givet væk…

Men hvor går det langsomt med den og jeg går bare og tripper på at den skal blive en 7-10 år så jeg forhåbentligt kan få citroner fra den :slight_smile:

[QUOTE=Fischer;1149493]Det kan lade sig gøre og jeg krydser fingre for dig :slight_smile: Jeg havde faktisk en 3 stykker mere, men havde kun plads til en, så de andre er faktisk givet væk…

Men hvor går det langsomt med den og jeg går bare og tripper på at den skal blive en 7-10 år så jeg forhåbentligt kan få citroner fra den :)[/QUOTE]

:høhø:

Tak for de krydsede fingre.

Det er altid de sværeste ting, der er mest spændende - for dem der bare lykkes, er da osse sjove - men det er ENDNU sjovere, når de svære lykkes :slight_smile:

Tak for de krydsede fingre.

Det er altid de sværeste ting, der er mest spændende - for dem der bare lykkes, er da osse sjove - men det er ENDNU sjovere, når de svære lykkes :)[/QUOTE]

Det har du helt ret i. Jeg havde faktisk glemt mine citroner dengang jeg satte frøene, så de nåede at tørre helt ud et par gange, og så pludselig væltede det bare op med fine grønne spire. Anden gang jeg prøvede, var det med appelsin og en enkelt citron, her huskede jeg dog at vande og sætte dem et godt varmt sted med passer af sol, og så gik det noget hurtigere, selvom det jo tog den der måneds tid. Så mon ikke også det nok skal lykkes for dig på et tidspunkt :slight_smile:

Nu giver i mig helt lyst til at prøve at så citrus :ups:

Det eneste jeg normalt gider så er forskellig chili, og de blev allerede sået i september sammen med lidt tomat.

:slight_smile:

Jow, nu er der i alt fald lagt kerner i jorden - og så må jeg se.

Har osse prøvet med avocadosten et utal af gange - uden held - men den sidste jeg lagde i jorden - står nu som en høj og fin plante med masser af lysegrønne blade.