Spiretråd 2014

[QUOTE=TanjaE;1149575]Nu giver i mig helt lyst til at prøve at så citrus :ups:

Det eneste jeg normalt gider så er forskellig chili, og de blev allerede sået i september sammen med lidt tomat.[/QUOTE]

:slight_smile:

Jaaaaaa, prøv dog - så afholder vi en uofficiel citronkerne konkurrence.

Jeg plejer osse at have både tomater og chili - men dem sår jeg først i februar/marts …

Jeg kan rigtig godt lide denne spiretråd…selvom jeg ikke selv “spirer noget”…der var også engang en anden tråd, hvor man så billeder fra bl.a. Camilla’s drivhus og en masse tomater…hvad er der blevet af den tråd?

Hvis vi skal til at afholde citrusfrugt-spire-konkurrence så skal jeg jo ud og havde fundet mig en ny citrusfrugt jeg kan forsøge mig med :høhø:

Men underligt da, at du har haft problemer med avokado, syntes da ellers det bare er at sætte dem halvt i jord og så vokser de. Man skal bare passe på, for hold op hvor bliver de store med tiden :slight_smile: Og det er desværre ikke sådan lige at få frugt på dem, men pæne træer er de nu :slight_smile:

[QUOTE=Tante Tut;1149605]:slight_smile:

Jaaaaaa, prøv dog - så afholder vi en uofficiel citronkerne konkurrence.

Jeg plejer osse at have både tomater og chili - men dem sår jeg først i februar/marts …[/QUOTE]

Jeg vil straks så nogle citronkerner, og så må vi se hvem der først kan få dem til at spire :stuck_out_tongue:

Da jeg vidst er lidt af en “chili-nørd” står mine chiliplanter under plantelys hele vinteren så jeg får lækre friske chili allerede først på sommeren :savle:

:slight_smile:

Det var En spiretråd som jeg oprettede sidste år - men den blev laaaaang - så derfor oprettede jeg en ny i år…

Jeg vil lave hvidløg i en stor potte ude i min have…er det noget man kan lykkes med. ?

Det må jeg ind og læse om…via google.

[QUOTE=Fischer;1149615]Hvis vi skal til at afholde citrusfrugt-spire-konkurrence så skal jeg jo ud og havde fundet mig en ny citrusfrugt jeg kan forsøge mig med :høhø:

Men underligt da, at du har haft problemer med avokado, syntes da ellers det bare er at sætte dem halvt i jord og så vokser de. Man skal bare passe på, for hold op hvor bliver de store med tiden :slight_smile: Og det er desværre ikke sådan lige at få frugt på dem, men pæne træer er de nu :)[/QUOTE]

:wink:

Afsted og køb en citron - den kan jo bruges til mange dejlige ting.

Ja, avocadoplanten vokser med lynets hast - det er SÅ hyggeligt med hjemmelavede planter

[QUOTE=Tante Tut;1149618]:slight_smile:

Det var En spiretråd som jeg oprettede sidste år - men den blev laaaaang - så derfor oprettede jeg en ny i år…[/QUOTE]

Ok…tak for info.:slight_smile:

[QUOTE=TanjaE;1149617]Jeg vil straks så nogle citronkerner, og så må vi se hvem der først kan få dem til at spire :stuck_out_tongue:

Da jeg vidst er lidt af en “chili-nørd” står mine chiliplanter under plantelys hele vinteren så jeg får lækre friske chili allerede først på sommeren :savle:[/QUOTE]

:slight_smile:

Så avanceret er jeg ikke - endnu - mine står bare i vindueskarmen - for jeg har desværre ikke hverken altan eller have ---- øv-øv

:slight_smile:

Det TROR jeg nok, at der var noget om i den gamle tråd - det skulle vist være ret let at formere løg/hvidløg

[QUOTE=Sim-Sim;1149619]Jeg vil lave hvidløg i en stor potte ude i min have…er det noget man kan lykkes med. ?

Det må jeg ind og læse om…via google.[/QUOTE]

Så vidt jeg ved er det ufattelig nemt, skulle bare være at putte sådan et lille fed i jorden og så skulle det gå helt af sig selv :slight_smile: De spire jo også nærmest bare ved at ligge i køleskabet, så tror ikke du få de store problemer med det :slight_smile:

Jamen Tut jeg skal jo ikke have flere citroner, sådan en har jeg jo en stor fin en af :slight_smile: Men jeg gad godt prøve at lave lime, problemet er bare at dem man køber her hjemme, er sådan nogle stenfri nogle. Nå der er nok ikke andet for, end at det må blive en citron så, eller måske en grapefrugt, sådan nogle er jo også lækre :slight_smile:

Og ja det er super hyggeligt med hjemmelavede planter, der er bare begrænset plads når man bor i lejlighed :slight_smile: Lige nu går jeg og overvejer hvad jeg skal stille op med min ene orkide som har bestemt sig for at lave en helt ny plante på den afblomstrede stengel. Jeg tør ikke helt klippe den af og plante den, for hvad nu hvis den dør, og den er så fin der i toppen, med små fine blade og har endda også lavet en blomst eller to :slight_smile:

[QUOTE=Fischer;1149628]Så vidt jeg ved er det ufattelig nemt, skulle bare være at putte sådan et lille fed i jorden og så skulle det gå helt af sig selv :slight_smile: De spire jo også nærmest bare ved at ligge i køleskabet, så tror ikke du få de store problemer med det :slight_smile:

Jamen Tut jeg skal jo ikke have flere citroner, sådan en har jeg jo en stor fin en af :slight_smile: Men jeg gad godt prøve at lave lime, problemet er bare at dem man køber her hjemme, er sådan nogle stenfri nogle. Nå der er nok ikke andet for, end at det må blive en citron så, eller måske en grapefrugt, sådan nogle er jo også lækre :slight_smile:

Og ja det er super hyggeligt med hjemmelavede planter, der er bare begrænset plads når man bor i lejlighed :slight_smile: Lige nu går jeg og overvejer hvad jeg skal stille op med min ene orkide som har bestemt sig for at lave en helt ny plante på den afblomstrede stengel. Jeg tør ikke helt klippe den af og plante den, for hvad nu hvis den dør, og den er så fin der i toppen, med små fine blade og har endda også lavet en blomst eller to :)[/QUOTE]

:slight_smile:

Ja, lime, grape - bare så noget, så du kan være med i konkurrencen ! :høhø:

Jeg har tre dejlige vinduer i stue/spisestue med fuld sol - og når solen går om på den anden side af huset - har jeg osse 3 vinduer med fuld sol - så jeg går i fast rutefart med mine planter :ups:

Lad bare orkideen stå som den er - det ville jeg gøre.

Har pt 2 orkideer, der har stået læææænge kun med grønne blade - så jeg håber, at de snart sætter nye blomster - de er så smukke

Hehe jeg har også planter stående rundt i hele min lejlighed og formere alle dem der er mulighed for, lige nu har jeg gang i en kaktus, svigermors skarpe tunge, noget aloe vera agtigt noget og så mine appelsiner og citronen. Nu når det snart bliver varmere så skal jeg forsøge mig med at så mine egne lavendler, det gik galt for mig sidste år, men i år skal det lykkes :slight_smile:

Men ja indtil nu får orkideen også bare lov til at stå, men er bange for at den til sidst ikke kan bære den lille ekstra plante, så langt oppe på en stengel.

[QUOTE=Fischer;1149638]Hehe jeg har også planter stående rundt i hele min lejlighed og formere alle dem der er mulighed for, lige nu har jeg gang i en kaktus, svigermors skarpe tunge, noget aloe vera agtigt noget og så mine appelsiner og citronen. Nu når det snart bliver varmere så skal jeg forsøge mig med at så mine egne lavendler, det gik galt for mig sidste år, men i år skal det lykkes :slight_smile:

Men ja indtil nu får orkideen også bare lov til at stå, men er bange for at den til sidst ikke kan bære den lille ekstra plante, så langt oppe på en stengel. [/QUOTE]

:slight_smile:

Kan du ikke lave en slags ‘krykke’ til den ??

Det er næsten synd, hvis den knækker

Jeg begyndte allerede med at forberede til georginesæson 2014 i august 2013, da jeg var til Dahliafestival ved Viborg, så jeg fik bestilt over 10 forskellige slags georginer, så jeg er spændt på hvilke jeg får, da det er først til mølleprincip de kører på.

:slight_smile:

Det bliver spændende at se, hvad du får af farver så - håber, at du har lyst til at smide et par billeder når de kommer op

Håber alle får held med deres citrus frø. :smiley:

Når jeg ar fået spiret alle mine chilier, skal jeg i gang ned peberfrugt, snack peber, tomat og agurk.
Jeg kan slet ikke vente med at få gang i mit drivhus igen. :smiley: Håber I er klar på en MASSE billeder igen i år. :stuck_out_tongue:

Jeg skal snart købe en ekstra LED pære, jeg har ikke nok i de 2 jeg har. Så en 3 må til… :ups:

[QUOTE=Kimilla;1149886]Håber alle får held med deres citrus frø. :smiley:

Når jeg ar fået spiret alle mine chilier, skal jeg i gang ned peberfrugt, snack peber, tomat og agurk.
Jeg kan slet ikke vente med at få gang i mit drivhus igen. :smiley: Håber I er klar på en MASSE billeder igen i år. :stuck_out_tongue:

Jeg skal snart købe en ekstra LED pære, jeg har ikke nok i de 2 jeg har. Så en 3 må til… :ups:[/QUOTE]

:slight_smile:

Jeg tror, at vi er mange der er klar til alle dine dejlige billeder fra drivhuset - så bare fyr løs

Ja kom med en masse dejlige drivhus og have billeder :slight_smile: Måske du skulle overveje jordvarme i drivhuset, så vi kan se billeder der fra hele året rundt, med lækre grønne planter :høhø:

Hvis der er glade sponser her inde, så anlægger jeg imorgen! :stuck_out_tongue: