Spiser hun for lidt?

Vores dejlige Duchess er snart 10 måneder gammel. Vi har haft det sådan at hun måtte ikke mangle noget og sulte måtte hun slet ikke. Så tørfodder har hun haft stående fremme altid. Og det er Royal Canin killinge fodder hun får - hun er en blanding mellem en MCO og noget andet (som vi ikke ved hvad er).
Da jeg var inde og købe mad til hende sidst, kom jeg til at tænke over om hun måske spise for lidt? Hun vejer 3 kg, og igennem de sidste 9 måneder har hun gennemgået 1 10kilos pose RC killinge fodder (det fra 4-12 måneder).

Er hun undervægtig? Spiser hun for lidt? Jeg vil have det bedste for min lille skat og bliver så glad når jeg ser hende spise, fordi hun bruger en MASSE energi - hun er jo stadig killing. -ked

Vores 5 katte spiser 10 kg tørkost om måneden og får et supplement med vådkost, så jeg synes ikke, at det lyder af så meget hun spiser.

Det er altid meget svært at sige, hvor meget blandingskatte skal veje - generelt er MCOer jo store katte, men der findes jo også små hunner blandt den race. Men , men, hvis hun er 10 måneder har hun vel spist den 10 kgs pose over et halvt års tid, da du næppe har fået hende hjem før hun var minimum 3 måneder (12 uger).

På posen kan du se, hvad hun vejledende skal spise pr. dag.

Det kan da være at du skulle prøve med et andet fabrikat…måske Hills killingefodder eller andet godt…det kan jo være at hun syntes at maden er lidt ensformig…

Hvad ville du selv sige til at leve af frikadeller hver dag…

Hej!

Jamen vi er også begyndt at give hende nogle andre slags fodder blandet har hun en skål stående med killinge fodder og en med almindelig RC indekatte fodder da hun snart er et år. Jeg vil godt prøve at købe en lille pose hills for at se om der er noget hun hellere vil have, hun har i den tid vi har haft hende aldrig været vild med mad - hun vil frygtelig gerne spise det vi spiser men sætter vi en tallerken tun ned til hende så gider hun det ikke - kun når det kommmer fra vores tallerken. Hun drikker også mere vand hvis hun får lov til at drikke af glas- så vi har 50 glas vand stående rundt omkring i huset af frygt for at hun ikke får noget at drikke - er jeg måske lidt paranoid for hendes heldbred? Hun skal bare have det bedste - har også prøvet at give hende våd fodder selvom jeg fik afvide at det var ren affaldsstoffer for katten - men bare i et eller andet forsøg for at finde noget hun ville elske at spise - men det vil hun SLET ikke røre - hun vil slikke saucen af, og så er den sag gjort… -ked

Jeg har valgt at jeg snart vil tage hende til dyrelægen og se hvad han siger til det, det kan jo ske at han synes hun skal på en fedekur af en eller anden art.

Nårh ja! Og så får vi O’Malley i dag! Wooohoooo! Nyt spørgsmål - han kan godt lide hundemad, stiller jeg bare RC kattefodder frem til ham eller bør jeg gå ud og købe lidt hvalpe tørkost i tilfælde af at han ikke kan lide kattemaden? -høhø jeg synes det er lidt sjovt at min nye killing helst spiser hundemad!

Nøj hvor jeg bare glæder mig til i eftermiddag når jeg får fri fra job.

Michelle, det er vigtig at Hun får kattemad, da nærings og energiindholdet er forskelligt fra hund til kat -mis Prøv at købe en lille pose af Hills natures bedst, det elsker de fleste katte. Man kan købe de små poser til omk 50kr mener jeg. Prøv også at købe Hills vådfodder Chunks n gravy, det elsker alle katte, og de kører tit tilbud med 1 pose for 9 kr, køb 2 poser og få den 3 gratis. Men ellers hvis i er i tvivl, så tag et smut om dyrlægen med Duchess -bear

Med hensyn til Hills vådfoder Chunks’n’Gravy har vi ikke haft andet end problemer med det. Vores katte får utrolig dårlig mave af det, og vi har været til dyrlægen med dem og han sagde at han efterhånden havde haft en del inde med det samme problem efter de var begyndt med Chunks’n’Gravy.
Vores er derimod helt tosset med Felina Porta 21, den blå med kylling, det ligner faktisk bare et stort stykke kylling i trævler, som man rent faktisk selv kunne spise, så lækkert ser det ud (ikke fordi jeg har for vane at spise kattemad [bigloony] ) det er der i hvert fald ikke nogle dårlige stoffer eller andre ingredienser i.

Og så til dit spørgsmål; jeg synes det lyder som om hun spiser for lidt. Vores ene hankat (han er godt nok 1,5 år og vejer 500-1000 gram for meget) spiser 10 kg. foder på 4 måneder - så hvis hun har klaret at gemme den i så lang tid synes jeg ikke det lyder så godt.

Men men, som Pernille H skriver:

så hvis hun er 10 måneder har du vel kun haft hende i 7 måneder og så kan hun vel ikke have gemt af den i 9 måneder -rækketunge men det lyder stadig ikke som om hun spiser så meget.

Jeg kan kun råde som de andre, prøv dig frem, måske er der et andet præparat hun bare vil elske - vi kan da håbe.

Mange katte er glade for et sykke rå kylling eller kalkun.

Nogle katte er mindre end andre, så længe hun ikke er mager og forhutlet at se på skulle man mene hun fik det hun har brug for.

Men jeg ville klart ringe til dyrlægen og snakke med ham og evt. høre om han lige skulle tage et kig på den lille.

Hun KAN jo have orm, problemer med tænderne eller lignende…

Håber på det bedste!

Kh Annette

det lyder som om din kat er fløjtende ligeglad med hvad mad det er - bare det kommer fra jeres tallerken…

du kan jo prøve at snyde hende lidt…

nu ved jeg ikke hvad jeres politik er omkring katte på bordet når i spiser, men hvad med at købe et par små dåser feline porta vådfoder… og så stille den ved siden af jer mens i spiser… (selvfølgelig en af dem der ikke lugter slemt så i ikke selv taber appetitten) … måske det kan snyde hende til at tro at hun spiser af jeres tallerken… ???

selv om mine små bioforbrændingsanlæg ikke har problemer med mængden, så vil de æde HVADSOMHELST hvis det kommer fra min tallerken… så måske…

bare en tanke

Knus og -pote dask

Synes nu det lyder ret normalt… Nynne er lige blevet 1 år og vejer ca 3,5kg

Tusind tak for jeres mange gode råd!

Nu skal jeg bare have funde ud af at de skal kunne lide hinanden - det virker som en størrer opgave

p.s

O’Malley fik en tallerken Whiskas junior og det samme fik Duchess, normalt ville hun ikke røre det men fordi han spiste det ville hun også lige pludslig

Jeg ville ikke fodre med whiskas. Når de skal have vådmad, så giv gerne et lødigt produkt fra feline porta, hills, grau, etc. supermarkedsmaden kan give dårlig mave.

Held og lykke med sammenføringen. [bigloony]

De får det også kun fordi det er det som hans forrige ejer sagde han elskede - derud over ved jeg ikke om de andre mærker laver killing mad i vådform

Ja, så skal han da heller ikke sådan lige skifte, det kan også ødelægge hans mave. Men skift gerne om et stykke tid til noget andet vådmad, jeg kan anbefale flere mærker. Her i huset bruger vi feline porta 21, hills samt grau.

Tror jeg da helt sikkert at de gør…men skal til dr. dyr på mandag og checker det lige…

Altså planen var jeg vi ville give ham noget som han forbandt med tryghed og ting der var dejlige. så han fik lidt legetøj, fik vist hvor toilettet og vandet var og tørkosten og så fandt jeg Whiskasen frem - og så virkede han lidt gladere.