Spiser jeres alene eller sammen

Efter jeg har fået Gynt har jeg bemærket noget sjovt ligemeget hvor mange skåle jeg sætter op spiser krøllerne ALTID fra samme skål samtidig(og så tømmer Gynt skålen bagefter da han æder længe efter de andre endnu).
Fjummer foretrækker tydeligvis at spise alene og venter tit på de andre er færdige, er hun meget sulten eller er det speciel god guf hopper hun tit i krøllernes skål istedet for en alene. Filur og Kyrie derimod foretrækker deres egen skål(altså ikke en med “deres navn” men en de spiser af alene).

Spiser jeres alene eller sammen. Af samme skål eller forskellige når muligheden er til stede?

Mine har ikke længere flere skåle rundt om med tørt, da Sugieh jo er lidt på nedtrapning :wink: De har deres afmålte tørre i aktivitetsbræt og vådt i et ildfast fad :slight_smile: De spiser sammen og hver for sig på kryds og tværs :slight_smile: Så i det tilfælde er det kaosteorien der hersker :wink:

Både og. Med deres almindelige mad, som de ligesom går til og fra, spiser de alene. Men hvis de beslutter at noget vådfoder er rigtig godt (det kan godt være helt det samme som de fik i forgårs uden den store interesse :rulleøjne:) - så kan de fint putte deres spidse næser ned i samme skål. Men okay, så store er vores skåle heller ikke, så hvis de alle tre får den idé at skulle spise på en gang af samme portion, kan det ikke rigtig lade sig gøre - og så fordeler jeg maden i to skåle :slight_smile:

Det varierer faktisk hos os. Misserne kan sagtens spise samtidig, af samme skål, men af og til også hver for sig. Dog har jeg bemærket en anden ting. Der hvor missernes mad står, er der en væg. Hvis Bambo står og spiser og Aslan så kommer og vil spise med og han stiller sig mellem Bambo og væggen, så går Bambo uden om Aslan og møver sig ind mellem Aslan og væggen inden han spiser videre :tihi:

Herhjemme har hver kat deres egen vådfoderskål i køkkenet, hvor de spiser deres vådfoder sammen.
Dertil er der en fællesskål med tørfoder, som de bare går og spiser af når det passer dem.

[ATTACH=CONFIG]70242[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]70243[/ATTACH]

Mine tre får deres tørfoder i aktivitetsbræt, og det går de sådan lidt til og fra i løbet af dagen…
Vådfoder får de flere gange dagligt på en almindelig middagstallerken - og den spiser de pænt af sammen. :slight_smile:

Det eneste tidspunkt, der kan være lidt ‘ballade’, er hvis man får noget meget lækkert og ‘byttedyrsagtigt’ - som fx. store lunser kyllingefilet. Så kan Bailey godt finde på at knurre af de andre to - man skulle jo nødig ha’, at nogen nuppede ens lækkerbidsken. :tihi:

Når skålene fyldes (har to ved siden af hinanden), så strømmer begge katte til og spiser sammen, men ellers er det forskelligt,.

det er lidt forskelligt om vores 2 hyæner spiser af samme skål el ej, vi har 2 skåle stående for det hænder af trixie ikke får lov at spise i fred og ro af gaia, gaia vil nemlig lege hele tiden og det gider trixie bare ikke. men de kan nu godt finde ud af at spise af samme skål hvis det er noget ekstra lækkert der er i den.

Når der serveres kan nogle godt dele madtallerken andre viger og får ingenting hvis det er noget der ikke er uanede mængder af. I det daglige er der katte som spiser alene og gud arme sønder den der vil dele. De samme katte jager dem væk der måtte være i gang med at spise når de vil dinere. Det sidste skal man se godt efter for at opdage. Ofte er det kun en stirren i kort tid eller en løftet pote et par sekunder. Længe nok til at den der spiser fatter budskabet og fortrækker.

Jeg har en enkelt der hellere går sin vej end at dele tallerken med de andre, så hun får altid sin egen tallerken og jeg flytter de andre hvis de tager fra hendes. Guf serveres på 2-3 tallerkener her, en til singlespiseren og 1-2 til de andre afhængigt af hvor mange der kan lide det jeg serverer. Oftest er der altid en der ikke kan lide menuen og så kan de to sidste godt dele en tallerken.

Jeg tør slet ikke tænke på hvor mange tallerkener jeg vasker op om dagen med 4-5 serveringer dagligt på 2-3 tallerkener :tihi:

Vi har fire skåle til fem katte L Men det er nu fordi Adelie ikke spiser ret meget vådmad. Ikke så hun kommer løbende for at få det når det bliver hældt op da.

Og der er altid en af skålene hvor maden smager MEGET bedre end i de andre (uanset at det er det samme der er i dem :dokdok: så der står tit tre siatalersnuder og guffer af EN lille skål… Phumba spiser HELST alene (hvis der er andre der vil ha’ af “hendes” skål fordi det lige den dag er den med det bedste i, så går hun bare lidt og kommer så tilbage når de andre er færdige med deres uciviliserede opførsel)

Skålen med tørfoder spiser de af alle sammen når behovet melder sig :slight_smile:

Ghandi og Toth spiser af den samme bøtte i mens at Bumle får i sin egen skål, men det er nu mere fordi at specielt Ghandi er så grådig at han stiller sig i maden og sørger for at fylde det hele, og det gider Bumle ikke, så han går sin vej.

Snehvide spiser meget målbevidst af vådfoderet, mens Rag mere går frem og tilbage og nipper. Noget andet pudsigt er, at de har deres faste pladser omkring tallerkenen med Snehvide til højre og Rags til venstre. Men han er så også den mest røde af de to… :høhø:

Pladserne går helt tilbage til Millys tid, hvor hun var yderst og Snehvide i midten:

Spisning er det helt store ritual her, især om morgenen. Magic spiser alene, og hvis der er nogen af de andre, der forsøger at møve sig ind, vanker der lussinger. Hvis nogen af de andre kommer først hen til hans skål, går han igen og venter, til de er væk. Derfor får han faktisk sin mad oppe på køkkenbordet eller i køkkenvinduet.

Når jeg begynder at give vådfoder, får Magic først, og i mellemtiden sætter Bassen sig pænt til at vente nede ved sin plads lige under køleskabet. Han ved, at der er noget på vej til ham. Hverken Chili eller Asani har den helt store respekt for “faste pladser”, så de kan sagtens finde på at kaste sig over Bassens mad, hvis han ikke lige er klar, når den bliver sat ned. Men ellers har de også en skål hver i den modsatte side af køkkenet under ovnen. Dog ingen faste pladser. Når de er færdige med deres egne skåle, så er Bassen, Asani og Chili gerne en tur rundt til alle de andres skåle også for at nappe lidt der. Man skulle jo nødig gå glip af noget :høhø:

Bassen, Asani og Chili kan sagtens spise af samme skål alle sammen, hvis de får noget ekstra godt vådfoder, men ikke Magic. Det er dog ikke det store problem, da han jo ikke spiser andet end Lux :slight_smile: Magic kan til nød dele aktivitetsbrættet med Chili og/eller Asani, men foretrækker helt klart også her at være alene om det.

Hver deres skål - naturligvis

og med afstand så man kan spise i fred fordi det er en katteret hos mig

Mine deler skåle, men spiser på skift (den ene ser gerne på mens den anden spiser). De har haft hver deres skåle, men spiste alligevel på kryds og tværs - så nu er der kun et sæt skåle.

Sammen :slight_smile:

Kun hvis nogen ikke er så gode venner, spises der hver for sig - er der mange katte (fx ved killinger), serveres der på flere tallerkener, så alle kan komme til.

Om morgenen får Cæsar dog mad i sit hus, så han kan småspise i løbet af dage - og Fie får pt inde hos sine killinger.

Min har hver deres skål med tørkost, som altid står fremme, det bliver spist af behov. De har også hver sin skål med vådkost -når der bliver serveret vådkost kommer de begge løbende (hvis ikke de sidder pænt og venter på at få serveret). Hvis jeg er for langsom, så sidder de og spiser af samme skål, til de opdager at der er to :tihi: Men som vanen er, så skal den bette hen og spise af Mojo’s skål efter hun er gået. Når han så har forladt skålene, så skal Mojo hen og spise resten…

Jeg har tørfoder til fri adgang stående 5 steder i huset, så kattene spiser bare, når de har lyst.
Vådmad gives om aftenen på 2 meget store fade, og så spiser 3-4 katte sammen.