Spiser katte sand

Min mor’s Hellig birma har fået den åndsvage vane at spise kattesand hvilket nu har betydet at hun har fået en forgiftning og er fuld af Lo** vi har rendt hos dyrlægen i 3 dage nu for at få givet hende væske og stabiliseret hende hun kunne hverken gå,spise eller noget som helst vi har været meget tæt på at miste hende igår men idag ser det lyst ud så vi håber.

Er der andre af jer der har hørt eller selv været ude for at jeres kat spiste katte sand og hvad gjorde i for at få den til at stoppe og hvilket sand skiftede i til som var ikke klumpende.

Vi har hørt at man kan træne en kat til at bruge et toilet med en eller anden dims der bliver sat på toilettet nogen der har erfaring med det?

Det er meget normalt at helt små killinger spiser kattesand, men jeg har ikke hørt om det hos voksne katte.
Når jeg har kuld bruger jeg det billige ikke-klumpende fra Fakta - men det stinker altså!

Har set, at man kan få noget Extreme Classic, der ikke klumper, men jeg har ikke selv afprøvet det.

Når voksne katte spiser sand er det ofte tegn på den har en anæmi = blodmangel. Katten vil så spise underlige ting for at forsøge at få balance i de røde blodlegemer.

Anæmikatte har lyst til hvidt tandkød.

Der kan være flere forskellige årsager til anæmi

Der køres en anæmiprofil på kattens blod på et laboratorie - så kommer der et svar på hvad der er årsag til anæmien.

Det mener jeg er mere sandsynligt, anæmi, end forgiftning af eget l**t - for det æder de altså ikke.

Når katte begynder at spise fx deres grus osv kan det være tegn på sygdom. Få taget en blodprøve hos dyrlægen :slight_smile:

prøv med Porta pine sand fra Mystery coon.

Det er savsmuld agtigt men klumper osse.
Det er et naturrodukt, så der kunne ikke ske det helt store ved at spise det.

God bedring med katten

Tak for svarene.

Der er taget blodprøver og de viste ikke noget hvis de så bare havde det.

[QUOTE=Mig og Mille T;158497]prøv med Porta pine sand fra Mystery coon.

Det er savsmuld agtigt men klumper osse.
Det er et naturrodukt, så der kunne ikke ske det helt store ved at spise det.

God bedring med katten[/QUOTE]

Den type grus er altså tilsat et eller andet for at få det til at klumpe - det ville jeg nok finde ud af først

[QUOTE=Nusica;158499]Tak for svarene.

Der er taget blodprøver og de viste ikke noget hvis de så bare havde det.[/QUOTE]

Ved du hvad der er undersøgt for og hvem der har gjort det?

Uanset om kattegruset er blevet tilsat noget eller klumper “naturligt”, så er det vel ikke videre smart, at det overhoved klumper?

Nusica: God bedring med missen. Det lyder ikke rart.

Klumpende grus ville jeg aldrig turde bruge - uanset hvor meget natur der er i det.
Hvis det klumper, når katten tisser i det, vil det altså også klumpe i maven.

Jo, tak - har jeg prøvet for et par år siden med en af vore hunkatte, heldigvis så jeg det allerede første gang hun spiste klumpende kattegrus…det er noget rigtig skidt og kan gå gruelig galt…

Hos vores hunkat var det psykisk betinget (pica) - ligesom uldsutteri, tvangstanker hos mennesker…vi går ud fra, at det dengang har været fremmede “besøgskatte” der har hylet hende ud af den. Hun fik nogle naturdråber mod stress,angst hos katte i ca. 14 dage, så var alt i orden igen.

Katte der spiser grus og andre mærkelige ting bør man få undersøgt for anæmi. Anæmi er mangel på røde blodlegemer - det kan skyldes mange ting.