Spørg måske dumt men kan man få en huskat med stamtavle

ja kan man få en huskat med stamtavle
jeg kunne godt tænke mig at udstille min lille ida men hun er interant kat og kender ikke rigitg noget til hende s forældter osv ved kun at hun er en super lækker kat

hvad kræver det at udstille en huskat hun er holdt med vacc og kommer til dyrlæge ca 2 gange om året

er der nogle der kan fortælle mig lidt om hvordan det evt kan komme til at fungerer

Ja der er en dansk opdrætter af huskatte, som hedder Nicki… Nogle herinde kan nok hjælpe med en webside.

Du kan sagtens udstille din kat selv om hun ikke har tavle. Jeg mener, at katten skal opfylde samme heldbredskrav som de øvrige racekatte og at den skal være neutraliseret (hvilket naturligvis ikke er et krav for alle racekatte:-))

MVH Helle

Man kan ikke få en huskat med stamtavle - med mindre man køber en kat af racen Europé :slight_smile:

Men en huskat skal nu heller ikke have stamtavle for at kunne udstilles.

Hvis du har lyst kan du læse lidt om udstilling af huskatte på Gizmos egen hjemmeside: http://www.gizzemissen.dk/huskat.htm

Og Nikie Parrys huskatteopdræt kan du finde her: http://www.thunderstone.dk

Og ellers spørger du bare - skal gerne forsøge at svare -thumbs

[quote=lenschow;67520]Ja der er en dansk opdrætter af huskatte, som hedder Nicki… Nogle herinde kan nok hjælpe med en webside.

MVH Helle[/quote]

Men det er så vidt jeg har hørt, med hjemmelavede tavler, da du som Tina skriver ikke kan få en huskat med tavle :slight_smile:

Man kan få hjemmelavede stamtavler af “hvadsomhelst”, men skal man have en stamtavle fra en organisation, kan man ikke få det på huskatte.
Som regel ved man jo heller ikke, hvem forældrene er til huskattene - det er det, der gør dem så dejlig alsidige :slight_smile:

Men som de andre siger, kan du sagtens udstille din huskat - prøv det :slight_smile:

Åh tak:-) Jeg troede de var med tavler:-) Sorry:-)

Tak for oplysningen, så skal jeg lade være med at bilde købere det ind fremover… UPS:-) Men hva Nicki har nok selv fortalt dem sammenhængen, når de har ringet-)

Tak:-)
mvh

De 4 klubber, der arrangerer udstillinger, er:
DARAK www.darak.dk
JYRAK www.jyrak.dk
Racekatten www.racekatten.dk
KatteKlubben www.katteklubben.com

Så der skulle være rig mulighed:)-thumbs

tak skal i have nu har jeg lidt at kigge efter og se om det evt er noget for mig og ida
hun er kat fra ingeskatte hjem og jeg kender ikke rigtig noget om hende overhovedet
kun at hun er vacc og sundheds tjekket men jeg har haft hende og jeg syntes hun er en af de skønneste katte i verden

vil bruge lidt tid på at undersøge det lidt nermer om udstilling og mange tak for de råd og link jeg har fået nu vil jeg studer dem lidt

[quote=lenew;67717]tak skal i have nu har jeg lidt at kigge efter og se om det evt er noget for mig og ida
::::::::::::::::::::::::::::::::::::

jeg syntes hun er en af de skønneste katte i verden
[/quote]

Hvor er det dejligt, at høre dig sige sådan! -thumbs

Det vigtigste, når du vil udstille huskat, er at have en kat med et godt temperament. Dvs, katten skal kunne finde sig i (og allerhelst synes om), at fremmede menesker håndterer den, holder fast i den og den slags.
Sådan vil det nemlig være på en udsilling - og der vil også være rigtig mange andre katte…
Udstillinger er stressende, så hvis din kat ikke er god til at klare uro osv, så kan det tænkes, at det bedste ville være at holde hende hjemme.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men der er også mulighed for at forsøge at tage hende med på et lille hobbyshow… Bicolouren holder et i april næste år i Hvidovre. Alting forgår meget mere roligt og i en god stemning.
Ellers kunne et TICAshow bestemt også være et godt sted at starte… Der er show næste år i marts i Jersie se nærmere her www.vikingcats.dk

Og så… held og lykke. Smukke katte kan man altid bruge på udstillingerne - med eller uden stamtavle!!!
Du skal nok endda være forberedt på at publikum vil være meget interesserede - huskattene på udstillingerne tiltrækker ofte, fordi folk så let kan relatere til Misser derhjemme :slight_smile:

tudsinde tak for de gode råd jeg bor i horsen i jylland så hvis der var noget her omkring ville det være ideal for ved ikke hvordan ida har det med at køre så langt som til hvidover
ida er en kat alle kan lide og hun kan lide alle hun elsker at blive snakket med og det sammen er med holger han ligger sig på skødet af folk men han er kasereret men han er ude inde kat og har været oppep at sloges med andre katte der er her i området så han har nogle hak i ørene og skrammer rundt omkring så han er ikke lige egnet til udstilling som han ser ud ggg
ida er en lille fin huskat vil lige se om jeg kan finde ud af og ligge et billede ind for at se og i ikke kan vuder om hun er fin nok jeg selv syntes det jo men det kunne være rart om det er sådan nogle katte der er der

jeg kan ski ikke finde ud af hvordan jeg gør altså sætter billeder ind
hjælp pleass

[quote=Gizzemissen;67535]Man kan ikke få en huskat med stamtavle - med mindre man køber en kat af racen Europé :slight_smile:

Men en huskat skal nu heller ikke have stamtavle for at kunne udstilles.

Hvis du har lyst kan du læse lidt om udstilling af huskatte på Gizmos egen hjemmeside: http://www.gizzemissen.dk/huskat.htm

Og Nikie Parrys huskatteopdræt kan du finde her: http://www.thunderstone.dk

Og ellers spørger du bare - skal gerne forsøge at svare -thumbs[/quote]

tak skal du have sikke en smuk kat ham gizzemissen mums vil lige læse det godt i gennem

Med bindestreg! http://www.viking-cats.dk :smiley: Huskatte er meget velkomne. :slight_smile:

der står siden ikke kan vises håber der komme et link der virker

Ja test lige hendes reaktion først, som Ann skriver:-)

jah og blandings misser-thumbs

Som udgangspunkt er alt uden stamtavle huskatte - uanset om den påståes at være nok så meget racekat. Det er en af de ting, der skal bevises, hvis man vil udstille og opdrætte andet end huskatte :wink:

Jeg mener at have læst at viking er det eneste sted, hvor blandingskatte IKKE bedømmes som huskatte. Tager man en blanding med til en anden udstilling (Lad os sige en mco / perser blanding) og melder den til som huskat, så har den ikke store chancer, fordi den ikke er “race typisk”.

Jeg mener da viking er de eneste der deler op i kort og langhår?

Citat fra Viking

I TICA er der ingen regler om, at huskatte ikke må minde om racekatte, så alle katte, også raceblandinger og internatskatte med ukendt baggrund, er velkomne i huskatteklassen.

er de ikke de enste der gør det? Eller er jeg gal på den-tihi

[QUOTE=~Prinsesse~;67770]

er de ikke de enste der gør det? Eller er jeg gal på den-tihi[/QUOTE]

I princippet kan alle katte uden stamtavle deltage i en FD-udstilling. Men det er korrekt, at hvis de ligner racekatte “for meget”, har de ikke de store chancer - men det er så uanset om de er langhårede eller korthårede :slight_smile:
Og i FD opdeler man ganske rigtigt ikke i kort- og langhår.

så jeg mener at viking er det eneste sted en blanding, med fx mco træk, har en chance for at vinde noget-thumbs