Spørgmål fra uerfaren førstegangs killinge-mor :)

Vores huskat Majse på et år fik fire killinger i søndags. Alt er gået super godt og hun tager sig så fint af dem :hjerte:
Men jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med :?

  1. Hun er normalt ude/inde kat og bruger meget tid udenfor, men kan som regel kaldes ind.
    Hvornår må hun begynde at komme ud igen?

  2. Vi vil gerne beholde en af killingerne, som så skal steriliseres sammen med Majse.
    Hvornår ville I gøre det? Når hun ikke at komme i løbetid igen inden killingen er gammel nok til at blive steriliseret?

  3. Er der nogen, der har erfaringer med at beholde en killing? Hvilket køn er bedst at beholde?

Håber der er nogen, der kan hjælpe :smiley:

Hej Julie, og velkommen til :slight_smile:

  1. Lad ikke mormissen komme ud, før hun er blevet steriliseret. Du risikerer, at hun når at blive drægtig igen. Så det er også til dels svar på spørgsmål 2.

  2. “Gammel nok” er gerne et vidt begreb. Killinger kan steriliseres som helt små, men mange dyrlæger har deres egne regler om, hvor gamle eller hvor tunge killingerne skal være, før de vil udføre operationen. Så det er god idé at finde en dyrlæge, der er villig til og kan finde ud af at sterilisere små killinger. Overvej i øvrigt også at få de øvrige killinger neutraliseret, før du finder nye hjem til dem. På den måde vil du gøre alle katte i hele landet en stor tjeneste, for det vil i så fald ikke være killinger fra dig, der ender med at bidrage til produktionen af uønskede katte, som der er alt for mange af. Få dem neutraliseret, og så kan det blive den pris, køber skal betale for killingen.

Spørgsmål 3 kan jeg ikke svare på. Det er der nok andre, der kan.

Husk, at dine killinger skal blive hos moderen, til de er 12 uger gamle.

Tusind tak for svar :slight_smile:

Det er meget vigtigt, at holde missemor hjemme hos killingerne, så I ikke risikerer at skulle flaske et kuld killinger op, hvis hun bliver kørt ned. De har virkelig brug for deres mor!

1 Synes om

[QUOTE=juliehirsch;1310638]Vores huskat Majse på et år fik fire killinger i søndags. Alt er gået super godt og hun tager sig så fint af dem :hjerte:
Men jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med :?

  1. Hun er normalt ude/inde kat og bruger meget tid udenfor, men kan som regel kaldes ind.
    Hvornår må hun begynde at komme ud igen?

  2. Vi vil gerne beholde en af killingerne, som så skal steriliseres sammen med Majse.
    Hvornår ville I gøre det? Når hun ikke at komme i løbetid igen inden killingen er gammel nok til at blive steriliseret?

  3. Er der nogen, der har erfaringer med at beholde en killing? Hvilket køn er bedst at beholde?

Håber der er nogen, der kan hjælpe :D[/QUOTE]

Herfra synes jeg ikke der har været den store forskel på han og hun katte - vi har altid haft neutraliserede katte (lige bortset fra den, der nåede at snyde os, så der kom killinger, men det skete så kun den ene gang :slight_smile: ) Jeg synes hankatte har en tendens til at være lidt større så derfor er det det, vi har, men temperamentsmæssigt, synes jeg ikke der er den store forskel. Hos min dyrlæge snakker de om at en killing skal veje ca. 2 kg før den skal neutraliseres, men der er andre, der gør det tidligere. Tror det er en smagssag for hver enkelt dyrlæge hvad man er til.

Jeg ville beholde en hunkilling fordi hankillingerne som regel gerne vil lege tumlelege, hvilket hunkatte sjældent gider :slight_smile: Og få dem begge snippet mens killingen er ung.

Hvor bor du henne af? Ift evt. at anbefale en god dyrlæge der kan snippe killingerne inden fraflytning :slight_smile: