Spørgsmål ang. import af kat

Hejsa.

Jeg er ny her inde, men har kigget med i nogle uger nu. Jeg sidder nu med nogle spørgsmål, som jeg håber I her inde måske kan og vil hjælpe mig med.

Sagen er den, at jeg overvejer at købe en kat i USA. Og dertil kommer mine spørgsmål.

Katten skal selvfølgelig være chippet og have rabis 21 dage inden afrejse, og være sund og rask. - Er der andet som der skal klares med katten? Eller er det “nok”?

Når så man skal hente katten i lufthavnen, skal man jo forbi told og skat. Her er jeg i tvivl om hvor meget jeg skal betale af? Er det prisen på katten, eller er det også på fragten? Sender opdrætter så en “regning” med på katten, så de ved hvad prisen er.
Turen går jo også hen til en dyrlæge, som vel skal tjekke papire fra dyrlæge, og vel også hurtig se på katten går jeg ud fra.

Men hvad pokker skal man have med i lufthavnen når man skal hente sin kat? Skal man bare have pas, for at bevise hvem man er? Skal opdrætter sende nogle papire til mig? Eller skal de følge katten? Eller kan man gøre det på begge eller andre måder?

Ja, det var vidst lige lidt mange spørgsmål. - Jeg har prøvet at søge lidt rundt omkring, men jeg bliver bare mere og mere forvirret synes jeg.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Du har også brug for CFA stamtalen, der har normalt bare en slip, så stamtavlen skal bestilles og betales særskilt. Det er sikkert nemmere opdrætteren gør det, især hvis du ikke er medlem af CFA.

Du skal være klar oer at der om sommeren er rigtig mange flyselskaber i USA der ikke tager dyr med Cargo.

Jeg ville adrig hverken sende eller modtage en kat cargo. Jeg vil kunne se min kat HELE vejen.
Det koster dig sikkert mere at betale for Cargo og told end det gør at hente den. Jeg har fløjet med SAS til Washington med katten stående under sædet foran, fungerede fint.

Du har også en sidste mulighed for at sige fra - og ikke mindst møde opdrætteren. Ikke alt fra USA er “det bedste”.

Tak for svaret Lis. - Ang. det med stamtavlen anede jeg intet om, så det er rart at vid det også.

Ved godt at mange ikke tager dyr med om sommeren, hvis det er for varmt. Og det er jo kun godt!

Mht. at skulle hente katten så, så ville det jo klart være at foretrække, men det må da hurtig blive dyrt tænker jeg.
Billetten frem og tilbage for mig, og katten tilbage. Jeg kan da vel ikke på den måde “komme uden om” told og dyrlæge, kan man det? Skal man ikke bevise man har været bosiddende i USA i min. 6 måneder?

Du har ret i at sikkert ikke alt fra USA er det bedste - Men så kan man også vende den om at sige, at heller ikke alt fra DK er det bedste. Men ok, er uheldet ude og katten er syg, så har man selvfølgelig “sparet” penge ved at købe en i DK. (Intet her er surt ment, skal jeg lige skynde mig at understrege)

Jeg har flere gange hentet katte fra udlandet, selvfølgelig med de fornødne papirer og er gået lige igennem uden nogen form for at vise noget som helst.

Du skal nok regne med kattens transport Cargo koster det samme som din billet. Kommer den Cargo kommer told og grænsedyrlæge ind over - og du betaler. Jeg mener du betaler 25% af kattens værdi i told (og de ved godt hvad racekatte koster) og så kommer grænsedyrlægen

Ja det er jo ikke helt billigt med racekat og transport igennem tolden, det har du ret i.

Det ville jo selvfølgelig være super lækkert hvis jeg kunne hente katten selv, klarte noget jeg ville ønske jeg kunne.
En hurtig søgning der ned af siger en pris over 10.000, og nu sidder jeg jo næsten og bliver godt nervøs, hvis at jeg kommer op i den pris i told og dyrlægen tjekket.

Hvis man selv henter katten i USA, er det muligt at gå uden om tolden. Loven siger egentligt man skal fortolde af både kattens pris og fragten, men der er ingen der tvinger en når katten rejser som håndbagage.
Det kan godt betale sig at have dokumentation med på prisen af katten og rejsen. Tolderne ved udemærket hvad værdien af racekatte er idag, og har man ikke en pris, estimerer de den selv.

Rejser katten som cargo er der ingen omvej, og man slipper ikke uden om tolden.

det er dyyyrt at importere uden fra EU, specielt hvis flyet lander efter embedsdyrlægen er gået hje. Det billigste er kattens pris :smiley:

Tusinde tak for dit svar også Helle. - Det er rart med flere svar. :slight_smile:

Ja det kan hurtig blive ekstra dyrt, hvis flyet bliver forsinket, av av. Men det er man jo desværre ikke herre over, der er det bare at håbe. :slight_smile:

Er der nogle der ved, noget om når katten skal gennem told, om de kigger på om katten er fertil eller fikset? Og “sammenligner” med prisen?
Her tænekr jeg, at en avls kat jo er dyrre og købe, og klart jo er fertil. - Men hvis man nu køber en kælekat, men opdrætter ikke vil fikse katten, fordi de ikke synes det skal gøres før end katten er større, og prisen jo er det lavere, mon tolderne kan/må sige at den pris ikke er rigtig, og derfor sætte en anden?

Jeg vil mene det må være ret svært for en tolder at se om en hunkat er fertil, hannen burde han vel kunne se det på. Men det tror jeg ikke interesserer dem, men ved det ikke.

Lis: Ja, på hunnerne er det jo rigtig svært at se. - Det var bare lige en tanke jeg fik. Man kan jo aldrig vide, hvordan de kører showet der ude. - Tusinde tak for dit svar! =)

Mon ikke en tolder, på samme måde som jeg ville gøre, undrer sig over at man tager en kælekat hjem fra USA? Det er i al fald ikek hverdag, det er helt sikkert, og ikke om jeg ville have bøvlet med at overbevise dem om rigtigheden af det. Jo flere krumspring man foretager sig, desto flere historier og indvolverede bliver der at holde styr på.

Så afsted efter katten selv, og hjem igen med “pet in cabin” -thumbs Så ved du også hvad du får og ikke kun ud fra et godt billede.

Meekocoons: Jeg kunne nemlig også godt forestille mig, at de måske ville undrer sig. Og især hvis den ankommer fertil, men jo senere hen skal fikset. Om de vil tro på den.

Som du siger, jo flere krumspring, jo sværre - Men ind til videre synes/mener jeg nu heldigvis ikke rigtig jeg er ude i det, jeg står måske bare med en fertil kat, som skal fikset 2 måneder efter ankomst, da opdrætter synes det er for tideligt at gøre det der ovre. - Men ellers kan jeg ikke se noget. :slight_smile:

Jeg ville rigtig gerne selv tage smuttet over og hente katten, men det kan desværre ikke lade sig gøre hvis det bliver til noget… :frowning:

Sørg for at have en kopi af kontrakten med når du henter katten i lufthavnen. Det burde kunne gøre det.

Tak for svaret Helle. :slight_smile:

Endnu en gang tak for hjælpen folkens. :slight_smile:

Desværre blev det ikke til noget alligevel, men det var rart med rådene alligevel!