Spørgsmål fra en USA-jomfru ;)

Nu skal jeg jo pludselig til USA om tre uger og dels har jeg aldrig været i USA og dels har jeg aldrig fløjet så mange timer, så jeg tænkte, om der sad nogen herinde med nogle gode fif :slight_smile:

F.eks. var jeg næsten radbrækket bare efter knap to timers flyvning til Birmingham sidste måned, så jeg frygter virkelig at skulle sidde stille (og endda forsøge at sove!!) i så mange timer, som det tager at flyve til USA.

Og så lige amatørspørgsmålet: Danskere skal ikke have visum til USA mere, vel?

Nej ingen visa…men du skal udfylde en ESTA formular inden afrejse…

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Du kan læse lidt om det her:

http://www.ferieflorida.dk/indrejse-usa-visum-pas-visa-waiver-program-esta.aspx

[QUOTE=Sannela;752779]Nej ingen visa…men du skal udfylde en ESTA formular inden afrejse…

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/[/QUOTE]

Og de papirer skal med … og så udfylder du det samme skema i flyet også (med mindre de har fundet ud af det er for dumt - jeg udfyldte begge da jeg var afsted)

Køb et par støtte strømper på apoteket eller Matas til turen. Løse bukser er også en god ide, det giver lidt mere bevægelsens frihed.

Ingen madvarer i håndbagagen, kun i din kuffert. Her tænker jeg eks på lakrids. De er ret striks på det punkt.

En god creme til ansigtet og hænder.

Husk at drikke rigeligt med vand undervejs.

Og rigtig god tur. Selvom anledningen er trist.

Køb et par støtte strømper på apoteket eller Matas til turen. Løse bukser er også en god ide, det giver lidt mere bevægelsens frihed.

Ingen madvarer i håndbagagen, kun i din kuffert. Her tænker jeg eks på lakrids. De er ret striks på det punkt.

En god creme til ansigtet og hænder.

Husk at drikke rigeligt med vand undervejs.

Og rigtig god tur. Selvom anledningen er trist.

#1: Få din ESTA på plads, og gør det nu. Få checket at dit pas ikke udløber inden du når hjem igen! Indrejse i USA er ikke noget at snakke om, men det forudsætter at du lige har papirnusseriet i orden. Tror ikke vi nogensinde har tilbragt mere end 2 minutter i immigrations (udover køen hen til nærmeste immigrations officer) :slight_smile: Sandsynligvis er en af forudsætningerne for at få job der, at de er fuldstændigt blottede for humoristisk sans, så afhold dig fra alt der ligner en munter kommentar - de smiler ikke ret meget :slight_smile: Selv om du møjsommeligt har nedskrevet dit ESTA nummer, så sker der iøvrigt intet ved at glemme det - der er ingen der nogensinde beder om at få det oplyst. Ingen…!

#2: det bliver nok ikke engang nødvendigt at sove. Afrejse er sjældent med natfly, så du rejser i dagtimerne, dagen bliver lang og du ankommer eftermiddag eller aften lokal tid - så er du stort set grydeklar og kan vælte om og få en god nats søvn, når du ankommer. Hvis du døjer med at sidde stille så længe, så vælg et sæde ved gangen. Har du mulighed for det, så betal evt. lidt for ekstra benplads (KLM!) Hold igen med alkohol før og under rejsen, få tisset ordentligt af på et rigtigt toilet inden du går ombord - og drik godt med vand undervejs. Hvilket flyselskab skal du med?

VH
Susanne

de andre har svaret på spørgsmålet om visa. Du skal sikre dig at du har et forholdsvist NYT pas - ellers godkender de det ikke i USA.
Og så skal du IKKE joke med dem i pas kontrollen - de forstår ikke humor og det kan give dig rigtig dumme problemer. Så vær høflig og hold en lav profil :tihi:

Ellers synes jeg det er en god ide at gå en rigtig god tur inden du skal afsted - evt. kan du gå i lufthavnen. Men forsøg at få motion inden du skal afsted. Og på turen skal du se om du ikke kan komme ud og gå også. En gang plads kan være en god ide. Nu ved jeg ikke hvor langt du skal - men hvis det kun er til NY så foretrækker jeg en vinduesplads og så sover jeg turen af sted :høhø:
Skal du længere - skal du skifte fly - så igen - ud og gå så du får rørt kroppen - især benene.

Det er også vigtigt at drikke godt - de plejer at være flinke til at give en noget at drikke men rejser du med et af billig selskaberne skal du selv have drikkevarer med.

Hvis du har en nakkepude så er den aller tiders når man skal sove. De plejer at have tæpper man kan lægge om benene får det kan godt blive lidt koldt.

Det er også vigtigt at du spiser - ikke for meget men heller ikke for lidt.
Personligt er jeg imod alkohol når man skal flyve, men hvis det kan hjælpe dig til at slappe af eller sove - så tag en LILLE en :smiley:

God tur.

Teresa

[QUOTE=Susanne W;752800]#2: det bliver nok ikke engang nødvendigt at sove. Afrejse er sjældent med natfly, så du rejser i dagtimerne, dagen bliver lang og du ankommer eftermiddag eller aften lokal tid - så er du stort set grydeklar og kan vælte om og få en god nats søvn, når du ankommer. Hvis du døjer med at sidde stille så længe, så vælg et sæde ved gangen. Har du mulighed for det, så betal evt. lidt for ekstra benplads (KLM!) Hold igen med alkohol før og under rejsen, få tisset ordentligt af på et rigtigt toilet inden du går ombord - og drik godt med vand undervejs. Hvilket flyselskab skal du med?
[/QUOTE]

Jeg har endnu ikke helt styr på, om jeg skal flyve til Boston eller Portland, så jeg kender ikke det endelige flyselskab endnu. Boston er ca. 1200 kroner billigere end Portland retur og det betyder selvfølgelig også en del, men spørgsmålet er, om jeg kan blive hentet der eller skal vove pelsen med at køre i potentielt temmelig meget snevejr… Mht benplads er jeg i hvert fald glad for, at jeg ikke er specielt langbenet :slight_smile:

Esta må jeg hellere få styr på i løbet af weekenden, så det er klart. Oveni travlt på arbejde og at jeg ikke har fået købt nogen julegaver kunne jeg godt have tænkt mig noget længere tid til planlægningen, men man kan jo også frygte, at der vitterlig ikke er meget tid tilbage :frowning:

[QUOTE=Teresa Guldager;752809]de andre har svaret på spørgsmålet om visa. Du skal sikre dig at du har et forholdsvist NYT pas - ellers godkender de det ikke i USA.
[/QUOTE]

Hvor nyt er nyt? Det er udstedt i 2009, er det godt nok?

Det vil jeg tro - vi fik nye pas i marts 2011 og rejste fint på de gamle lige til det sidste.
Boston eller Postland? Det er jo i hver sin ende af landet (regner med vi taler Portland, Oregon?) Hvis du bliver meget træt af at rejse, så er Boston et fint sted at stoppe og tage en overnatning inden du fortsætter - turen helt over til vestkysten kan godt være sej… Vi tager glad og gerne østkysten, det er 6-7 timer fra Amsterdam eller Frankfurt - mens de 9 timer til Los Angeles godt nok er sejt…
VH
Susanne

http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/rejsengaartilusa/

[QUOTE=Susanne W;752835]Det vil jeg tro - vi fik nye pas i marts 2011 og rejste fint på de gamle lige til det sidste.
Boston eller Postland? Det er jo i hver sin ende af landet (regner med vi taler Portland, Oregon?) Hvis du bliver meget træt af at rejse, så er Boston et fint sted at stoppe og tage en overnatning inden du fortsætter - turen helt over til vestkysten kan godt være sej… Vi tager glad og gerne østkysten, det er 6-7 timer fra Amsterdam eller Frankfurt - mens de 9 timer til Los Angeles godt nok er sejt…
VH
Susanne[/QUOTE]

Der er også et Portland i Maine :slight_smile: Og min endestation er Saco, Maine som er ca. 2/3 af vejen mellem Boston og Portland.

Tak, så er der styr på passet i det mindste :slight_smile: Men dér står, at Esta-registreringen skal foretages 72 timer før afrejse? Der er vist røget et “senest” i korrekturen, for i deres eget link står der tydeligt “no later than”. Det er også bedre for mig end at skulle holde styr på, at jeg skal huske at udfylde det om 2½ uge.

Ja, senest 72 timer før :slight_smile: Og det er en af de ting, man lige så godt kan få af vejen, for selv om man ikke én eneste gang skal vise sit nummer, så går de nu alligevel ret meget op i at det er iorden inden man kommer :slight_smile:
Saco, Maine: Jeg ville flyve til Boston, snuppe en lejebil hos Budget eller Alamo og køre derop, iflg. mapquest.com er der bare et par timer :slight_smile:
VH
Susanne

Så længe du ikke skal via Miami, så går det nok. Det er - så vidt vides - den værste lufthavn i USA.
Min datters veninde blev tilbageholdt i en time, fordi de ikke kunne læse hendes fingeraftryk! :thumbdown: - og imens blev min datter bare gennet videre; hun måtte ikke engang stoppe og se, hvad der var blevet af veninden. :mad:
Og da veninden endelig fik lov til at gå, insisterede de på, at hun ikke måtte gå uden sin bagage - som hun ikke havde, for det var en mellemlanding, og bagagen var tjekket ind til København. :dokdok:
De er skøre, de amerikanere.

[QUOTE=Susanne W;752861]Saco, Maine: Jeg ville flyve til Boston, snuppe en lejebil hos Budget eller Alamo og køre derop, iflg. mapquest.com er der bare et par timer :slight_smile:
[/QUOTE]

Det ville jeg også, hvis det var sommer - eller i hvert fald bare ikke januar - men jeg har godt hørt, hvor meget sne de kan risikere på denne tid, så i første omgang holder jeg vejret og håber på en mail derovre fra om, at hendes ene søn, der bor i Boston, nok skal hente og bringe mig :wink: Det ville undre mig meget andet.

Langt den letteste plan - den synes jeg da bare vi satser på :slight_smile:
VH
Susanne

Ja, på både godt og ondt er de vist “ikke helt almindelige” :wink:

Men jeg kan da godt se, min tanke med at spørge her ikke var så dum endda.

Ellers går der AMtrak tog fra Boston til Saco… 2 timer, ca. 20 $!
VH
Susanne (der har kørt adskillige tusinde miles med Amtrak :slight_smile: )