Spørgsmål fra nybegynder

Hej med jer.

Jeg er den glade ejer af to katte som jeg gerne gad prøve at udstille. Enten den ene, eller dem begge.
Den ene er en hvid norsk skovkat med et blåt og et grønt øje, og den anden er en birma.

Jeg synes at have hørt snak om at hvide katte skal testes for døvhed? Er dette korrekt, og i såfald, er der nogen der ved hvad en sådan test koster, og om man bare kan gå ned til den lokale dyrlæge og få den lavet?
Har de hvide en chance sådan et sted? Der findes jo en del, og det er ikke videre en af de mere “spændende” farver for mange.
Jeg tror derudover at min birma har fået sig en hvid plet på sin kønsdel. Hvor “omfattende” en fejl er dette? For jeg ved kun det ikke er ønsket. Altså mere om det er sådan at jeg ligeså godt kan beholde ham herhjemme.
De er begge neutraliseret, så det er ikke fordi jeg skal bruge det til det store.

Er der nogle ting man skal være obs på omkring dem, omkring udstilling?
Noget man sådan ellers bør vide?
og hvad med bur og gardiner?
Ja, jeg vil hellere fremstå lidt dummere, så jeg lettere kan få det hele på plads. Jeg har aldrig prøvet den slags her før :slight_smile:

Jeg har i tankerne at besøge en udstilling her i den kommende fremtid, og ganske enkelt springe hen til folk og spørge. Men uden bil, så skal man jo vente på en sjælland. Så jeg tænkte jeg lige ville prøve her, selvom jeg føler mig lidt dum :smiley:

Du skal ikke føle dig dum. :slight_smile:

Ja, din hvide kat skal have høreattest, og ja, din egen dyrlæge kan lave den. Om dine katte har en chance, kommer an på konkurrencen og på dommerne, så der er ikke andet for end bare at kaste sig ud i det. :smiley:

Måske kan du låne gardiner og andet udstyr af din opdrætter eller af en venlig sjæl her på forum, så du ikke behøver anskaffe alt muligt til den allerførste gang. Jeg ved ikke, hvor du bor, men du må fx gerne låne gardiner af mig, jeg bor på Sydsjælland. I det hele taget kan du have gavn af at følges med en erfaren udstiller, første gang du skal af sted, så du har en, du føler dig tryg ved at spørge om alting. Og folk er generelt flinke til at hjælpe, så du skulle nok kunne få den hjælp, du har brug for. :slight_smile:

Ingen grund til at føle sig dum over at sp’rge om ting, man reelt ikke ved :slight_smile:
Det vil da være dummere at have et ønske om at gre noget, også ikke kunne udføre det, fordi man ikke vil spørge!

Nå… jeg går ud fra at dine katte har stamtavler? Det er første forudsætning for at de kan udstilles i en af de fire hovedklubber under Felis Danica (FD), som er en FIFe-tilknyttet klub… Det er hovedklubberne, der afholder udstillinger herhjemme og der er helt klart flest FIFeshows på årsbasis. Hovedklubberne hedder Racekatten og DARAK,der begge holder deres aktiviteter på Sjælland, Katteklubben, der skifter mellem Sjælland, Fyn og Jylland, og JYRAK, der som navnet antyder holder sine aktviteter primært i Jylland.
For at udstille i disse klubber skal du være medlem af en af dem - du vælger naturligvis selv hvilken… mit råd er dog at vælge en af dem, som giver mest mening i forhold til hvor du bor - klubberne har nemlig ofte medlemsmøder eller lignende for deres medlemmer… Og det er lidt ærgerligt at sidde i Århus og ikke kunne deltage i sin klubs medlemsmøder bare fordi disse altid afholdes i Valby, København :slight_smile:

Der er et alternativ til disse klubber… Den danske klub Viking Cats, der er tilknyttet TICA. Viking Cats afholder to, tre udstillinger årligt. Udstillingssystemet er meget anderledes end i FIFeklubberne. Klubben er stadig lille, meget entusiastisk og forholdsvis ung, kun ca 5 år gammel. De fleste udstillinger afholdes på Sjælland, ligesom at medlemesaktiviteterne afholdes der…

Hvilke udstillinger, der afholdes hvornår og hvor, kan du finde ud af på hhv Felis Danicas og Viking cats hjemmesider…

I FDtilknyttede klubber skal din hvide kat være hørende og kunne fremvise hørecertifikat, ligesom den skal være chippet… Om det er nok med en klappetest hos dyrlægen eller om du skal have en BEARtest ved jeg ikke…
I Viking Cats er det tilladt at udstille døve katte…

Din birma vil måske have meget vanskeligt ved at opnå certifikat i FDtilknyttede klubber, hvis den virkelig er ved at udvikle en uautoriseret hvid plet…
I Viking Cats kan dommerne vælge at se bort fra den slags, hvis ellers resten af katten er god…

Du skal selvfølgelig have en fornemmelse af om dine katte vil egne sig til udstilling… Er de fx glade for gæster… Må fremmede tage dem op og holde dem… kan de lide transport osv.
Du kan gøre meget for at træne dem hjemme… netop ved at lade gæster tage kattene og pille-rode-rage overalt på dem (ja også “der” :wink: ), åbne deres munde og tjekke ørerne… lær dem at stå og evt lege på et bord, og (hvis du vil på FIFeshows) lær dem at hænge i stræk (skovkatten) og at blive pakket (birmaen), når de skal holdes…

Alle klubberne stiler bure til rådighed på deres udstillinger, så det skal du ikke tænke på…
Burgardiner… de kan lånes… lejes (bla hos mig ;)… købes færdigsyede (bla også hos mig :wink: )… eller du kan naturligvis selv lave nogle :slight_smile:
Bakke til buret kan du naturligvis også købes hos mig :wink:

Råd omkring vask og yderligere grooming og soignering kan du oprette en egen trå om herinde - eller prøv at søge, der er en del tråde om den slags i forvejen :slight_smile:

Har du talt med opdrætterne af kattene :?
Hvad siger de om udstillingsegnethed?

Det er en rigtig god ide først at gå på en udstilling uden at have kat med. Så kan du selv opleve, hvordan det foregår - fremfor at få det hele tegnet og fortalt. Og så kan du igen overveje, om det er noget, du og dine katte vil kunne lide.

Hvis du gerne vil læse mere, så har JYRAK en beskrivelse her: Jyrak

vh

Andreas

Mange tak for svaret, og for tilbudet. Jeg bor i Roskilde, på sjælland, så jeg vil da have det i baghovedet :smiley:
Havde godt tænkt på at finde en af følges med, hvis det skulle komme der til. Men jeg kender ikke lige umiddelbart nogle der udstiller. Sinklair har dog tilbudt at jeg komme til dem, hvis jeg er i tvivl om noget, da de opfordrede mig til udstilling af min Birma.

De har begge to stamtavler, er chippet og passet med vacciner. Så der skulle ikke være noget der, som der skulle forhindre mig :smiley:

[QUOTE=Ann K;1001541]Din birma vil måske have meget vanskeligt ved at opnå certifikat i FDtilknyttede klubber, hvis den virkelig er ved at udvikle en uautoriseret hvid plet…
I Viking Cats kan dommerne vælge at se bort fra den slags, hvis ellers resten af katten er god…[/QUOTE]
Det var lidt det jeg tænkte. Om det ville volde store problemer, at han har sig den lille fejl der. Han er ellers en flot birma, med fine kiler og alt det der :slight_smile:
Men ja. Ellers må jeg jo prøve, og i såfald måske holde mig til min Skovkat.

[QUOTE=Ann K;1001541]Burgardiner… de kan lånes… lejes (bla hos mig ;)… købes færdigsyede (bla også hos mig :wink: )… eller du kan naturligvis selv lave nogle :slight_smile:
Bakke til buret kan du naturligvis også købes hos mig :wink: [/QUOTE]
Det vil jeg notere bag øret, hvis - eller når - jagten går ind :wink:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1001543]Har du talt med opdrætterne af kattene :?
Hvad siger de om udstillingsegnethed?[/QUOTE]
Hende jeg købte min birma af sagde at han umiddelbart så pæn ud, men at hun ikke ville garantere for fremtiden. Det er alt jeg har hørt fra den front.
Sinklair har set ham, og de faldt helt i svime over ham, og sagde han var den flotteste birma de længe havde set. De gennemrodede ham, kiggede kiler, hoved, ører, øjne, alt. Så fra deres side blev han i hvert fald godkendt. Det er dem der har opfordret mig til at prøve udstillingerne af :slight_smile:
Jeg har ærligt ikke forhørt mig omkring min Norske skovkat. Men det kunne jeg da lige forsøge :slight_smile:

[QUOTE=Andreas;1001551]Det er en rigtig god ide først at gå på en udstilling uden at have kat med. Så kan du selv opleve, hvordan det foregår - fremfor at få det hele tegnet og fortalt. Og så kan du igen overveje, om det er noget, du og dine katte vil kunne lide.

Hvis du gerne vil læse mere, så har JYRAK en beskrivelse her: Jyrak

vh

Andreas[/QUOTE]
Mange tak. Jeg vil tage et kig på linket, og så vil jeg se hvornår de forskellige klubber holder udstillinger nær mig, og så tage et smut forbi :slight_smile:

Katteklubben holder udstilling i Køge den 26 og 27 januar 2013 :slight_smile:

Hvis du er medlem af klubben for Den Hellige Birma (www.birma.dk), er der konsulenter som gerne hjælper med udstilling, det er både med tilmelding, grooming af katten og guide dig igennem hele dagen på udstilling, så du siger bare til :slight_smile:

Hej og velkommen :slight_smile:

Alt hvad der er klogt at sige er allerede blevet sagt. Jeg vil bare lige komme med en lille advarsel :wink:

PAS PÅ med udstillinger… man bli’r bidt af dem! :klapper: og det kan hurtigt blive dyrt. MEN det er altså også SJOVT! Og hyggeligt! OGSÅ selvom ens kat ikke vinder!

Velkommen hertil.
Bliver da hyggeligt at møde dig på udstillinger rundt omkring.
Det er en dyr og vanedannende hobby :høhø:

  • Vh. Skovkatte udstiller

Hejsa Taka - og velkommen til Kattegale. :slight_smile:

Jeg er kælekatteholder af bl.a. ham her. Både Rags og jeg synes, det er sjovt og hyggeligt at udstille - og kan kun anbefale dig at prøve også.
Men inden den første gang er det nok en god idé lige at besøge en udstilling og se, hvad det er for noget. :wink:

Øst for Storebælt er der følgende udstillinger i første halvår af 2013:

[ul]
[li]26.og 27. januar i Køge (Katteklubben)[/li][li]9. og 10. februar i Helsingør (Racekatten)[/li][li]17. februar i Hvidovre - Hobbyudstilling (Bicolouren)[/li][li]2. og 3. marts i Nykøbing Falster (Darak)[/li][li]9. og 10, marts i Korsør (TICA)[/li][li]5. maj.i Viby Sjælland (Racekatten)[/li][/ul]

Av ja… Bicolourens lille hyggelige hobbyudstilling - den havde jeg da helt glemt :slight_smile:
Hvis du overhovedet har mulighed for det,s å er det noget nær genialt at starte dien katte op på sådan en udstilling… Hobbyshows er små - og helt ud alt det stress og jag, der let kommer på de internationale udstillinger.
Godt nok får du ikke certifikat eller lignende… Men præmiemængden er overvældende - bare for at møde op :slight_smile:

Bare nysgerrig :slight_smile:
Når katten er odd-eyed, så er den jo ikke helt så udsat for at være døv - eller i hvertfald kun på det ene øre.
Skal alle hvide katte testes ifølge reglerne - også dem med andre øjenfarver?

[QUOTE=Ann R;1001842]Bare nysgerrig :slight_smile:
Når katten er odd-eyed, så er den jo ikke helt så udsat for at være døv - eller i hvertfald kun på det ene øre.
Skal alle hvide katte testes ifølge reglerne - også dem med andre øjenfarver?[/QUOTE]

Ja alle hvide katte skal have høretest :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;1001842]Bare nysgerrig :slight_smile:
Når katten er odd-eyed, så er den jo ikke helt så udsat for at være døv - eller i hvertfald kun på det ene øre.
Skal alle hvide katte testes ifølge reglerne - også dem med andre øjenfarver?[/QUOTE]

Alle hvide (hos FIFe) skal testes.
Alle hvide katte (også foreign white) har risiko for at være døve. De blå øjne giver bare en øget risiko. Hvorfor det er sådan giver dette link en rigtig fin forklaring på http://home.earthlink.net/~featherland/off/white.html

[QUOTE=Eife;1001848]Alle hvide (hos FIFe) skal testes.
Alle hvide katte (også foreign white) har risiko for at være døve. De blå øjne giver bare en øget risiko. Hvorfor det er sådan giver dette link en rigtig fin forklaring på http://home.earthlink.net/~featherland/off/white.html[/QUOTE]

Okay - tak Eva og Elisabeth :ok: Jeg var bare nysgerrig, som sagt :slight_smile:

Velkommen til KG Taka :slight_smile:

Jeg håber det er OK jeg lige stiller nogle spørgsmål i din tråd, for jeg er også nybegynder ud i udstillinger :slight_smile:

Jeg har overvejet at tage Honey (langhårsblanding) med på udstilling simpelthen for at prøve det af. Tænkte nemlig både på Bicolourens, men også TICAs i Korsør. Jeg er jo ikke medlem af nogen klubber endnu, men er der noget med at det gør knap så meget på en hobby-udstilling? Synes også jeg kan huske at man godt kan deltage på TICAs udstilling selvom man ikke er medlem?

Hvis nu det ender med at blive til noget, vil jeg så godt kunne vente med at tilmelde til TICA’s udstilling til Bicolourens er overstået? Der er jo ikke nogen grund til at slæbe ham med til TICA, hvis ikke det er en god oplevelse for ham på Bicolourens… ?

[QUOTE=Jenny;1001989]Hej Carina :slight_smile:

Du behøver hverken være medlem af Viking Cats eller TICA, for at udstille på TICA’s showform :slight_smile: Fordelen ved at være medlem af Viking Cats er, at man så kan deltage i medlemsarrangementer, man får rabat på udstillingsgebyr, stemmeret til GF osv. Ved at være medlem af TICA, får man rabat på titler, man vil købe, stemmeret til deres valg osv. :slight_smile:

Om du kan tilmelde til vores udstilling efter Bicolourens, det vil jeg ikke love. Kan ikke lige huske, hvornår vi plejer at lukke ned for kataloget. Normalt tager vi late entries, men det er ikke sikkert, vi har halkapacitet til det. I november måtte vi sige nej til folk til sidst, fordi der var fyldt :)[/QUOTE]

Tak for svaret Jenny. Indtil videre har jeg kun været afsted tilskuer på FIFE udstillinger og heller ikke haft nogen kat at udstille, så det var min tanke at bruge Bicolouren og evt. TICA som en føler på hvad Honey (og ikke mindst mig selv :wink: synes om at være afsted). Det var min mening at jeg skulle have været i Haslev for at se hvad en TICA-udstilling er for noget, men måtte aflyse at tage afsted.

For hvis det er noget jeg skal fremadrettet - altså udstille - skal jeg selvfølgelig være medlem af en klub :slight_smile: