Spørgsmål om Årsopgørelsen

En af mine kolleger sagde i dag, at han var blevet opmærksom på, at der på hans årsopgørelse ikke er fratrukket pension.
Nu har jeg været mine gamle opgørelser igennem og jeg ikke se, at der nogensinde har været fradrag på den?

Vi taler om den pension, der bliver trukket af min løn. Der er en arbejdsgiver del og en lønmodtager del. Arbejdsgiverdelen kan jeg læse på SKAT, at man ikke skal tage hensyn til, men jeg kan ikke finde oplysninger om lønmodtagerdelen.

Nogen der ved noget om sagen?
Har I fratrukket den almindelig pension på jeres selvangivelser?

Jeg vil tro, at man fjerner sin egenbetaling fra sin løn, før der trækkes AM-bidrag og skat, sådan ser det i hvert fald ud på min lønseddel. Og så fremgår det vel af den grund heller ikke af årsopgørelsen.
Man betaler jo skat af pengene, når man engang skal have dem igen, ikke nu (med mindre man rammer grænsen for hvor meget, man må indbetale skattefrit).
Derfor heller ikke noget fradrag. Det er ikke et lån, du betaler af på :slight_smile: Eller en A-kasse.

Man kan selvfølgelig sige den anden vej rundt, at det hele er et stort fradrag, fordi det fjernes, før der trækkes skat :stuck_out_tongue: Men man betaler skat, når pengene skal udbetales.

Nordea skriver også: “Arbejdsgiveraftale: Kapitalpension og ratepension/livrente
Er din pensionsordning oprettet som en arbejdsgiverordning, sørger din arbejdsgiver for at fratrække indbetalingerne, før der sker indberetning af den skattepligtige indkomst. Du skal derfor ikke påføre noget på årsopgørelsen.”

Jeps, som Lene siger. Derfor har det også været meget almindeligt at indbetale større beløb end den tvungne lønmodtagerdel for at undgå at betale topskat (for dem der havde det problem :rolleyes:). Da pensionen netop bliver trukket før skat.