Spørgsmål om grus

Nu har jeg lige ‘moret’ mig med at skifte kattebakkerne i bund - og der er nogle småting, jeg ofte har tænkt på. :slight_smile:

Hvor ofte skifter i andre ALT gruset ud, rengør bakkerne og hælder nyt i?

Jeg tænker på, om jeg mon gør det ofte nok. :? Tror det er cirka hver 3.-4. uge - når jeg synes, der er for meget ‘grums’ i, altså det, skovlen ikke tager med.

Desuden synes jeg, at det er lidt et dilemma, hvor TYKT gruslaget skal være. Alban graver dybt, når han tisser, så han rammer næsten altid bunden. :S
Men gruslaget kan dårligt være tykkere, for så bliver skovleriet alt for hårdt for mine små håndled, når jeg renser bakker…:tihi:
Jeg hælder typisk en sæk med 15 kilo i bakken. Laget er vel ca. 10 cm.

Hvor ‘tykke’ er jeres gruslag? Og er der tips og tricks til en lettere tømning, når man har lidt svage håndled? :slight_smile:
Jeg har netop bestilt en Litter-Lifter ved Zooplus, den har jeg læst så godt om herinde, så nu skal den prøves. :cool2: Måske letter den bakkerengøringen lidt.

Gruset jeg bruger hedder EasyClean og bliver købt ved den lokale dyrehandler. Er der TILFÆLDIGVIS nogle ‘kattegale’, der kender det mærke, og som ved om nogen af de mærker, man kan få ved Zooplus har samme konsistens og kvalitet? Det ville jo unægteligt være dejligt at få tungt grus bragt til hoveddøren. :cool2:

Jeg bruger Extreme Classic, og jeg bundskifter og rengøre mine kattebakker (Både over&under) med Rodalon en gang om måneden :slight_smile: Jeg bruger 1 x 15kg til 2 kattebakker, og det fungere rigtig god her hos mig :slight_smile: Jeg har 4 birmaer

Extreme Classic er lidt som EasyClean så vidt jeg er fortalt, og jeg bestiller mit til døren, men jeg er også opdrætter, så jeg får det billigere.
Litter-Lifteren er guld værd, den gør det så meget nemmere, og man skal tage mindre gange op, da den er så stor.

Nu kan jeg se du bor i KBH S - Jeg bestiller grus næste måned, hvis det er, kan vi finde ud af noget, jeg vil gerne bringe det ind til dig, arbejder alligevel derinde af. :slight_smile:

vi briger ekstreme classic el lign produkter og vi skifter alt grusset ca hver 4-5 uge.
minder mig forresten om at det er ved at være tid til det

[QUOTE=Johnny;933247]vi briger ekstreme classic el lign produkter og vi skifter alt grusset ca hver 4-5 uge.
minder mig forresten om at det er ved at være tid til det[/QUOTE]

Det er altså os bare noget godt grus :slight_smile: Dejlig drøjt i brug.

Jeg har prøvet både Everclean, Vancat og et andet jeg ikke kan huske hvad hed, og jeg vender altid tilbage :slight_smile:

[QUOTE=Northved;933244]Jeg bruger Extreme Classic, og jeg bundskifter og rengøre mine kattebakker (Både over&under) med Rodalon en gang om måneden :slight_smile: Jeg bruger 1 x 15kg til 2 kattebakker, og det fungere rigtig god her hos mig :slight_smile: Jeg har 4 birmaer

Extreme Classic er lidt som EasyClean så vidt jeg er fortalt, og jeg bestiller mit til døren, men jeg er også opdrætter, så jeg får det billigere.
Litter-Lifteren er guld værd, den gør det så meget nemmere, og man skal tage mindre gange op, da den er så stor.

Nu kan jeg se du bor i KBH S - Jeg bestiller grus næste måned, hvis det er, kan vi finde ud af noget, jeg vil gerne bringe det ind til dig, arbejder alligevel derinde af. :-)[/QUOTE]

[QUOTE=Johnny;933247]vi briger ekstreme classic el lign produkter og vi skifter alt grusset ca hver 4-5 uge.
minder mig forresten om at det er ved at være tid til det[/QUOTE]

Okay, jeg kan se, at i skifter nogenlunde som jeg gør - så fortsætter jeg som hidtil. :slight_smile:

Northved - jeg vil RIGTIGT gerne tage mod dit tilbud og prøve det mærke. :slight_smile: Så send mig ENDELIG en besked, når du skal til at bestille. :slight_smile:

Jeg prøvede for et stykke tid siden at få kattene til at bruge øko-træpille-grus fra Zooplus - det synes JEG jo ville være fantastisk, hehe. Meeeen…det synes misserne så IKKE… :frowning:
Det var de godt nok ikke begejstrede for.

Det er ellers et godt koncept, det er miljøvenligt, superlet og man kan endda skylle det ud i toilettet. (Dog støver det en DEL).

[QUOTE=Diana F;933249]Okay, jeg kan se, at i skifter nogenlunde som jeg gør - så fortsætter jeg som hidtil. :slight_smile:

Northved - jeg vil RIGTIGT gerne tage mod dit tilbud og prøve det mærke. :slight_smile: Så send mig ENDELIG en besked, når du skal til at bestille. :-)[/QUOTE]

Jeg vil forsøge at huske det, men jeg husker faktisk som et hul i jorden, men jeg bestiller omkring d. 1 :slight_smile: For at få fyldt lageret godt op, der har lige været tilbud i plantorama, så har en del, men skal flytte, så skal have fyldt mine endnu større kælder op :slight_smile:

Du kan bare sende mig en besked deromkring, så kan jeg bestille med til dig :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;933253]Jeg prøvede for et stykke tid siden at få kattene til at bruge øko-træpille-grus fra Zooplus - det synes JEG jo ville være fantastisk, hehe. Meeeen…det synes misserne så IKKE… :frowning:
Det var de godt nok ikke begejstrede for.

Det er ellers et godt koncept, det er miljøvenligt, superlet og man kan endda skylle det ud i toilettet. (Dog støver det en DEL).[/QUOTE]

Det var min ene kat vant til da jeg fik hende, dog hoppede hun direkte over i mit EC da hun havde været her to dage :slight_smile: Så den tanke røg hurtigt, jeg blev os helt glad og tænkte heeeey smart, men nej :slight_smile:

Jeg smider stort set aldrig grus ud - jeg lader dem tømme stille og roligt og så samler jeg det “brugte” grus i udendørs bakken, som jeg så “kører ned” og først når der næsten ikke er noget tilbage, tømmer jeg det helt.
Det betyder ikke så meget, et den udendørs bakke lugter lidt - gruset fungerer jo.

Hvor ofte jeg gør det afhænger af antallet af katte og hvor meget bakken er brugt, så jeg vil bare sige “når den trænger”.

Mht grus køber jeg oftest Extreme Classic, men har også kørt lidt med Easy Clean og andre typer - det afhænger lidt af, hvor noget er på tilbud.
Jeg skal også snart bestille hjem, så du kan også købe med fra mig, hvis det er.
Jeg har flere naboer, venner mv der komme rog køber en enkelt i ny og næ.

Litterlifteren gør det i hvert fald nemmere at køre igennem et tykkere lag. Jeg har i hvert fald 15-20 cm i mine, nogle gange mere. :slight_smile:

Hvor ofte tømmer du i bakken? Jeg har lagt mærke til at nu her hvor jeg ikke har så mange katte som før men stadig samme antal bakker, så behøver jeg jo ikke gøre det så ofte, og så synes jeg nemmere der kommer “smulder” ifht før :slight_smile:

Og jeg tømmer heller aldrig rigtig ud i mine. Jeg har jo flere, så jeg kører dem i bund, og hælder gruset fra de andre bakker over i den ene, og så rengører jeg og fylder nyt i de andre. :slight_smile:

Vi tømmer vores to bakker i bund ca. hver 2.-3. uge (vi har to katte). Vi har ikke fundet vores favoritgrus endnu - vi har gang i den helt store test. Lige nu er der Premiere-et-eller-andet (hvidt grus med lidt blåt) i den ene bakke Coshida (fra Lidl) i den anden.
Der er ca. 7-8 cm grus i hver bakke (dog ofte højere i midten og lavere i siderne for kattene bygger sandslotte…)

[QUOTE=Northved;933256]Jeg vil forsøge at huske det, men jeg husker faktisk som et hul i jorden, men jeg bestiller omkring d. 1 :slight_smile: For at få fyldt lageret godt op, der har lige været tilbud i plantorama, så har en del, men skal flytte, så skal have fyldt mine endnu større kælder op :slight_smile:
Du kan bare sende mig en besked deromkring, så kan jeg bestille med til dig :-)[/QUOTE]

Tusind tak endnu engang for tilbuddet - men jeg kan se, at jeg også kan få via Vivi, måske er det nemmere, hun bor jo lige ved siden af mig…? :slight_smile:
Jeg ser på det, du hører fra mig, hvis det er, okay? :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;933261]Jeg smider stort set aldrig grus ud - jeg lader dem tømme stille og roligt og så samler jeg det “brugte” grus i udendørs bakken, som jeg så “kører ned” og først når der næsten ikke er noget tilbage, tømmer jeg det helt.
Det betyder ikke så meget, et den udendørs bakke lugter lidt - gruset fungerer jo.
Hvor ofte jeg gør det afhænger af antallet af katte og hvor meget bakken er brugt, så jeg vil bare sige “når den trænger”.
Mht grus køber jeg oftest Extreme Classic, men har også kørt lidt med Easy Clean og andre typer - det afhænger lidt af, hvor noget er på tilbud.
Jeg skal også snart bestille hjem, så du kan også købe med fra mig, hvis det er.
Jeg har flere naboer, venner mv der komme rog køber en enkelt i ny og næ.[/QUOTE]

Ih, tak Vivi, det kan godt være, at det er noget smartere at få fra dig - vi er jo ‘næsten’ naboer. :wink:
Det må vi lige finde ud af - jeg har jo også et par dåser kattemad til dig. :slight_smile: Eller…ikke til dig, men til dine katte, hehe…
Jeg vil faktisk gerne have fingrene i en ‘rigtig’ udendørs kattebakke - jeg så et billede et sted herinde af en smart model med buet ‘tag’ over indgangen. Sådan én kunne jeg godt tænke mig at stille op et sted. Jeg har jo lavet et lille strandsands-område udenfor, men er der nogen, der gider bruge det? Næh nej, DET er da ikke et toilet! Det er sjovere at lege i åbenbart. Artemis bruger blomsterbedene - OG jordbærbedet, til min store irritation. Alban og Bailey bruger KUN kattebakkerne. Derfor vil jeg prøve at stille en bakke med RIGTIGT grus udenfor - så KAN det være, at Alban og Bailey finder ud af, at man godt kan tisse andre steder end indendørs. :slight_smile:

[QUOTE=Eife;933262]Litterlifteren gør det i hvert fald nemmere at køre igennem et tykkere lag. Jeg har i hvert fald 15-20 cm i mine, nogle gange mere. :slight_smile:
Hvor ofte tømmer du i bakken? Jeg har lagt mærke til at nu her hvor jeg ikke har så mange katte som før men stadig samme antal bakker, såbehøver jeg jo ikke gøre det så ofte, og så synes jeg nemmere der kommer “smulder” ifht før :slight_smile:
Og jeg tømmer heller aldrig rigtig ud i mine. Jeg har jo flere, så jeg kører dem i bund, og hælder gruset fra de andre bakker over i den ene, og så rengører jeg og fylder nyt i de andre. :)[/QUOTE]

15-20 cm.?? Uha, så dybe er mine bakker vist ikke engang…:slight_smile:
Jeg har kun to bakker, og de bliver tømt to gange dagligt, og der er…ja, cirka 2½ kat der bruger dem. Artemis bruger jo fortrinsvis udendørsarealerne. :wink:
Ja, smulderet kommer nok ofte når nogen kommer til at grave i en tis-klump, og så er det klart, at jo oftere man tømmer, des lavere risiko for at klumperne går i udu ved gravning. Men her i huset kommer det også af at Alban tisser så langt nede i bunden, så det er vildt svært at få op fordi det hænger fast i bunden. Og så smuldrer det jo nemt, ja faktisk går det altid totalt i småstykker. :frowning: Jeg synes bare dårligt, jeg kan hælde mere grus i…jo, måske i den ene bakke, den er LIDT højere i bunden end den anden, så måske når jeg får min fantastiske LitterLifter, hvis altså den er lettere at bruge for mit dumme håndled. :slight_smile:

[QUOTE=PivMaria;933266]Vi tømmer vores to bakker i bund ca. hver 2.-3. uge (vi har to katte). Vi har ikke fundet vores favoritgrus endnu - vi har gang i den helt store test. Lige nu er der Premiere-et-eller-andet (hvidt grus med lidt blåt) i den ene bakke Coshida (fra Lidl) i den anden.
Der er ca. 7-8 cm grus i hver bakke (dog ofte højere i midten og lavere i siderne for kattene bygger sandslotte…)[/QUOTE]

Jeg er faktisk ret tilfreds med EasyClean, men jeg må indrømme, at jeg ikke har prøvet så meget forskelligt…:slight_smile:

Hov, kiggede lige på Zooplus, og her er den sørme, den udendørs bakke: Kattebakke med låg - Køb billigt online | zooplus.dk

Sådan én skal jeg vist prøve at købe, næste gang jeg skal ha’ noget fra Zooplus. Sååå dyr er den jo heller ikke. :slight_smile:

Diana - Hvad med så at få nogle dybere bakker? Især når du skriver om Alban der tisser nede på bunden, for så er de jo helt sikkert ikke dybe nok. Jeg har også prioriteret en rigtig god dybde i mine bakker :slight_smile:

I øvrigt: Om jeg bruger everclean, extreme classic eller golden grey master synes jeg er hip som hap, jeg hælder dog nok liiidt mere til everclean end de andre to :slight_smile:

Her hælder jeg op og sier igennem sådan at jeg i løbet af måneden kommer helt i bunden i niveauet af grus, og så bliver de tømt og skruet ned og rent fyldt på og så kører vi sådan et par uger igen og om igen med at rense og fylde på :slight_smile:

Jeg har brugt EverClean, men syntes ikke det havde tilstrækkelig sugeevne.

Jeg har for mange år siden brugt Extreme Classic, men jeg syntes at kvaliteten blev forringet, nogenlunde samtidig med, at det kom i nye poser. De havde ændret indholdet på en måde, jeg ikke syntes om…

Skiftede til Golden Grey Master…synes det er godt. Jeg bruger en hel pose på 14 kg i bakken ad gangen…Trixie Cleany Cat Litter Tray - Extra Deep | zooplus.co.uk
der kan være 14 kg i…når jeg så har tømt klumper i nogle dage, supplerer jeg med nyt sand oveni. Der er altid mindst 12-15 cm cm i bakken. Siderne er meget høje og kan rumme det.

Hver 3. uge tømmer jeg alt op i en gulvspand…vasker bakken grundigt med Rodalon, skyller godt og tørrer. Og så tilbage med sandet…

Vi har brugt flere mærker grus gennem årene:) Vores erfaring er at Extreme Classic og AK passer bedst til vores katte:) Du er velkommen til at proeve nogle poser AK.

nu har jeg været tvangsindlagt til de ihhhhh sååååå dejlige røde moler i mange år (Vores hankat mente de var guds gave til ham og klumpende var noget han hellere ville tisse i dynerne af end at bruge)

nu har jeg købt Ever Clean til de to killinger der rykker ind her lige om snart.

hvis jeg satser på at skifte helt i bund hver 3-4 uge og bruger ca 7cm grus er det så helt tosset ?
og ellers fjerne klumper løbende dagligt
-hvis de vil grave dybt kan man jo nemt vippe 3cm mere grus i vel.

jeg bruger primært golden grey master - min hankat er sippet og står og brokker sig HØJLYDT (og har sat sig i protest foran bakken to gange), hvis bakken ikke indeholder “nok” GGM…
jeg kan sagtens blande ever clean eller extreme classic, men hverken jeg eller Yasha er helt tilfredse med det, hvis ikke der mindst 50% GGM i :tihi:

Jeg har to bakker (lukket gimpet bakke) og fylder mest muligt i (ca. en hel sæk)… når de er kørt ca. ½ ned, så samler jeg i den ene og gør den anden ren og fylder med nyt - næste gang er det jo så bare den anden bakke jeg fylder over i, så det ikke er den samme jeg “samler” i :slight_smile:
Det fungerer helt fint og jeg smider ikke unødigt grus ud :slight_smile:

Vi bruger extreme cassic (uden babypudderduft tak…), og everclean. Jeg har to små katte, og de har en lille bakke hver, tror faktisk det nærmest er killingebakker de har :O. Vi tømmer bakkerne ca hver 4. uge, og damprenser dem.