Spørgsmål om sårdannelse

Ja hvordan får jeg nu startet…

Da vi hentede Thea fik vi at vide at de andre killinger havde overfaldet hende og at det var derfor hun havde nakkesår. Hun har så været i behandling og sårene forsvandt. Nu har hun atter sår i nakken og uden at være blevet overfaldet… Først var der et sår, jeg troede hun havde fået kradset sig eller at Tjalfe havde været for voldsom i deres leg og gav hende en beskyttende trøje på så såret kunne få ro. Såret blev alligevel større og i aftes havde hun fået 2 nye småsår i nakken på trods af at hun har haft trøjen på og altså ikke har kunnet pille (og Tjalfe har ikke kunne slikke heller). Nu er det så jeg bliver i tvivl om hun nogensinde blev overfaldet på kattehjemmet eller ej, for mig virker det mere som en sygdom under udbrud.

Så er spørgsmålet, hvad kan grunden være til de sår ? Allergi ? Men kræver allergi ikke at man kradser for at danne nye sår ? En søgning på netdyredoktor gav mig noget der hedder Eosinofilt granulom, beskrivelsen passer umidbart på sårene hvis det ikke var for sårenes placering. Begge gange har sårene været i nakken, ikke på bug eller ben. Sårene er først små knude-agtige og udvikler sig derefter til at blive større, væskende og stadig knude-agtige (2kr størrelse på den store af dem nu).

Jeg formoder jeg skal ringe til dyrlægen på mandag og få ham til at kigge, men jeg ville lige høre her først. Jeg lader hende beholde trøjen på så ingen af de to banditter kan pille ved sårene (heldigvis generer det hende ikke at have trøje på, ej heller når mor justerer på den). Selvfølgelig er det nu en måned siden vi fik Thea og dermed er hun ude af kattehjemmets garanti, så det bliver på egen regning. Suk, hader skjulte sygdomme.

Nogen bud ?

–edit–
Jeg tilføjer lige lidt. Thea har gennem den sidste 1½ måned fået 3 forskellige slags ormemidler og 2 typer antibiotika. Så det burde ikke være orm, ellers er den godt nok hårdfør. Det er kun en uge siden hun stoppede med sidste antibiotika. Hun har været sårfri i godt 3 uger i mellemtiden. Hun er nu ca. 17 uger gammel.

Kost :
Royal Canin Kitten Growth tørkost
Lux alle varianter
Wiskas anti-hairball godbider
Og så får hun lov at smage på lidt af hvert ligsom Tjalfe. Hun kan dog ikke lide råt kød, med undtagelse af bacon. Dertil kommer tilberedt kylling, ostebidder, feta, flødeskum, creme fraise, pølser som lille snack når vi får noget af den slags. (rolig de får kun et par hapser selvom de tigger efter mere).

Og så lige lidt af Tjalfes chihuahua foder når hun ser sit snit. Hun må ikke og hun ved det, men hvis hun ser han har åbnet skuffen og vi ikke kigger så er hun der alligevel :doh:
Nåja og hun ELSKER Tjalfes gnaveben og hun stjæler dem lystigt … dog mere til boldspil end gnaveting. Et syn for guderne at se hende komme rendende med Tjalfes kødben i munden :dokdok:

Eosinofilt granulom er et symptom - ikke en diagnose.
Hvor gammel er katten? Hvad fodrer du med?

Mit umiddelbare bud er foderallergi.

Foder står ovenover og hun er 17 uger nu.

Det er normalt ikke de andre killinger der giver en killing nakkesår men moderen der er for voldsom. Sådan en han har jeg - han kan ikke udstilles da de bare pletter, helt fin sårløs hud, er vokset i forbindelse med han voksede.

Hvor gammel er Thea og hvor længe har du haft hende?

Det lyder mere som allergi, imunforsvaret der angriber egne celler, loppe eller foder. Ved allegi kan det betegnes som fortykket hud, det kan du mærke, lidt som kmappenålshoveder der flytter sig - nakke og hals er klassisk

Vi har haft hende i små 5 uger så hun er ca 17 uger nu.

17 uger er tidligt for foderallergi - det plejer at komme senere.
Men det er rimelig simpelt at afprøve den teori. Tag alt mad fra hende - og giv hende udelukkende allergifoder. Fx Hills z/d.

Men hvis det er foder allegi kan det da ikke være base foderet (rc og lux) eftersom hun har haft 3 uger uden sårdannelse ? Burde sårdannelsen ikke have været konstant hvis det var de to ting ?

Kunne godt lyde som allergi af en slags; der opstår sårene netop uden skade, og du har fat i noget af det rigtige med Eosinofilt granulom (der findes flere forskellige an på placering og udseende, men fælles er, at det er en autoimmun reaktion).
På en 17 ugers killing med din historie ville jeg nok også lige prøve at se an, om det ikke skulle være den hæftige medicinering. Nu har jeg jo selv en foderallergiker, og hun startede tidligt imellem 6-12 mdr. (ved det ikke præcist, hun startede meget mildt, og der gik en tid, før jeg sammenkædede hendes reaktioner). Men hun reagerer altså også overfor mange medicamenter, nogle værre end andre.
Du kan jo prøve at få dyrlægen til at give hende et skud binyrebarkhormon til at slå den allergiske reaktion ned, og så er du forhåbentlig færdig med at behandle mere med de andre ting? Måske går det så i ro og du ser ikke mere. Kommer det alligevel igen, ville jeg afprøve allergifoder i en peride (Hill’s z/d, d/d eller James Wellbeloved Lam). Men foderallergi skal udvikles over tid, så derfor har jeg den hæftige medicinering i tankerne først og fremmest.
Hvis der er styr over situationen kan du selvfølgelig også prøve at lade det gå i sig selv uden binyrebarkhormon, men 2-krone store sår lyder voldsomt?
Du skal i øvrigt også vide, at binyrebarkhormon virker i begrænset tid, hvis det nu er sådan, at katten er under konstant påvirkning af noget, den ikke tåler. Til en start kan det være med til at fortælle noget om, om katten reagerer pga. allergi, men hvis det gives igen og igen vil virkningen aftage. Især foderallergi er kendt for ikke at kunne holdes nede ret længe.

Og så sidder jeg jo lige og kommer i tanke om, at hun også havde dem før, hun kom til dig :gruble:

Jeg har set EG (og det var det, biopsi taget) på killinger før de var slagsklare.

Min oplevelse er så at killinger godt kan vokse fra det - det er værre med voksne

[QUOTE=pivnu;683919]
På en 17 ugers killing med din historie ville jeg nok også lige prøve at se an, om det ikke skulle være den hæftige medicinering. Du kan jo prøve at få dyrlægen til at give hende et skud binyrebarkhormon til at slå den allergiske reaktion ned, og så er du forhåbentlig færdig med at behandle mere med de andre ting? Måske går det så i ro og du ser ikke mere. Kommer det alligevel igen, ville jeg afprøve allergifoder i en peride (Hill’s z/d, d/d eller James Wellbeloved Lam). Men foderallergi skal udvikles over tid, så derfor har jeg den hæftige medicinering i tankerne først og fremmest.
Hvis der er styr over situationen kan du selvfølgelig også prøve at lade det gå i sig selv uden binyrebarkhormon, men 2-krone store sår lyder voldsomt?
Du skal i øvrigt også vide, at binyrebarkhormon virker i begrænset tid, hvis det nu er sådan, at katten er under konstant påvirkning af noget, den ikke tåler. [/QUOTE]

Ja vi er færdige med at medicinere med alle de ting, hendes hoste er gudskelov gået væk nu. Og jeg har haft tænkt tanken da det trods alt var voldsomt meget medicin hun fik inden for forholdsvis kort tid. (5 typer medicin, extra ormemiddel i pasta form + binyrebark hormon sprøjte efter vi fik hende, samt vacc x2 + orme kur/loppekur og behanding af øremider inden vi fik hende og staklen er kun 17 uger).

Ud over de mange typer medicin er det eneste der går igen fra kattehjemmet AK kattegrus og RC kitten tørkost, eftersom vi købte begge dele på kattehjemmet den dag vi hentede hende. De der killinge dåsemad vi købte deroppe har jeg givet væk, da hun fes værre end en hel staldfuld svin. Istedet er jeg så gået over til lux som hun spiser med glæde.

Hooov… du skriver, at hun før har fået binyrebarkhormon. Passer det sammen med den tid, hvor såret var lægt?

Holder ca. 4 uger.

Er det fordi virkningen af den er holdt op kan du godt tænke i EG

Hun fik det til at dæmpe generne fra sårene hun havde da vi fik hende, så det er 4 uger siden hun fik det. En uge efter den sprøjte var sårene væk og siden er der kommet pels på de steder hvor de var. Nu er det så gået i udbrud igen.

Med Lis’ kommentar må virkningen så holdt op hvilket har startet udbrudet igen.

Så vil jeg endnu mere tænke foderallergi.
Binyrebarkhormon dæmper jo de symptomer hun har haft.

Så en tur til dyrlægen på mandag og få en ny sprøjte med binyrebark hormon og købe allergi foder ? (forhåbligt har dyrlægen det)
Skal jeg holde op med at give hende Lux også ?

[QUOTE=kitiradk;684006]Så en tur til dyrlægen på mandag og få en ny sprøjte med binyrebark hormon og købe allergi foder ? (forhåbligt har dyrlægen det)
Skal jeg holde op med at give hende Lux også ?[/QUOTE]

Ja, hvis det er foderallergi er det alt foder, der skal tages fra hende. Det er super vigtigt, at hun kun får én bestemt type foder. Dyrlægen har det helt sikkert :slight_smile:

[QUOTE=kitiradk;683973]Ja vi er færdige med at medicinere med alle de ting, hendes hoste er gudskelov gået væk nu. Og jeg har haft tænkt tanken da det trods alt var voldsomt meget medicin hun fik inden for forholdsvis kort tid. (5 typer medicin, extra ormemiddel i pasta form + binyrebark hormon sprøjte efter vi fik hende, samt vacc x2 + orme kur/loppekur og behanding af øremider inden vi fik hende og staklen er kun 17 uger).
.[/QUOTE]

Depomedrol sætter vaccinen ud af drift … Så har dyrlægen givet det - så er det en ommer …

Uddyb please ?

Depomedrol (binyrebarkhormon) sætter immunforsvaret ud af drift. For at vaccinen kan virke skal immunforsvaret være aktivt.