Spørgsmål omkring planten Kalla/Zantedeschaia

Ak ja, jeg troede jeg havde været supersmart da jeg købte en kæmpe vase i Ikea, indkøbt specielt til hvis jeg på et tidspunkt fandt over en enkel potteplante jeg absolut følte trang til at dele hjem med (det er sjældent det sker). & selv om Emina på ingen måde er interesseret i mit magnoliatræ, så fik hun jo smagt på det bonsaitræ jeg havde. Netop derfor købte jeg en kæmpe vase med henblik på at der kunne stå en potteplante i uden den stod frit. Men selvfølgelig er min ny indkøbte plante større end vasen :doh:

Så jeg prøvede at google blomsten for at tjekke om den er giftig & det jeg fandt var at den var delvis giftigt. Hvordan kan den være delvis giftigt? & hvad dælen menes der med delvis giftigt, at katten “kun” bliver delvis syg… :?

På planten (købt i Føtex) står der den hedder – dansk navn: Calla, latinsk navn: Zantedechia. Det jeg googlede den til var – dansk navn Kalla, latinsk navn: Zantedeschaia.

Jeg fandt den på dette link (den står i bunden)
http://www.giftigeplanter.dk/GPvisplanter.php?hvilke=p-z&sprog=latin

Vasen er denne, 45 cm høj & selvfølgelig skulle jeg ha købt den der var 65 cm :S

Er der nogen af jer der har erfaring eller større kendskab end mig til denne plante & hvor giftig den er for min kat?

Tænksomme hilsner Ea.

Ann’s side om giftige planter står der sådan her:

Kalla/
Zantedeschia aethiopica
potteplante
Hele planten
giftig
savlen, opkast, diarre, blødning fra tandkød, mave- tarmkanal, livmoder, åndenød, synkebesvær

Jeg ville ikke turde ha’ den i huset.

Pokkers & skod, det er en af de få planter jeg overhovedet kan lide. P.t. har jeg “buret” planten inde så Emina ikke kan komme i kontakt med den. Dog ikke på en måde så jeg kan nyde planten, så finder jeg ikke på en bedre løsning, ja så må planten jo ud :frowning: Hov mens jeg skrev dette kom jeg i tanke om en løsning :klap:Jeg køber vasen der er gangen større & vender den på hovedet, på den måde kan Emina ikke komme i kontakt med den men jeg kan stadig se planten. Lyder det ikke som en plan? :?

& tak for at finde Ann’s side om giftige planter :slight_smile:

Øj vildt, nu har jeg lige gået hele siden med ikke-giftige planter igennem & der er ikke en eneste jeg kan lide :smiley:

Er du slet ikke til orkidéer? For dem kan man snildt ha’ sammen med kat. :slight_smile:

Desværre ikke, har aldrig brudt mig om den blomst. I det hele taget er jeg ikke ret meget til planter & blomster, altså indenfor i mit hjem, så jeg synes godt nok det er surt at når det endelig er en blomst jeg kan li, at den så er giftigt for min kat :frowning:

Jeg har haft en kalla før, da jeg havde min tidligere kat, men der var jeg ikke lige så opmærksom på det med giftige planter & til mit held, har jeg kun en eneste gang oplevet en af mine katte spise noget af en plante (ikke giftigt bonsiatræ) så tror måske også bare jeg er så forvent med mine katte, at jeg lidt glemmer at tænke over den slags ting. Mine katte går hellere ikke på borde, kradser i møbler, faktisk lader det til at de katte jeg bor sammen med, nærmest er små engle i forhold til de fleste katte :smiley: :wehuu:

Puha

Kallaer forbinder jeg med død og begravelse:yikes:

Underligt så forskelligt man kan have det med blomster:cool:

Tine

Delvis giftig kunne tænkes at henvise til at nogen planter ikke er lige giftige “over det hele”. Nogle er det frugt/frø, der er farlige, nogle er det især rodknolde - osv. Jeg har ikke haft kallaer, men jeg har haft en fredslilje, der er i familie med dem. Den blev min stakkels Donna i hvertfald rigtig dårlig af, selv om hun kastede op næsten med det samme. Hun var ikke sig selv i to dage :frowning:

Googler lidt…
Ja… rodknoldene på kalla er faktisk spiselige - men resten af planten er giftig. altså, er den delvis giftig, men det hjælper ikke meget når man har kat :gruble:

The rhizomes are edible, although the plant is reportedly toxic.

http://www.kew.org/plants-fungi/Zantedeschia-aethiopica.htm

For resten - mange stueplanter er også møggiftige for os mennesker. Nerie f.eks. Og engletrompet… :uha: Jeg har haft masser af nerier i gamle dage (før jeg fik kat) og jeg formerede dem ved stiklinger. Saften risler bare ud af dem, når man skærer i dem. Idag ved jeg hvor giftig den saft er… :besvimer:

[QUOTE=skoglund;885607]Puha

Kallaer forbinder jeg med død og begravelse:yikes:

Underligt så forskelligt man kan have det med blomster:cool:

Tine[/QUOTE]

Hæ… Ja man ofte forskellige opfattelse af hvad & hvordan med mange ting. Omkring blomster, hvis jeg skulle nævne nogle blomster jeg umiddelbart forbinder med begravelser, så ville jeg nævne liljer, orkide & roser. Roser nok mest fordi jeg synes folk bruger roser til rigtig meget. Min bror & hans børn lagde fx gule roser på min mors kiste (hun elskede gule blomster) jeg fulgte trop for at gøre det ens, men ellers bestod min buket af blandet gule blomster, blandt andet solsikker :slight_smile:

Min egen yndlingsblomst er tulipan & den farve jeg allerbedst kan lide dem i, er sort. Den kalla jeg har købt, er også sort & jeg synes det er en virkelig flot farve til en blomst. Jeg finder kallablomsten meget stilfuld :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;885653]Delvis giftig kunne tænkes at henvise til at nogen planter ikke er lige giftige “over det hele”. Nogle er det frugt/frø, der er farlige, nogle er det især rodknolde - osv. Jeg har ikke haft kallaer, men jeg har haft en fredslilje, der er i familie med dem. Den blev min stakkels Donna i hvertfald rigtig dårlig af, selv om hun kastede op næsten med det samme. Hun var ikke sig selv i to dage :frowning:

Googler lidt…
Ja… rodknoldene på kalla er faktisk spiselige - men resten af planten er giftig. altså, er den delvis giftig, men det hjælper ikke meget når man har kat :gruble:

http://www.kew.org/plants-fungi/Zantedeschia-aethiopica.htm

For resten - mange stueplanter er også møggiftige for os mennesker. Nerie f.eks. Og engletrompet… :uha: Jeg har haft masser af nerier i gamle dage (før jeg fik kat) og jeg formerede dem ved stiklinger. Saften risler bare ud af dem, når man skærer i dem. Idag ved jeg hvor giftig den saft er… :besvimer:[/QUOTE]

Igen, du er altså bare bedre til at google blomster end jeg er, tak! :slight_smile: Da jeg læste delvis giftigt, tænkte jeg ozz at det måske var noget af planten, men det sted jeg fandt, stod der er hele planten var giftigt & så blev jeg forvirret :smiley:

Som sagt har jeg haft den plante før, mens min gamle kat levede & han gad ikke engang kikke på den. Det gør Emina hellere ikke, men nu hvor jeg ved hvor giftigt den er, føler jeg mig ikke tryg ved at lade den står fremme. P.t. er den på besøg hos naboen, altså planten ikke katten :tihi:

Godt at høre du overlevede dine nerier! :slight_smile: