Spørgsmål til anskaffelse af kat/katte

Hej,
Min kæreste og jeg er lige flyttet i lejlighed hvor vi endelig må have kat, desværre bliver det svært at lade kattene være udekatte og vi har derfor tænkt os at de skal være indekatte.
Grunden til jeg skriver katte i flertal, er at vi overvejer at anskaffe os et søskende par, så kattene kan underholde hinanden mens vi er i skole og på arbejde.

I forbindelse med anskaffelsen har jeg/vi nogle spørgsmål, som i forhåbentlig kan hjælpe med.
1: om 3.5 år er vi begge færdige med studie og vi overvejer stærkt at flytte til udlandet i en periode. Spørgsmålet er så om kattene vil kunne klare at flytte med og hvis det viser sig at der ikke er plads til kattene der hvor vi skal hen, om det så vil være synd at få dem passet hos familie i perioden.

2: Hvor mange penge i måneden skal man regne med til mad, kattegrus etc.?

Hvis der derudover skulle være gode råd eller informationer om indekatte skal i være velkomne :slight_smile:

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Martin

To katte er altid en god ide - om det skal være to killinger eller to voksne, der kender hinanden, eller måske en voksen og en killing, kan I så tænke over;)

Ja, katte kan godt flytte med til udlandet. Der er nogle regler, der skal følges. alt efter hvilket udland der er tale om - men det behøver I ikke tænke så meget på nu. Om I tager kattene med eller får dem passet hos familie, er en beslutning, kunI kan tage - kattene skal nok tilpasse sig og trives:)

Tak for det hurtige svar. :slight_smile:
Har du et overblik på hvor meget man kan forvente til faste månedlige udgifter? er det 1000 kr eller måske kun et par hundrede kr? Da vi begge er på SU og kun har deltidsjob ved siden af kommer det desværre til at have en indflydelse.

Desværre kan jeg ikke give et overslag over udgifter… det er længe siden, jeg er holdt op med at holde regnskab - med 11 katte i huset bruger man en del på foder og grus;)

Altså, det er ikke helt til at sige hvad man bruger på måneden på dem. Vi køber f.eks. stort ind af grus (omkring 10 sække af gangen -vi bruger Extrem Classic), også har vi til laaaaang tid. Af mad køber vi de største poser vi kan få (vi køber Royal Canin), de holder mellem 3-6 mdr.

Vi ligger så penge til side hver måned, så der er til dyrlægebesøg, foder, grus, legetøj, guf, osv. Vi er også begge studerende med to katte :slight_smile:

Men i det andet er jeg helt enig i dkkorat.

Jeg plejer at sige at sætter man 400kr af til en kat og 600kr til to katte.
Så er der til tørfoder, vådfoder, grus, loppekure (hvis nødvendigt) og ja dyrlægen… Er dyrlægen ikke nødvendig, kan man jo samtidig lave en lille opsparing

Hej Martin

Velkommen herinde - og sikken da nogle fornuftige spørgsmål som du stiller inden i får kat :slight_smile:

Meget fornuftigt at lade dem være indekatte og få to. Det skal I nok få stor glæde af :slight_smile:

mht økonomi, så er det nok 100 kr om måneden til grus, og 100 kr til mad - måske lidt mere, måske lidt mindre :slight_smile:
Husk dog lige at dyrlæge udgifter kan være høje. Man kan være heldig og det årlige tjek er det eneste katten får brug for i mange år, men man kan også være uheldig :slight_smile: Her vil jeg foreslå jer at få en sygeforsikring til dem. Det kan man spare mange penge på hvis man er uheldig. En brækket hofte efter et forkert fald kan f.eks. nemt løbe op i 10.000-15.000 kr…
Og det andet man også lige skal huske er at selv når katten er rask, så skal den stadig 2xvaccineres, kastreres, og øre/chipmærkes (rart at kunne få sin kat igen, hvis den nu skulle slippe ud ved et uheld, og ikke selv kan finde hjem) inden den er ca. ½ år :slight_smile: Medmindre man selvfølgelig køber en færdig pakket racekat, eller en ordnet huskat fra internat :slight_smile:

Og så er der selvfølgelig lidt opstarts udgifter, som et godt stort kradsetræ (så fræs og krads sker der, og knap så meget i møblerne), kattebakke og skåle osv. :slight_smile:

Ellers held og lykke med projektet. Jeg er selv på SU og har været det i mange år, og har godt kunnet få råd til mine katte på en SU :slight_smile:

I kan få godt og billigt vådfoder i Aldi, der laver noget, der hedder Lux. En dåse på 400 g koster 5,50 lige for øjeblikket. Tørfoder og eventuelt også grus kan I købe på zooplus.de, zooplus.co.uk eller zooplus.com (det er samme forretning, men for forskellige lande, så der er både forskel på priser, betalingsmidler og sprog - der må man prøve sig lidt frem). Hvis I på den tyske side (og com?) bestiller for et vist beløb (69 euro?), er fragten gratis. Og så får I det leveret lige til døren med GLS. I kan selvfølgelig også købe godt vådfoder her.

Selv om det kan være fristende at købe billig grus i supermarkederne, så virker det altså bedre og holder længere, hvis det er en ordentlig kvalitet. Præcis hvor meget det løber op i per måned med mad og grus, har jeg desværre ikke helt overblik over, selv om jeg også har to katte.

Overvej i øvrigt at spare sammen til et godt klatretræ, så de kan komme op i højden. Det kan de godt lide. I kan også sætte hylder op, så de fx kan kravle op på toppen af en reol - og ligge der og holde øje med jer :slight_smile:

Fint, at I har gjort jer nogle overvejelser og stiller spørgsmål, før I anskaffer katte - bare alle ville gøre det - og fint, at I vil anskaffe to søskende. I så fald vil jeg anbefale jer enten to drenge eller to piger, for legeadfærden er noget forskellig fra pige/dreng.

Og mens jeg husker det: :velkommen: herinde.

PS: Der sidder mange søde katte, både killinger, ungdyr og voksne, på internaterne og venter og venter på et godt hjem.

jeg bruger ca 1400 om måneden på 7 katte - inkl forsikring. det er fordi jeg bruger FP21 foder der er i den lidt dyrere ende med 12,5-14 dåsen - hvis du fodrer med lux fra aldi - så er du nede i en halvdel til trediedel for foderet

maximalt klumpende grus MED duftbeskytter dvs en der indkapsler lugten er at foretrække - holder længere og man kan ikke lugte i har kat… der findes klumpende grus uden - de STINKER!!! brug de gode dyre mærker for jeres egen skyld… extreme classic, golden grey master, premium excellence går i ikke galt i byen med

2 bakker til misserne

1 klatretræ

kontakt til en god dyrlæge

og 2 neutraliserede katte - tag nogle fra et internat - så får i en fuld pakke med sunde raske killinger/katte der er neutraliserede og som virkelig har brug for et nyt hjem

det er super i vil have indekatte - har selv 7 - det betyder ingen skrammer, slåskampe med syge katte OG inden overkørte katte fordi de ikke forstår trafikken så :ok: for det valg!!!

når i skal flytte kan i tage dem med - men husk at sætte jer ind i reglerne for flytning af dyr til det nye land… der kan være vaccineprogrammer der skal gnnemføres i god tid og det skal i tage højde for såsnart i har besluttet jer for destinationen

og så i øvrigt :velkommen: nye der kommer med indekatte, der vil have 2 og som stiller gode forberedende spørgsmål INDEN anskaffelsen er lige som mejerigtig morgen-juice!! - i er bare den BEDSTE start på dagen!! :wehu:

Hej Martin og velkommen til. Det er altid rart, når folk sætter sig ind i tingene, før de får katten. :slight_smile:
Det meste er vist besvaret, men jeg faldt lige over dette:

I dette forum er der ingen grund til at sige “desværre”. Vi er faktisk rigtigt mange her, der på det kraftigste fraråder at lade katte rende frit omkring. Risikoen for trafikdrab, hundebid, slagsmål med andre katte, sygdomme, psykopater etc. er simpelthen blevet for stor.

Katte, der er vokset op i en lejlighed, oplever ikke noget savn efter alt det udenfor. De kender det jo ikke, så det er nærmest lidt skræmmende for dem. I skal bare sørge for, at de ikke kan risikere at falde ned. For hvis der flyver en fugl forbi et åbentstående vindue, vil selv en indekat kunne falde for fristelsen til at springe. :wink:

Glemte helt at skrive, vores to katte er også indekatte. Det eneste udenfor de kommer, er på vores altan, der er indhegnet så de ikke kan slippe ud derfra, præcis af de grunde som FinnFrode og Battlestar har skrevet.

Men et :velkommen: skal du da også lige have herfra.

[QUOTE=FinnFrode;663340]
Psykopater[/QUOTE]

HAHA! :klapper: ej undskyld du har helt ret! Der findes mange syge mennesker der ikke vil dyr det bedste, men det så bare så sjovt ud :tihi:

Men til TS, jeg har ikke så meget at sige, de andre har kommet med rigtig gode råd! Men vil lige understrege som en anden også nævnte at sygeforsikring er en rigtig god ide! Jeg har forsikret to katte hos Agria for 179 kr om måneden, så det er rimelig overskueligt :slight_smile: det er desuden racekatte, som er en lille smule dyre end huskatte.

Jeg har ikke helt styr på økonomiet - men jeg tror nok at jeg til mine 4 katte bruger ca. 1000 kr. om måneden. Det er til grus, mad, legetøj og diverse kosttilskud.
Derudover det årlige dyrlægetjek, der for mit vedkommende vist nok er på ca. 1800-2000 kr.

Rigtig god ide at få to katte - de vil få rigtig meget glæde af hinanden.
Mine er ikke 100% indekatte, men jeg har hegnet haven ind - så jeg ved hvor de er!

HAHA! :klapper: ej undskyld du har helt ret! Der findes mange syge mennesker der ikke vil dyr det bedste, men det så bare så sjovt ud :tihi:[…][/QUOTE]

Det var hurtigere end at skrive “Personer med en dyssocial personlighedsforstyrrelse”. :wink:

Mht. økonomien…jeg har én kat, og mon ikke jeg bruger 2-300 på ham om måneden i foder, grus og forkælelse… Så er der selvfølgelig de ting, man skal indkøbe til start: Kradsetræ/træer, bakke, legetøj, madskåle m.v. Men f.eks. kattebakke og madskåle (legetøj for den sags skyld) behøver jo ikke nødvendigvis være dyrt og beregnet til katte. Jeg bruger eksempelvis et lille badekar til kattebakke. Det står ude i min brusekabine bag forhænget. Det har en høj kant, så der kan være MEGET grus i - hvilket jeg synes er en rar ting. Nogen bruger bedrollers… Madskåle kan jo være små dybe skåle fra Ikea…de koster kun et par kroner stykket. Legetøj…her hitter bordtennisbolde og mig der løber rundt med en snor efter mig :smiley:

Som det også er nævnt, er et rigtig godt råd, når man har indekatte, at udnytte rummene i m3, fremfor kun i m2…de fleste katte kan godt lide at komme op i højden. Et højt kradsetræ, nogle hylder til op ovenpå reolen m.m. vil de sikkert sætte pris på!

Og så skal man selvfølgelig passe på med åbne vinduer, giftige planter og den slags…

Velkommen til herinde :slight_smile: pas på, det er vanedannende! Og held og lykke med anskaffelse af kattene. Der er rigtig mange -også killinger- rundt på internaterne, som sikkert er et kig værd. Og det er den absolut billigste måde, at anskaffe sig kat på.

Medmindre man har en bedroller i forvejen i overskud, så vil jeg vove den påstand at det er billigere at købe en billig kattebakke end en ny bedroller :slight_smile: Men ja, lidt fantasi kan godt gøre tingene billigere end at gå ud og købe creme de la creme ifht udstyr, der er jeg helt enig :slight_smile:

Den klassiske fejltagelse, mange af os har prøvet, er at købe en smart og dyr katteseng, hvorefter katten vælger at ligge alle andre steder… :wink: