Spørgsmål til damprenser

Først undskyld hvis det har været besvaret før.

Jeg er jo jomfru udi damp-verden, jeg vil gerne drage fuld udbytte af min kære damprenser, men er lidt i tvivl om hvor den kan bruges …Jeg er godt klar over at den kan bruges omtrent overalt på hårde overflader, men kan jeg mon dampe mine lædersofaer ? …Jeg er sikker på at det vil lysne dem gevaldig at få nekotinen dampet af, desuden trænger de til en omgang læderfedt.

Og nogen der ved, om man evt. kan købe ekstra tilbehør så man osse kan bruge den til at rense gulvtæpper ?

jeg har renset mørkebrunt læder uden problemer. Men prøv et sted det ikke kan ses.

Ved ikke om man kan få et tæppemundstykke - tror ikke man f.eks. skal dampe uld

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1008757]jeg har renset mørkebrunt læder uden problemer. Men prøv et sted det ikke kan ses.

Ved ikke om man kan få et tæppemundstykke - tror ikke man f.eks. skal dampe uld[/QUOTE]

Tak Lis …Jeg prøver på ryggen af sofaerne først, men jeg kan da ikke forestille mig andet, end de godt kan tåle det. Jeg har set på youtube at de tager tøj ud fra klædeskabet og damper det, og her mener jeg osse at jeg skimmede en læderjakke.

Jeg sidder og kikker på brugervejledningen, og her står der at man kan dampe alt det som er vandfast, eller med andre ord, alt der tåler vand - Dog skal man holde sig fra elektriske artikler ( pokkers osse, jeg har en emhætte som trænger )

Jeg vil da prøve om man kan få et mundstykke som passer til tæpper …Meeeen den er nok for lille, da den jo kun indeholder 1 liter vand.

Er du stadig glad for din ?

Jeg kan ikke leve uden den:-)

[QUOTE=Alice;1008766]Tak Lis …Jeg prøver på ryggen af sofaerne først, men jeg kan da ikke forestille mig andet, end de godt kan tåle det. Jeg har set på youtube at de tager tøj ud fra klædeskabet og damper det, og her mener jeg osse at jeg skimmede en læderjakke.

Jeg sidder og kikker på brugervejledningen, og her står der at man kan dampe alt det som er vandfast, eller med andre ord, alt der tåler vand - Dog skal man holde sig fra elektriske artikler ( pokkers osse, jeg har en emhætte som trænger )

Jeg vil da prøve om man kan få et mundstykke som passer til tæpper …Meeeen den er nok for lille, da den jo kun indeholder 1 liter vand.

Er du stadig glad for din ?[/QUOTE]

Du kan jo fylde nyt vand på igen…men dimsen kan kun skrues af, når damprenseren er helt tom.

Jeg har haft min i 4 år nu…jeg kan slet ikke undvære den.
At vaske gulve uden rengøringsmidler er såååå dejligt…det hele får en tur her…undtagen uldtæpper, dé kan ikke tåle temperaturen.

jeg bruger den også til fundamentet på huset, et par gange om året, og den yderste række fliser. Så kommer der nemlig ingen myrer…der er jo ingen duftspor.
Min nabo havde én million myrer…hendes hoveddør, hvor de spadserede ind…ligger 1½ meter fra min bryggersdør…

Så købte hun en damprenser sidste år…nu er myrerne flyttet fra hendes hus…måske hen til den næste nabo…:tihi:

[QUOTE=Sim-Sim;1008859]Du kan jo fylde nyt vand på igen…men dimsen kan kun skrues af, når damprenseren er helt tom.

Jeg har haft min i 4 år nu…jeg kan slet ikke undvære den.
At vaske gulve uden rengøringsmidler er såååå dejligt…det hele får en tur her…undtagen uldtæpper, dé kan ikke tåle temperaturen.

jeg bruger den også til fundamentet på huset, et par gange om året, og den yderste række fliser. Så kommer der nemlig ingen myrer…der er jo ingen duftspor.
Min nabo havde én million myrer…hendes hoveddør, hvor de spadserede ind…ligger 1½ meter fra min bryggersdør…

Så købte hun en damprenser sidste år…nu er myrerne flyttet fra hendes hus…måske hen til den næste nabo…:tihi:[/QUOTE]

Tusind tak Berit, det er rart at høre fra ‘gamle’ dampere :slight_smile: …Nu bor jeg på 2. sal, og har heldigvis ikke besøg af myrer, men noget i min familie var ved at blive ædt op af myrer sidste år, så jeg vil straks bringe dine gode råd videre.

Lige nu er jeg i fuld gang i køkkenet, hvor både skabslåger / glaslåger og gulvet for en omgang - Der dufter af ‘renseri’ over det hele lige nu :slight_smile:

[QUOTE=Alice;1008865]Tusind tak Berit, det er rart at høre fra ‘gamle’ dampere :slight_smile: …Nu bor jeg på 2. sal, og har heldigvis ikke besøg af myrer, men noget i min familie var ved at blive ædt op af myrer sidste år, så jeg vil straks bringe dine gode råd videre.

Lige nu er jeg i fuld gang i køkkenet, hvor både skabslåger / glaslåger og gulvet for en omgang - Der dufter af ‘renseri’ over det hele lige nu :-)[/QUOTE]

Til fundament og fliser bruger jeg den der pistolagtige dims…første gang det får en tur er omkr 1.4 hvert år så igen sidst i juni…mine naboer ud mod vejen stoppede op OG de gloede første gang de så mig…indtil jeg fortalte, hvorfor jeg gjorde det…:tihi:
Fundament og fliser skal blive pladdervåde…dét virker. Flere af mine kolleger gør det samme nu.:slight_smile:

Myrerne må bo i min have…men jeg vil IKKE have dem i huset!

Jeg har i mange år brugt vores damprenser til vores lædermøbler. Vi havde nogle sorte sofaer da vi havde hunde, og de måtte gerne ligge i dem, så de var selvfølgelig ret udsatte mht. hva skal man kalde det hundefedt, som kunne være svært at få af med almindelig sæbe. Det tog renseren uden problemer.

I dag har vi lyse lædersofaer, og der bruger jeg den også på en enkelt gang om året, selvom vi ikke længere har hunde der ligger i dem. Men jeg tror man skal være forsigtig hvis det er f.eks. kunstlæder. Derudover er det en god ide at give noget læderfedt efterfølgende, samt som andre siger forsøge på et lille område først, hvor man ikke kan se det.
Mvh
Yvonne

[QUOTE=Kiwa;1009476]Jeg har i mange år brugt vores damprenser til vores lædermøbler. Vi havde nogle sorte sofaer da vi havde hunde, og de måtte gerne ligge i dem, så de var selvfølgelig ret udsatte mht. hva skal man kalde det hundefedt, som kunne være svært at få af med almindelig sæbe. Det tog renseren uden problemer.

I dag har vi lyse lædersofaer, og der bruger jeg den også på en enkelt gang om året, selvom vi ikke længere har hunde der ligger i dem. Men jeg tror man skal være forsigtig hvis det er f.eks. kunstlæder. Derudover er det en god ide at give noget læderfedt efterfølgende, samt som andre siger forsøge på et lille område først, hvor man ikke kan se det.
Mvh
Yvonne[/QUOTE]

Tak Yvonne :slight_smile:
Vores sofaer er osse helt lyse og så vidt jeg husker er det kalveskind de er lavet af. Jeg prøvede ryggen på dem i går, og det ser ikke ud som om de har taget skade, så i dag får det øvrige en tur, og derefter en ordentlig gang læderfedt. Jeg er sikker på de ændrer farve efter ‘operationen’. Vi har begge været stor rygere, og er nu begge gået over til damp ( e-cigaretter ) så nu skal nikotinen dælme væk :slight_smile:

Jeg har iøvrigt en lille problem med min damprenser. Jeg ved ikke om problemet ligger hos mig - Om jeg fylder lidt for meget vand i tanken ( jeg måler den liter op som der står den kan rumme ) men i starten, når lampen er slukket og den indikerer at den er klar til brug …Så drypper der pænt meget vand ud af den - Er det almindeligt ?

Min damprenser starter også med at afgive meget vand, men jeg holder den over vasken, indtil der begynder at komme damp ud.

Når jeg er ved at være færdig med at bruge damprenseren, slukker jeg for strømmen og den sidste damp bruger jeg så på det sidste rengøring. Derefter er der ikke mere tryk i beholderen, og jeg kan tømme den og sætte den væk med det samme.

[QUOTE=Missis F;1009483]Min damprenser starter også med at afgive meget vand, men jeg holder den over vasken, indtil der begynder at komme damp ud.

Når jeg er ved at være færdig med at bruge damprenseren, slukker jeg for strømmen og den sidste damp bruger jeg så på det sidste rengøring. Derefter er der ikke mere tryk i beholderen, og jeg kan tømme den og sætte den væk med det samme.[/QUOTE]

Super så er det nok hverken maskinen eller vandstanden som er noget i vejen med, men bare mig som skal lære at bruge den :-)…Hold op hvor er jeg allerede glad for den :-). I dag vil jeg forsøge at rengøre mine vinduer med den, jeg er sikker på at det osse vil skåne mine ødelagte skuldre.

Med hensyn til vinduerne, skal man være lidt forsigtig med om vinteren, da ruderne kan være meget kolde, og hvis de så bliver vasket med så varm damp kan det gå galt pga. den store temperaturforskel i glasset. Det står der i hvertfald i brugsanvisningen til vores.

Så forsigtighed anbefales.
Jeg bruger den så slet ikke til vinduerne, min mand står for vinduerne her, ja der er jeg heldig ved det godt, men han bruger ikke den slags udstyr, det er bedre med svaber osv. som han siger :høhø: Ham om det, det er hans vinduer :tihi:

Mvh
Yvonne

[QUOTE=Kiwa;1009505]Med hensyn til vinduerne, skal man være lidt forsigtig med om vinteren, da ruderne kan være meget kolde, og hvis de så bliver vasket med så varm damp kan det gå galt pga. den store temperaturforskel i glasset. Det står der i hvertfald i brugsanvisningen til vores.

Jeg bruger den så slet ikke til vinduerne, min mand står for vinduerne her, ja der er jeg heldig ved det godt, men han bruger ikke den slags udstyr, det er bedre med svaber osv. som han siger :høhø: Ham om det, det er hans vinduer :tihi:

Mvh
Yvonne[/QUOTE]

Guuuuud ja, tak for det Yvonne, det kan da gå gruelig galt når kulde og varme mødes på glas, så jeg må hellere vente med at prøve til foråret. Efter mange mange år med arbejde ved computeren har jeg total smadret mine skuldre og nakke, så jeg har svært ved at vaske og pudse vinduer. Indtil foråret må jeg gøre som hidtil, tage en eller to vinduer om dagen.

[QUOTE=Kiwa;1009505]Med hensyn til vinduerne, skal man være lidt forsigtig med om vinteren, da ruderne kan være meget kolde, og hvis de så bliver vasket med så varm damp kan det gå galt pga. den store temperaturforskel i glasset. Det står der i hvertfald i brugsanvisningen til vores.

[/QUOTE]

Sidste vinter sprang den inderste rude i mit ovenlysvindue faktisk - den flækkede simpelthen på langs og der dryssede små glasflager ned på gulvet. Så ja, det skal man passe meget på med :slight_smile: